Inlägg #21: Postat: 2011-11-07 11:06:00
|
Gers Asper |
Jag vet inte hur många skribenter CMO, GunnarL och Jan Olsson skrämt i väg. Men det är väl för att alla tre är högerspöken som Carl Olof låter illbattingarna hållas.
|
|
Inlägg #22: Postat: 2011-11-07 14:49:00
|
Carl Olof |
Till alla som skriver i den här tråden och till alla som läser den: Det är en ganska tröttsam debatt det här, den om debattklimatet på internet. Det är genom att reagera på det man tycker dumt med att kalla folk för troll och idioter som det oönskade, hårda och osakliga debattklimatet skapas. Svara inte alls på det du tycker är dumma kommentarer eller besvara dem konstruktivt, sakligt! Släpp diskussionen om du känner att den spårar ur, ge dig, bjud på att låta någon annan känna att den hade rätt, även om du inte tycker det! Det ger en skön känsla, jag lovar. Vi har haft så kallade troll här i kommentarforumet på Sourze i tio år och jag kan bli riktigt förbannad över den tiden vi måste lägga på att hantera mail från folk som känner sig kränkta, läsa tjatiga trådar för att avgöra vem som verkar vara boven i diskussionen respektive att med olika medel förmå de som oavbrutet kommer tillbaka och saboterar, att sluta. Ändå blir jag nästan ännu mer förbannad när man kallar de man tycker kommer med dumma kommentarer för troll. Den som inte tycker att den själv är ett troll borde väl vara tillräckligt smart för att förstå vad som händer med en diskussion om man släpper saken och börjar gå till personangrepp?
|
|
Inlägg #23: Postat: 2011-11-07 14:59:00
|
Leif Erlingsson |
Carl Olof, att förstöra samtalet är en gammal beprövad taktik för dem som inte kan försvara sin position, men vägrar släppa den. Så länge det ideologiska intresset finns, kommer detta att fortgå. Om vi inte kan hantera det.
|
|
Inlägg #24: Postat: 2011-11-07 15:18:00
|
Carl Olof |
#23 Leif, gammal är den säkert, taktiken att förstöra ett samtal där man inte kan försvara sin position, men i uttrycket "beprövad" ligger att det är en taktik som fungerar, dvs gör att man vinner diskussionen. Men det gör man ju inte. Så taktiken är snarare gammal och beprövat icke framgångsrik. Det åligger alla som deltar i forumet att med en klok, tolerant attityd se till att stämningen blir vettig. Det finns bara ett sätt att börja: med sig själv och sina egna kommentarer.
|
|
Inlägg #25: Postat: 2011-11-07 17:55:00
|
Leif Erlingsson |
Nej, man vinner inte diskussionen, men om man fängslar de oliktänkande så kan man försena det oundvikliga x antal år. Flera Europeiska länder har tankefångar, folk som tänkt och antytt eller sagt sina otillåtna tankar högt. Även Sverige har haft sin tankefånge. Mörkerkrafterna bakom detta är även ute efter Sourze. De kan inte vinna, men de kan göra livet surt för oss en tid till.
|
|
Inlägg #26: Postat: 2011-11-07 18:50:00
|
Leif Erlingsson |
PS: Att förstöra samtalet fängslar de oliktänkande på ett mentalt plan, då kommunikation förhindras. Fängslingen måste alltså inte vara fysisk för att vara effektiv.
|
|