| Inlägg #1: Postat: 2011-12-01 14:40:00 | |
|
Per W |
Det är självklart att barn med Downs syndrom är lika värdefulla som alla andra och värda att älska lika mycket. Men faktum är att med Downs syndrom följer ofta andra hälsorisker hjärtfel, infektionskänslighet mm, som ofta leder till en för tidig död. En del har också grava utvecklingsstörningar, som är ett hinder för ett värdefullt liv.
Det kan väl inte vara fel att man kan hitta metoder, som kan minska antalet barn, som föds med detta handikapp? Med all respekt för dig och dina barn. |
| Inlägg #2: Postat: 2011-12-03 01:15:00 | |
|
Sunny |
Som ett lite udda fosterbarn har jag haft en barndom jag inte önskar någon.Mobbningen var tung att bära o att man var så oönskad av alla gav ett tidigt medvetande om sitt mycket lägre värde.Därför önskar jag alla att få födas optimalt friska från starten.Jag skulle aldrig medvetet sätta ett barn till världen som jag visste hade någon form av handikapp.Men livet ger oss törnar o många föds med handikapp som inte kunnat förutses. Många av oss blir handikappade av olyckor o sjukdommar.Jag har ett barnbarn som fått en "bokstavsdiagnos" han är väldens underbaraste charmtroll o hade de funnits på min tid hade sonen fadern till barnet säkerligen fått detsamma.Min underbare gubbe kan sedan 9 år varken gå utan hjälp eller prata så mycket då upprepade strokar gett honom delförlamningar o afasi.Som ung var det Tbc o sanatoruium som gjorde honom annorlunda än andra tonårspojkar.Men de friska åren i livet däremellan har givit honom ett grundmurat självförtroende som han har glädje av i dag.Själv har jag flera kroniska sjukdommar.Inte älskar vi varandra mindre på grund av ev handikapp!!!!Eller känner oss mindre värda.O inte vill vi undvara de vi älskar om de har eller får ett handikapp eller en funktionsnedsättning! Självklart älskar du din underbara lilla tjej!Men detta är ingen motsättning emot att försöka minska antalet handikapp i stort. Varför annars låta bli medecin,alkohol,tobak o dålig mat under graviditeten: Visst skulle VI älska t.ex ett alkoholskadat barn precis lika mycket.Men det är väl för att ge Barnet optimala möjligheter till ett friskt o lyckligt liv när vi inte längre står i barnets centrum som vi försöker göra så gott vi kan?
|
Sourze [loggan] © Nättidningen Sourze, ett registrerat massmedium hos Radio- och
TV-verket. Sourze är också ett registrerat varumärke.
Databasens namn är Sourze. Ansvarig utgivare är Carl Olof Schlyter.