| Inlägg #1: Postat: 2011-08-08 11:56:00 | |
|
AEVelin |
Ta det inte så personligt. Ibland svarar folk inte i telefonen för att dom inte orkar, man kan behöva tid för sig själv också. Och så finns det vänner som alltid har problem och det kan vara påfrestande att behöva vara en obetald terapeut 24/7 oavsett hur mycket man tycker om personen. Men visst känns det tråkigt om du blivit sviken av dina vänner, då kanske det är du som behöver skapa relationer med andra människor än de som redan finns i ditt liv?
|
| Inlägg #2: Postat: 2011-08-08 13:52:00 | |
|
Leif E Ström |
Du menar på "Riktiga vänner ställer upp för varandra och är reko mot varandra, snackar inte skit bakom ryggen på andra...". Dessa lyckade individer lever oftast ett helt liv med att inte bara agera så mot vänner utan mot hela sin omgivande mänsklighet. Tyvärr jäkligt svårfångade som vänner, då de oftast är sämre på att förflytta fokus på andra. De som söker dig kanske också gör det när de är som svagast. Ja det är inte lätt, men det kommer att bli.
|
| Inlägg #3: Postat: 2011-08-08 16:02:00 | |
|
Pia I |
De riktiga vännerna är oftast inte de som det går bra för här i livet. De har inte tid. De "riktiga" vännerna är kanske blyga, ärliga, inte så snygga, men de ställer upp om det behövs! Ibland vill man vara med populära människor, men då ska man märka, att de är ganska snara att döma andra människor. Bättre lyssna till signaler som säger" det här är en schysst person, men kanske inte så populär" För mig, är hela samhällsmönstret fel. Vi har inget att bygga relationer på.
Bara ytligheter. Inget riktigt liv.Men det är ju bara min ide´såklart. Min ide bygger på att alla ska behövas. Just för att vi behöver varandra allihopa! |
| Inlägg #4: Postat: 2011-08-08 16:11:00 | |
|
Leif E Ström |
#3, men Pia! Det går att bygga på kärlek. Bara relationen inte byggs på "lös"an sand.
|
| Inlägg #5: Postat: 2011-08-08 16:19:00 | |
|
Pia I |
Ok! du har säkert rätt! men från vad jag har sett, så är det tyvärr inte så lätt för alla, alla gånger!Kärlek säger du ? Hur många kan visa verklig kärlek? Kanske de som inte märks? Kanske de som inte framhäver sig själva? Kärleksbudskapet måste spridas! Hur?
|
| Inlägg #6: Postat: 2011-08-08 19:58:00 | |
|
JamesK |
Det jag menar är att i sann vänskap och kompisanda så ska man stå upp för varandra och vara sann mot andra och sig själv. Det är väldigt enkelt tycker jag, har man ett arbete så kan man ju inte bara strunta i att gå dit eller höra av sig för att sen säga att Oj glömde att höra av mig eller hur? Men jag tror inte riktigt på det där att folk som det går bra för i livet inte skulle vara riktiga vänner, Pia vad menar du egentligen med det? Tror att det handlar om hur man är som person och ens värderingar, man får tänka lite som så att man ska behandla andra som man själv vill bli behandlad.
Sen är det nog så att om man ignorerar sina vänner för ofta så är risken stor att man till slut står själv eller endast med liknande vänner och det vill man väl inte. |
| Inlägg #7: Postat: 2011-08-09 03:22:00 | |
|
Mr Leffe |
Tycker att det du säger Jamesk låter bra.
Håller med dig faktiskt, att man ska stå upp för varandra och vara sann mot andra och sig själv. Man skall verkligen vara rädd om sina vänner. Behandla dem väl, för då tror jag att dem behandla en väl tillbaka. |
| Inlägg #8: Postat: 2011-08-09 03:52:00 | |
|
Aguirre |
Det är väl både enkelt och svårt...karriärister och materiellt fokuserade människor har sällan tid, och ofta syften med relationer...de anser att de skaffar vänner när de bygger nätverk. Det är givetvis en generalisering...det finns goda vänner som lägger massa tid på sin karriär...vänskap är ju inte antal timmar..men det är nog färre i denna grupp......sen kan det ju vara att personer som det så att säga gått dåligt för,har löst in kriserna i livsmognad, och därför är lättare att nå, och få förståelse av...det finns givetvis folk som blir otrevliga av motgångar också...det är som sagt inte så enkelt...det viktiga är nog att inse att det faktiskt finns riktiga vänner för alla..för alla har tack och lov inte samma krav och behov i en vänskap...jag har personer i min vänskapskrets som man nog kan kalla falska...men falskhet på visst vis är en mänsklig sida...man kan ha goda falska vänner konstigt nog...om man vet om det och förstår deras falska sidor..de kan ha väldigt många andra goda sidor som väl väger upp deras brister.
|
| Inlägg #9: Postat: 2011-08-09 08:06:00 | |
|
Pia I |
#6 Det var fint formulerat Aquirre och svaret på James fråga. Jag har en vän som för ett tjugotal år sedan sa "vänner är det bästa man har" ! Jag har förstått långt senare vad hon menar. Hon var en sån vän som man måste sitta i timmar och lyssna på. Men hennes vänskap har hållit i sig. Kanske för den tid jag investerade?
|
| Inlägg #10: Postat: 2011-08-11 01:54:00 | |
|
Aguirre |
:- Pia...tänk om jag hade slutat läsa dig...bara för att jag var rejält oenig med dig om burkhaförbud...då hade jag missat en vänlig själ på nätet...så skall man nog tänka i livet också.
|
Sourze [loggan] © Nättidningen Sourze, ett registrerat massmedium hos Radio- och
TV-verket. Sourze är också ett registrerat varumärke.
Databasens namn är Sourze. Ansvarig utgivare är Carl Olof Schlyter.