|
Inlägg #1: Postat: 2011-08-12 11:20:00
|
|
Jan Olsson |
Är detta en omöjlig ekvation? - Bankmannen ser till bådas intresse! - Mitt,genom att hjälpa mig till ex. till bästa ränta på mina pengar! - Bankens,genom att se till att jag fortsätter att vara belåten kund i just den banken! - Ser ingen motsättning i det? - Eller? - Någon annan syn på saken? - Mvh.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2011-08-12 13:36:00
|
|
Aguirre |
:- Jan...ja i Lönneberga kan det vara så....men vad händer när banken ställs i valet mellan sina stora viktiga kommersiella aktörer och fonder, sina utdelningshungriga aktieägare , sin bonussugna personal och alla de där små med sina hus och liv i pant ? Ja kan se en motsättning i det.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2011-08-12 13:46:00
|
|
Thomas L. Aabo |
Min far brukade säga att "bankerna och bensinbolagen är landets största banditer!"
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2011-08-12 13:57:00
|
|
Thomas L. Aabo |
Jag minns de två åren jag jobbade i bank 78 - 80. Det var en fikapaus där chefen och låneavdelningen öppet pratade om det egentligen ruttna i att en trogen kund kunde få avslag på ett lån, men en ny kund som var villig att byta bank kunde få ! lån trots samma förutsättningar som den trogne som inte fick sitt lån beviljat.
Trohet mot "din" bank lönar sig alltså i n t e. Om du vill ha ett lån och din bank säger nej. BYT BANK!
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2011-08-12 15:59:00
|
|
Leif-Arne Undvall |
#4 Nja, om du får ett lån eller inte beror mest på om du är kreditvärdig eller inte. Däremot har du rätt i att villkoren för samma lån kan bli bättre om du spelar ut flera kreditgivare mot varandra. Om en bank säger nej till ett lån är det oftast sakligt sett befogat.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2011-08-12 16:48:00
|
|
Leif E Ström |
Valamo åberopar att Borgs verbala aktiviteter bör övergå till handling. Bara det inte blir som i USA efter börskraschen 1929. Den företagarvänliga presidenten Herbert Hoover vågade inte reglera herrarna på Wall Street och fick därmed helt följdriktigt bära hundhuvudet för ”den svarta torsdagen”. 1932 förlorade han valet till Franklin D. Roosevelt som tog sig an problemet genom att bilda United States Securities and Exchange Commission, SEC 1934, som var en motsvarighet till vår dåtida ”Bankinspektion”. Vem satte Roosevelt som ordförande i hönshuset? Jo, ingen mindre än USA:s på den tidens största tupp i dubbel bemärkelse Joseph Patrick "Joe" Kennedy. Vad gör man inte för en gammal vän. Undrar om inte den genomtrevlige Anders Erik Borg har massor av kompisar både här och där.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2011-08-16 14:20:00
|
|
Thomas L. Aabo |
Leif- Arne. Har du jobbat i bank? retorisk fråga
|
| |