Tänk om man skulle införa en poängskala för människor

Showing page 1 of 3: 1  2  3
Inlägg #1: Postat: 2011-08-04 10:18:00
Leif Erlingsson
Tror det är lite Kokopelmana i dig. :  Länk: en.wikipedia.org     Allt ska upp i ljuset!

Allt som är outsagt kan användas för att förtrycka.  Därför bättre att prata öppet om allt.
Inlägg #2: Postat: 2011-08-04 10:35:00
Pia I
Ja, en del har sagt att jag lämnar ut mig, men det tycker inte jag. Jag vet vad jag ska prata om och inte. Kanske inte många förstår det? Dessa saker är viktiga i det svenska ibland högdragna samhället, där pengar går först. Tack för liknelsen med kokopelana? var det så det hette? :- Var inte orolig för att jag ska säga för mycket. Men , grunden för allt är viktig, som tex hur vi uppför oss mot människor. Där tycker människor olika. En del tycker att inget är heligt och har noll uthållighet. Andra tycker att vad som helst går för sig. Det blir en ny artikel! Sen tycker jag det är viktigt med ett språk alla kan förstå och känna igen sig i.Jag kommer ändå aldrig med i författarförbundet och försöker inte heller! :-
Inlägg #3: Postat: 2011-08-04 18:38:00
Lennart Asp
Intresanta tankar, Pia! Är dock osäker på om betygsättning är botemedlet. Har vi inte haft nog av det i skolan? Och här på Sourze så fort man skriver en artikel? Har noterat att åtminstone en av mina motdebattörer verkar väldigt fixerad vid den höga betygsättning hans senaste artikel fick av hans meningsfränder. :
Vore det inte bättre att i stället försöka belöna/uppmuntra ... civilkurage? Som du och ungdomarna visade när ni såg vakternas beteende mot den berusade killen med befarad hjärtinfarkt?
Inlägg #4: Postat: 2011-08-04 20:13:00
Pia I
Ja, man kanske inte ska ta artikeln riktigt på allvar , när det gäller poängsättning. Det är nog mer ironi....en bild av mitt synfält...
Inlägg #5: Postat: 2011-08-05 00:47:00
Lennart Asp
Pia I: #3: Jo, jag anade nog det. Men man vet ju aldrig med andra. Det är inte alla som har förmågan att läsa mellan raderna här på Sourze ... :
Inlägg #6: Postat: 2011-08-05 04:01:00
Aguirre
Pia .."Den osynliga poängskalan av människor är väldigt farlig för det allmänna välbefinnandet, eftersom den inger en känsla av otillräcklighet och rädsla!" ...den skalan har alltid gjort mig smickrad och orädd och varit bra för mitt välbefinnande...du måste mena de satarna som får dåliga poäng då ?
Inlägg #7: Postat: 2011-08-05 09:00:00
Pia I
Ja, jag menar de som får dåliga poänger. Det brukar ju outtalat ligga i luften, men det är ju bra att du sluppit känna det då! :-
Inlägg #8: Postat: 2011-08-05 09:20:00
Jan Olsson
Tuvstarrs goda hjärta,ger henne 12 poäng av 10 möjliga!!!
Inlägg #9: Postat: 2011-08-05 10:04:00
Pia I
Tack så jäkla mycket Jan! Du har också ett gott hjärta! :-
Inlägg #10: Postat: 2011-08-05 10:27:00
Leif E Ström
Pia, med risk att du uppfattar mig som hjärtlös och pragmatisk så chansar jag ändå med en reflektion som bygger på vuxenvärldens betygsättning. Du nämner studier från gruvarbetarnas tunga verksamhet.
Så här ser en av arbetarna på sin situation då staten LKAB, hotade med att sänka lönerna 2009. "LKAB har värdens bästa kompedens på alla områder. LKAB är värdens säkraste Gruva. LKAB ÄR BARA VÄRDENS BÄSTA FÖRETAG OCH SLUTA SNACKA SÅ JÄVLA MYCKET SKIT VAR STOLTA FÖRETAGS ÄGARE ALLA SVENSKA MEDBORGARE", Tomten. "Tomten" om någon borde vara rädd om sitt hjärta. Han får tio points av mig på nöjda skalan.
Inlägg #11: Postat: 2011-08-05 12:36:00
Pia I
Sa jag "tunga verksamhet"? tror jag inte. Det var inte jag som skulle forska i Kiruna var arbetarrörelsen tagit vägen. Skulle aldrig kommit på idén- men det är ju behjärtansvärt om man känner för det. Tycker jag.
Inlägg #12: Postat: 2011-08-05 13:08:00
Lennart Asp
Kan vi enas om att Pia I, Leif Erlingsson, Jan Olsson, Aguirre, Leif E Ström och Jagförstås! alla har ett gott hjärta? : Men hur ställer vi oss till staten LKAB & kapitalet?
Inlägg #13: Postat: 2011-08-05 13:23:00
Leif E Ström
Lennart, orkar inte nu. Har precis gjort rent alla diskbänkar, avlopp och duschar och toaletter i 26 gradig värme. Arbetet är också en effekt av övergödning. Återkommer gärna senare i höst.
Inlägg #14: Postat: 2011-08-05 13:29:00
Pia I
den ursäkten kan vi väl godta? ha det så himla bra bland diskbänkarna då!
Inlägg #15: Postat: 2011-08-05 15:28:00
Lennart Asp
Leif tycker kanske att han är FÖR god för oss för att fortsätta debatten? :
Inlägg #16: Postat: 2011-08-05 17:37:00
Pia I
Vet ej, för det är för mycket att läsa om Leif, men han får bra betyg på alla nästan sina artiklar. Jag säger bara vad jag tycker om vissa saker. Leif bygger också på intuitionen och analyserar tydligen vissa artiklar subjektivt. Som sagt- för jobbigt att tyda alla människor, men- ha en bra fredag i alla fall!
Inlägg #17: Postat: 2011-08-05 17:38:00
Leif Erlingsson
Vilken skit jag har gjort rent i dag vill nog ingen höra, och jag inte berätta.  Tänkte i går att det här uppdraget - min nuvarande inkarnation alltså - är ett riktigt skitgöra.  Och då avser jag grovgörat i mentalhygienen.   :
Inlägg #18: Postat: 2011-08-05 18:58:00
Lennart Asp
Vet inte om det behöver påpekas, men för säkerhets skull, mitt inlägg #15 kommenterade Leif E Ström sura reaktion. Alla Leifar verkar dock ha en gemensam nämnare - att vara mycket upptagna med fredagsstädningen. Leif E Ström blir tydligen inte färdig förrän till hösten med sin städning, om man ska ta hans sista inlägg seriöst, så vi kan väl bevilja honom hans begärda avsked från den här debatten ... :
Inlägg #19: Postat: 2011-08-05 19:43:00
Pia I
Hej Leif!
Hoppas du mår bra! Och att alla här får en bra fredagskväll. Själv har jag ont i halsen.
Inlägg #20: Postat: 2011-08-05 19:51:00
Leif Erlingsson
Jodå, Pia.  I dag mår jag bra.  I går var jag yr i någon timme på eftermiddagen.  Hörde sen att det var det fler som var.  Hoppas det halsonda går över.  Själv får jag inte bli sjuk, har jobb varje dag några dagar nu, och det orkar jag inte om jag inte är frisk.  En bra fredagskväll till alla!
Showing page 1 of 3: 1  2  3
Laddar...