Var finns alla optimister?

Inlägg #1: Postat: 2011-08-29 09:48:00
Leif E Ström
Ja du Yngve, de grenar som bär på dysterkvistar bevattnas dagligen av slikt folk som du och jag. Våra livserfarenheter övervinner ideligen vår brist på kunskap om alla dessa unga medmänniskor som inte låter sig manipuleras av eller påverkas av mediernas domedagsprofetior.
Vi var likadana som unga, vi var optimister. Om det nu ändå går åt helsike med alla ekonomier och katastrofen tar överhand, då kan vi åtminstone glädjas åt att statsskicken kommer att omformas. De senaste 100 årens utveckling/avveckling välj själv, är signerad politikern. Den gamla har byggt på i grunden visionära förändringar, för att just eftertänksamheten som du saknar inte skall få inflytande.
Inlägg #2: Postat: 2011-08-29 11:02:00
Jocke S-43
1 Mja, eller tvärtom, för här ligger väl hoppet, eller språnget ur startblocken: Den alltmer goda tillväxten just av/för dysterkvistar? Som förutsättning för all annan mer eller mindre illusorisk tillväxt,
vilken bygger på tröstkonsumtionen, alla reklammakares gudinna!
Se på bara USA, varför det blev en så framgångsrik konsumtionsstat.
Var och varannan deppad amerikan har som bekant en hjärnskrynklare. Reklamen och han/hon ser till att hålla folk lagom nere, "du behöver mig"! Och därefter att behålla den skrynklade på lagom depressiv nivå. Annars blir ju skrynklaren snart arbetslös!
Och glad i sorgen går den skrynkbehandlade ut och tröstköper, ända vägen ut ur eländet. Och folk kan då också få fortsätta sitt monotona producerande, på köpet!
Så håll ut dysterkvistar och alla andra lagom dessillusionerade, så kommer säkert allt att ordna sig!
Och politikerna får rätt, "vi måste konsumera oss ur krisen".
Fast aldrig ur hela krisen, som var och en kan förstå enligt ovan...
Inlägg #3: Postat: 2011-08-29 13:13:00
Leif E Ström
#2 Jocke vilka politiker, för du menar väl inte de politiker och nobelpristagare som rekommenderar expansiv finanspolitik. Här nedan kommer ett ekonomsikt rättesnöre från Lars Jonung på DN. Då finanspolitiken redan är expansiv i den bemärkelsen att endast kreativ bokföring håller de statliga utgifterna under utgiftstaket. Att då blåsa på med ytterligare stimulans vore som att spruta bensin på konjunkturbrasan för att släcka den. Teorin säger i korthet att ökade statliga utgifter leder förr eller senare till en större offentlig sektor på bekostnad av en tillbakaträngd exportindustri - men inte till högre BNP och sysselsättning totalt sett. Bland vänsterpolitiker betraktas Jonung som en "dysterkvisare".
Inlägg #4: Postat: 2011-08-29 13:41:00
Jan Olsson
Förnöjsamhet,det är konsten att ha tråkigt utan att ledsna på det! _ Eller den här? - Fattig är inte den som har lite,utan den som aldrig kan få nog! - Tänk på det,både Optimister & Pessimister! - Mvh.
Inlägg #5: Postat: 2011-08-29 15:37:00
Jocke S-43
3 Ström. Ähum, allvarligt oss dysterkvistar emellan talat så vet jag inte närmre. Jag bara lanserade "en ny ekonomisk teori", tror jag. Och som alla sådana så passar den inte in i någon annan dylik ekonomisk teori!
Vart vi skall exportera i framtiden blir väl alltmer osäkert, om inga andra har riktig kosing? Som USA?
Hur den offentliga sektorn fungerar har jag skrivit en hel del om...
Alternativet är väl att folk tar hand om sig själva, i stället för att misshandlas av densamma, utanför det allra nödvändigaste?
Men att ekvationen inte går ihop med drygt 200 nationalekonomier, om man räknar med både resurser och miljöproblem, och att där ligger kanske de verkliga ekonomiproblem, lite fördolda? Men det måste man nog vara globalekonom för att inse!
Laddar...