Kan man utbilda sig till författare?

Inlägg #1: Postat: 2012-01-19 08:44:00
steno
Ja men bara om man har talang. Finns nog ingen debutant som inte har gått någon form av skrivarutbildning i skrivandets hantverk. Perspektiv, presens eller imperfekt, dialog, dramaturgi etc
Inlägg #2: Postat: 2012-01-19 14:40:00
Leif-Arne Undvall
Det är nog inte möjligt att utbilda någon till "författare". Vad är en "författare", är det en person som livnär sig på skrivande, är det en person som skriver "bra" men som bara få läst? Lika lite som man kan utbilda någon till "entreprenör". Däremot kan man utbilda entreprenörer i olika färdigheter vilka kan vara till nytta för en entreprenör: ekonomi, marknadsföring, kommunikation osv. På samma sätt föreställer jag mig att den som brinner för att berätta och har något att berätta kan ha hjälp av att lära sig om själva hantverket "att skriva". Sedan är det väl vad gäller skrivande, som mångt annat; "-Många är kallade, få utvalda"
Inlägg #3: Postat: 2012-01-19 15:50:00
steno
Artikelförfattaren anger ju en typ av lärande som det enda rätta. Sådana övningar görs också på skrivarkurser så det är ju ett exempel. Mern att söka en tvåårg författarutbildning utan att ha talang eller ha skrivit något det är inte rekommendabelt. Någon parallell till läkartbildning är det förstås inte. Sedan har de som går dessa kurser stor nöje och nytta av det så jag tror ingen begär pengarna tillbaka för att de inte fått någon utgiven bok i hylla
Laddar...