Länge leve jantelagen

Showing page 2 of 2: 1  2
Inlägg #21: Postat: 2011-12-08 11:45:00
JosefBoberg
Mats B - jag kunde ej ha sagt det mer träffande själv !
Inlägg #22: Postat: 2011-12-08 23:09:00
Lennart Asp
#20: Skulle Du - MatsB - duga "till nåt"? Tillåt mig att skratta! :
Inlägg #23: Postat: 2011-12-08 23:10:00
Lennart Asp
Förlåt att jag skrattar åt dig, MatsB, jag ville bara beta av den sista punkten som var kvar på Janmtelagen - 8. Du skall inte skratta åt oss. : Tack Jan O för inspirationen i inlägg#3. Det blev ju en bra analys av de olika punkterna ...
Inlägg #24: Postat: 2011-12-08 23:16:00
Lennart Asp
Mats, jag tolkar det som om din arbetskamrat struntar i om de andra arbetskamraterna enligt något Jantelagensnummer skulle försöka trycka ner dig i skorna ända ner till skosulan, så kommer han inte att acceptera det utan stå på din sida ...
Inlägg #25: Postat: 2011-12-08 23:16:00
Lennart Asp
Mats, jag tolkar det som om din arbetskamrat struntar i om de andra arbetskamraterna enligt något Jantelagensnummer skulle försöka trycka ner dig i skorna ända ner till skosulan, så kommer han inte att acceptera det utan stå på din sida ...
Inlägg #26: Postat: 2011-12-08 23:16:00
Lennart Asp
Inlägg #27: Postat: 2011-12-08 23:23:00
Lennart Asp
Leif E:s uppmaning att koppla loss från media-magin och tänka själv är en nog en bra grundbult mot Jantelagen. Men det behöver ju inte vara så komplicerat. Det är ju bara att ta bort alla "inte" på Jantelagens 10 punkter så blir det genast mycket bättre för självförtroendet; 1. Du ska tro att du är något. Och så vidare. Det var ju tur att en viss skånepåg i Malmö valde bort alla "inte",inte bara i jantelagen. Annars hade han nog - inte - tagit sig hela vägen ut i Europa och hamnat i storklubben Milan som firad fotbollsZtjärna, utan stannat i sin utveckling inom Sveriges yttre och inre intoleranta småstadsgränser.
Inlägg #28: Postat: 2011-12-09 11:26:00
JosefBoberg
Jo... - Lennart - så enkelt är det - för INTE-bönen Länk: josefboberg.wordpress.com är ju bl a religionernas Länk: josefboberg.wordpress.com ca 6000-årade grundbult.
Inlägg #29: Postat: 2011-12-14 07:22:00
MatsB
Josef #21: :-
Lennart #22: Är tillåtet:-
Lennart #25: Har du hakat upp dig?
Lennart #26: Du har hakat upp dig.
Lennart #24: Just den situationen hade kanske inte till 100 med just jantelagen att göra, jag knyckte bara möjligheten att inflika en kommentar, om hur vi kan umgås med det folk säger, tycker och tänker om oss;-

Vera F Birkenbihl, som tyvärr dog alldeles nyligen, myntade här i Tyskland ordet "Anderungen" som benämning på andra männikors åsikter om oss. Försök till översättning:
Åsikt Meinung
Min Mein
Andra Andere
Inlägg #30: Postat: 2011-12-15 00:05:00
Lennart Asp
Tack för att jag fick skratta, MatsB! Passar på att göra det en gång till när du nu ger mig tillåtelse! :
Det stämmer att jag hakade upp mig med inlägg 24 och 25 när jag slog en glad trudellut med pekfingret och långfingret så att det blev två kopior. Andra människors åsikt om oss och vår egen åsikt om oss låter som en intressant konflikt. Kanske du kan skriva en artikel om detta? Tack för tipset om Vera F Birkenbihi, verkar ha varit en intressant kvinna med Memory Optimizer. Jaja, mitt minne behövs nog förbättras, men hur gör jag om jag INTE vill komma ihåg vissa saker? :
Inlägg #31: Postat: 2011-12-15 11:12:00
Bizon
Marcus Nordquist # Jag tror du glömt att väga in klassperspektivet i din jantelagsanalys. Du förefaller skriva ur ett previligierat medelklassperspektiv - alltså ett med mätt mage och torra fötter som ödmjukt svalt betet och lugnt om än tillfälligt kan simma vidare i det hierarkiska stimmet väl vetande din plats.

Vad jantelagen framför allt vill uppmärksamma är de förtrycksmekanismer som ska hålla individen på mattan och skapa rättning i ledet.
Antingen sitter du redan på toppen med fallskärmen på - eller, vilket är mer troligt så har du nått din kapacitets möjliga höjd och pga fackliga avtal förletts att blunda för verklighetens vassa armbågar - njut så länge du kan :-
Annars tyckte jag dina avspända reflektioner över vårt mänskliga vardagsbeteende så där lite mer i allmänna ordalag var kul då det väckte en del igenkännanden...
Showing page 2 of 2: 1  2
Laddar...