Yttrandefrihet väger tyngre än västförbud

Inlägg #1: Postat: 2011-10-18 20:04:00
ombudet
Inlägg #2: Postat: 2011-10-18 21:03:00
cencured by sourze
Har du en jacka med en Sverige flagga så kan du bli dömd för hets mot folkgrupp.
Inlägg #3: Postat: 2011-10-19 00:18:00
YP
Ja och det är ini H-E fel.
Inlägg #4: Postat: 2011-10-19 09:41:00
cencured by sourze
Ja det är ganska konstigt att man inte får vara svensk i Sverige utan att bli anklagad för hets mot folkgrupp mot utlänningar i Sverige. Men det är helt ok att ha utländska flaggor på jackan.
Inlägg #5: Postat: 2011-10-19 09:57:00
Leif-Arne Undvall
#4 Struntprat, titta närmare på exempelvis fotbollslandslagets kläder, inte blir de dömda utan, i förekommande, fall hyllade. Understundom, sågade i media, men då för att de spelat uselt. Det som är ett däremot är ett oskick är då flaggan sätts in i en kontext där det definitivt inte passar med en nationssymbol.
Inlägg #6: Postat: 2011-10-19 10:28:00
cencured by sourze
#5 tråkigt att du anser det. Jag är i vilket fall uppvuxen i Stockholm och har med egna ögon sett personer bli tvingade att avlägsna svenska flaggor från jackor pga hot om hets mot folkgrupp. Nu pratar du om landslagströjjor som är utmärkande gul och representerar sporten i sig, men har du en vanlig jacka så kan det räknas som hets mot folkgrupp. Jag är även uppvuxen och gick i skolan där svenska nationalsången helt plötsligt blev förbjuden att sjungas i aulan under skolavslutningar. Det slutade med att 3 invandrare skakade på huvudet åt dessa stackars rädda svenskar ställde sig upp och sjöng den själva. Med kite tveksamhet ställde sig även resten av aulan och sjöng med. Året efter va det banlyst med nationalsången på skolavslutningen. Struntprat. Nej jag är bara uppvuxen i en annan del av Sverige.
Inlägg #7: Postat: 2011-10-19 11:11:00
Leif-Arne Undvall
#6Det kanske lite beror på typ av jacka och kontext. Jag har ibland på mig kläder av grön sort på vilka jag på vänster axel har en liten svensk flagga, det går så bra så. I grund är jag rätt skeptisk till uppgifter som verkar bestå av hörsägen från en avsändare som dessutom inte vill fronta med sitt namn.
Inlägg #8: Postat: 2011-10-19 20:43:00
cencured by sourze
Hörsägen? Du fattade visst inte jag pratade om egna erfarenhetet. Lever du i en värld av hörsägen. Bara för att du skyltar med ditt namn och inte är anonym gör dig inte mer pålitlig och med tanke på hur du tolkar det som skrivs så tro jag inte ett skit på det du anser dig veta. Men det kanske bara är jag. Dessutom gick jag i den skolan där det först började och sätt även i aulan jag beskrev.
Inlägg #9: Postat: 2011-10-19 21:02:00
ombudet
Trist att du gick på en skola där ledningen uppenbarligen betett sig som idioter. De har dock gjort detta utan lagstöd och om du har en svensk flagga på dina kläder som inte omges av andra symboler vars innebörd kan sägas utgöra hets mot folkgrupp så kan inte flaggan ensam utgöra grund för att dömas på det sätt du påstår.
Inlägg #10: Postat: 2011-10-19 21:17:00
Leif-Arne Undvall
"Bara för att du skyltar med ditt namn och inte är anonym gör dig inte mer pålitlig".. Jo faktiskt, eftersom jag skriver under med mitt namn och är sökbar så går det att kolla upp det jag skriver. I ditt fall kan förstår jag att du vill vara anonym, alla kan ju inte vara bekväma med att stå för sina åsikter, speciellt inte korkade sådana.
Inlägg #11: Postat: 2011-10-19 21:17:00
Leif-Arne Undvall
"Bara för att du skyltar med ditt namn och inte är anonym gör dig inte mer pålitlig".. Jo faktiskt, eftersom jag skriver under med mitt namn och är sökbar så går det att kolla upp det jag skriver. I ditt fall kan förstår jag att du vill vara anonym, alla kan ju inte vara bekväma med att stå för sina åsikter, speciellt inte korkade sådana.
Inlägg #12: Postat: 2011-10-19 22:13:00
cencured by sourze
Ska jag bli imponerad av att du blottar dig öppet med din idioti, jag gör det i vilket fall anonymt. Den anonyme viskar i ditt öra och försvinner in i skuggan. Undra vad denne då viskade? Se dig för så förstår du det, finns gott om dom anonyma.
Inlägg #13: Postat: 2011-10-19 22:24:00
mad prophet
yes indeed!!! ---Anonymous--- Länk: youtube.com
Inlägg #14: Postat: 2011-10-20 00:06:00
YP
Jag anser att "lagen om hets mot folkgrupp" är kontraproduktiv och orimlig också och ska utveckla: varför inom sinom tid i en artikel. Mvh Yohannis!
Laddar...