Danskdjävlar!

Inlägg #1: Postat: 2001-11-21 19:53:00
Rustam
Våga tänka ska man väl alltid göra, utan rädsla för att bli dömd. Men vad menas egentligen med "det stora antalet"? Är det då de invandrare som ser annorlunda, mörkare hy, hårfärg, och på så sätt har svårare att smälta in? Eller menas alla invandrare? Det är ju en skillnad mellan de båda i antal.
Inlägg #2: Postat: 2001-11-21 19:58:00
Rustam
Alltså det jag tror är att t.ex. finnarna som är den största invandrargruppen kankse inte påverkas av rasismen på samma sätt som turkarna, eller kineserna; trots att finnarna är otroligt många fler. Då är det ju inte antalet, utan intolerans och rädsla för det okända som är huvudfaktorerna.
Inlägg #3: Postat: 2001-11-21 21:49:00
Lizzie
I Danmark är det endast 5 invandrare. Kan nog inte kallas stort antal. Här är det nog dessvärre inskränkthet och ovilja till att förstå andra som gäller. Jag bor i köpenhamn nu, men...
Inlägg #4: Postat: 2001-11-21 22:23:00
Pentti
Jag menar det stora antalet som koncentreras till storstäder. Och eftersom man med invandrare ofta menar dom som är av en annan kultur och på så sätt utmärker sig, men det var ett stort antal finnar som kom på 70-talet och grundtankarna i den avoghet mot det som är främmande som syns nu, märktes för oss finländare.
Inlägg #5: Postat: 2001-11-21 22:26:00
Pentti forts
Jag menar att om du slänger in 50 000 svenskar i turkiet på relativt kort tid så får du precis samma problem där som här. Jämför gärna jugoslavien och dom 50 tusen kineser som flyttade dit på ett par år efter nåt jippo som slobodan fixade
Inlägg #6: Postat: 2001-11-22 11:40:00
Rustam
Vad i " det stora antalet" skulle då vara så störande? Varför skulle det vara så hemskt att se svenskar med mörkare hårfärg ute på gatorna i storstäderna? Om det skulle vara antalet som stör, borde ju stämningen i Sverige vara mer hätsk än i Danmark. Och Finland borde vara helt förskonat från rasism, för jämfört med de andra länderna är antalet invandrare väldigt lågt.
Inlägg #7: Postat: 2001-11-22 12:04:00
Rustam forts
Så är ju inte fallet, snarare tvärtom. Jag tror att det i grund och botten har att göra med människosynen, och inte antalet människor. Varje gång stora folkmassor flyttar till ett nytt område lär väl problem inträffa, ovsett vilken kultur. Jag tror nog att om 50.000 ryssar hade flyttat till Finland under ett par år, så hade det inte gått mycket bättre än i Jugoslavien.
Inlägg #8: Postat: 2001-11-22 15:25:00
Flemens
Om ryssarna: Det är det jag menar, för många för fort. Människor är främlingsfientliga av naturen, vare sig du är Assyrier eller svensk. Varför inte ta sånt med i beräkningen när man planerar invandring?
Inlägg #9: Postat: 2001-11-22 15:29:00
Flemens
Rustam: Om man skickade inte 50 000 svenskar till finland på kort tid, så skulle det bli samma problem. Lite svårt att klaga på utseendet, men människan hittar alltid på nåt att ogilla när man känner sig hotad.
Det finns en konflikt redan i finland mellan finlandssvenskar och finnar.
Inlägg #10: Postat: 2001-11-22 15:29:00
Flemens
Rustam: Om man skickade inte 50 000 svenskar till finland på kort tid, så skulle det bli samma problem. Lite svårt att klaga på utseendet, men människan hittar alltid på nåt att ogilla när man känner sig hotad.
Det finns en konflikt redan i finland mellan finlandssvenskar och finnar. Fast dom butt där i hundratals år.
Inlägg #11: Postat: 2001-11-22 22:04:00
Rustam
Jag tror inte alls att människor av naturen är främlingsfientliga, det är en oerhört grov generalisering. Många människor är av natruren rädda, men det är en helt annan sak. Varför ska de som är främlingsfientliga få diktera villkoren? Det är i stil med "javisst är det fel, men istället för att kämpa så kan vi ge upp, för det är ju enklare".
Inlägg #12: Postat: 2001-11-22 22:13:00
Rustam
Det var precis vad jag försökte förklara med mitt inlägg, att om en stor mängd människor flyttar till ett nytt område lär problem uppstå. Oavsett vilken kultur, eller vilket utseende personerna har. Det beror då oftast enligt mig på rädsla, inte en grundläggande främlingsfientlighet. Det är då den rädslan, och inte antalet, som är huvudfaktorn.
Inlägg #13: Postat: 2001-11-22 22:27:00
Flemens
Vi är på nåt sätt överens. Jag tror att människan oavset folkslaghar mycket av sitt revirtänkande kvar - vilket i och för sig grundar sig på rädsla, om du vill. Du har rätt att vi borde kämpa, men som jag uppfattat det så tycks det bara vara den svenska sidan som får anpassa sig efter politikernas visioner.
Inlägg #14: Postat: 2001-11-22 23:34:00
Rustam
Jovisst styr rädslan oss till stor grad. Vi utvecklas inte i lika snabb takt som våra datorer. Det är fel att bara en sida ska kämpa, det håller jag med om, även om jag inte tycker att det kanske är helt sant. Att försöka anpassa sig borde, om inte annat, ligga i den egna individens intresse. Det behöver ju inte för den delen vara lika med assimilering. Man måste hitta en sorts jämvikt, där man gör framsteg, men inte tvingar fram något.
Inlägg #15: Postat: 2001-11-22 23:41:00
Rustam
På så sätt tror jag att tilltron kan öka, och rädslan försvinna. Det tror jag också kommer att inträffa. Vi borde skita i politikernas visioner, och kämpa för våra egna. "Den svenska sidan" ska då innefatta även svenskar med utländska bakgrund. Det finns alltid idioter på båda sidor som hellre vill ge upp, och förstöra för de som vill försöka. Tyvärr är det också de personerna som hörs och syns mest.
Inlägg #16: Postat: 2001-11-23 06:02:00
Flemens
I agree.
Laddar...