|
Inlägg #1: Postat: 2012-01-15 09:55:00
|
|
Jan Olsson |
Kommer osökt att tänka på Ewert Taubes visa,"Lyckan den bor ej i oxar,får och svin,och kan ej köpas för pengar!" - Eller hur det nu var den löd? - Men essensen är nog den! - Människor i min ålder är nog inte heller så trakterade av dessa s.k.choppingcenter! - Vi har nog redan mer än nog av prylar! - Reklamen tystar jag på TV,när den dyker upp,och på dörren sitter en lapp,INGEN REKLAM! - Jag bidrar nog mycket lite till BNP? - Men lever ändå! - Mvh.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2012-01-15 11:58:00
|
|
Hedonist |
Intressant artikel. Visst är det så att de flesta behöver något att tro på även om man inte är religiös.
Var i världen är vi "lyckliga"? Är det i fattiga länder eller rika välfärdssamhällen? Antar att det är i något rikt land som t.ex. Danmark. Finns det då något samband mellan rikedom, pengar shoppingcenter och lycka? Ja, jag tror det! För i rika länder har man bl.a. råd att utbilda sig även om skolan kan bli bättre i alla länder, enligt Pisa och OECD.
Men nu till min fråga till Pia. Du skriver att tandvården kan bli bättre. Visserligen har vi inte världens billigaste tandvård i Sverige men kanske världens bästa och mest subventionerade 6-7 miljarder/år. Inget annat land har tagit sig råd att subventionera tandvården så mycket per capita. Så detta är också en fråga om välfärd för de som har en stark nationalekonomi.
Noterar också att Sourze är reklamfinansierad och betalas av företag som säljer allt möjligt, om än inte på ett nutidens shoppingcenter utan framtidens virtuella marknadsplats, nätet.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2012-01-15 12:10:00
|
|
Pia I |
Och svaret på din fråga är att jag tycker tandvården är för dyr- och det tycker många låginkomsttagre med mig. Pensionärer har en futtig summa per år som dras och många har inte råd att gå till tandläkaren. Tandvård borde enligt mig var nästan gratis. Varför inte? Vi behöver våra tänder för att äta. Men det är klart- om man jämför med Indien, så ser det annorlunda ut. Där tappar folk tänderna och har inte råd att göra något åt det. Man ser många gluggar i Indien.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2012-01-15 13:54:00
|
|
joakim asp |
Flest saker när de dör vinner.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2012-01-15 14:02:00
|
|
Pia I |
Ja, tyvärr tror jag så. Själv försöker jag bli av med så mycket som möjligt att bära på. En dag måste vi ju gå.......och då kan man inte ta med sig så mycket...
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2012-01-15 17:55:00
|
|
Hedonist |
Det är klart att det vore bra om tandvården vore gratis. Det tror jag nästan all vill. Men nu hör det till saken att vår moderna tandvård kostar c:a 25 miljarder per år varav, som sagt, 6-7 miljarder subventioneras av alliansens tandvårdsreform för 3 1/2 år sedan tidigare "endast" 3 miljarder till de som fyllt 65 år. Plus fri barntandvård till 19-22 år beroende på var man bor i Sverige. För ett par veckor sedan bättrades tandvårdsbidraget på ytterligare till de mest utsatta sjuka.
Många behöver glasögon/kontaktlinser för att kunna se. Skall dessa också vara gratis? Hoppas det, men inte säker på att jag kommer att få uppleva den dagen.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2012-01-15 18:08:00
|
|
Jan Olsson |
Framtidsvision:Blindstyre söörrpplaande välling! -
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2012-01-15 18:32:00
|
|
Hedonist |
Nej, framtidvisionen är gratis vård men verkligheten idag är en annan.
Inget annat land, mig veterligen, har så bra tandstaus som Sverige 2012.
"Jag är glad att jag är svensk". Vi är på rätt väg men inte där ännu...
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2012-01-16 06:03:00
|
|
Per W |
#6 Mat och kläder är livsnödvändiga! Och borde också vara gratis!
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2012-01-16 06:09:00
|
|
Per W |
#3 Visst Pia. Hellre fattig, arbetslös, hemlös, sjuk, outbildad men lycklig än det helvete vi har i Sverige...
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2012-01-16 06:38:00
|
|
joakim asp |
Det är rätt mycket som borde vara gratis med tanke på hur hög skattenivån är här i landet.
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2012-01-16 09:54:00
|
|
Pia I |
# 10
Stämmer inte alls med min livsåskådning. Du har nog missuppfattat artikeln.
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2012-01-19 21:10:00
|
|
Sunny hemma igen |
Jo men visst:den vanligaste Guden i den rika västvärlden heter Mammon o tron på att han ger lycka i livet är mycket stark!!
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2012-01-20 12:26:00
|
|
Pia I |
Ödmjukhet, skulle var på sin plats lite oftare...
|
| |