Idag är jag nordman till 100

Showing page 1 of 3: 1  2  3
Inlägg #1: Postat: 2011-07-22 21:32:00
Leif-Arne Undvall
Idag har jag satt ut min norska flagga på halv stång. Ett förfärligt attentat har drabbat Norge. Sitter en stund och tänker på offren och deras anhöriga. Ven som är skyldig är för tidigt att sia om. Det kan vara helskäggen, men även någon annan. Tids nog kommer besked, då blir det manhunt. Sedan skall de skyldiga spikas upp i öronen på fjösväggen.
Inlägg #2: Postat: 2011-07-22 21:38:00
Jocke S-43
Jag har också släkt i Norge. Men gör ingen nationalistsak av detta, i första hand. Vi lever på samma klot, vissa är närmre än andra, men inte nödvändigtvis i kilometer räknat. Den sista meningen kanske kunde undvarats?
Inlägg #3: Postat: 2011-07-22 21:52:00
GunnarL
1/ "Sedan skall de skyldiga spikas upp på fjösväggen"...Jo, jo, så reagerar man när det drabbar något som man bryr sig om. Den allomfattande människokärleken försvinner fort. Men det är ett jävla illdåd och jag ger hela Norge min fulla sympati - nästa gång är det väl vår tur.
Inlägg #4: Postat: 2011-07-22 22:10:00
Leif-Arne Undvall
#2 Inte i det här fallet, står beredd med hammaren om jag skulle få chansen. Håll dig till dina antifeministtrådar du.
Inlägg #5: Postat: 2011-07-22 22:14:00
Leif-Arne Undvall
#3 Människokärlek är ett gott ting, men för min del gör den halt vid dem som i berått mod sjuter ned barn som flyr för sina liv. Tror helt säkert att du drar en gräns där någonstans även. Förvisso var inte gärningsmannen något helskägg utan enligt uppgifte en ca 190 lång blond man. Kan även röra sig om en ensam galning ? Egentligen ovidkommande vilket. Men upp på fjösväggen skall han de
Inlägg #6: Postat: 2011-07-22 22:19:00
GunnarL
5/ Jag känner likadant. Det finns inga ursäkter, men i allt elände skall man ju följa normala principer om rättssäkerhet och inte låta sig förfalla till lynchningsmentalitet - även om jag förstår Din reaktion. Man får väl först låta utredningen ha sin gång och bestraffa gärningsmannen/-männen enligt civiliserade principer - även om det i stundens sorg och vrede kan kännas fel.
Inlägg #7: Postat: 2011-07-22 22:32:00
Jocke S-43
4 Herregud så överspänd du är! Vill du ha väldskrig? Försök hålla inne med dina inskränkta fördomar! Vad har mina "antifeministtrådar" med detta att göra? Jag skriver om vad f-n jag vill, och Norge är en del av min verklighet. Spänn av från din egen nationalistiska femi- machoattityd, ett gott råd!
Inlägg #8: Postat: 2011-07-22 22:43:00
avspänd
Vem är det som är överspänd, S-berg, har något gått dig emot i kväll,har du fått mothugg i sak, eftersom du uttrycker dig så aggressivt?
Inlägg #9: Postat: 2011-07-22 22:48:00
Leif-Arne Undvall
#7Nåjo, men man sköt Rinnan efter kriget på goda grunder, som landsförrädare, det här krypet är på samma nivå. Ser nu att vissa inlägg är blanka på min dator, förmodligen lika bra det.
Inlägg #10: Postat: 2011-07-22 22:56:00
Jocke S-43
Hemskt tråkigt det här, en ensam galning? Två sådana attentat. Det har hänt i Finland och andra länder, och nu i Norge. Det är ett internationellt, mänskligt dilemma, mestadels utanför nationalitet, helskägg och en del andra aspekter.
Inlägg #11: Postat: 2011-07-23 09:47:00
Leif-Arne Undvall
Omfattningen av dådet går bortom allt. -"Nationalisten" Anders Behring Breivik ksjöt 84 ungdommar på Utöya. Galning räcker liksom inte riktigt till. Med detta så är han tom värre än psykopaten och landsförrädaren Rinnan. Det ger en besk slagsida till all som sprider sitt hatbudskap på egna hatsidor och annorstädes. Det är signifikant att det är de som kallar sig nationalister, som visat sig vara de som i historisk tid skadat Norge mest, Rinnan, Quisling och nu Brevik.
Inlägg #12: Postat: 2011-07-23 10:00:00
Dippen
När jag förstod att det var sossarna i Norge som var målet så förstod jag att det var en högermän och inga islamister.
Inlägg #13: Postat: 2011-07-23 10:04:00
Leif-Arne Undvall
Högermän räcker inte, den här typen verkar att ha varit helt rabiat, långt bortom den avgrunden till höger. Ännu så finns inget som indikerar fler attentatsmän, men frågan är hur han kunnat få tag i så mycket språngmedel, polisuniform, etc helt på egen hand. Men det
vår tiden utvisa.
Inlägg #14: Postat: 2011-07-23 10:06:00
Jocke S-43
Visst är det fruktansvärt! Mycket värre än man kunnat ana med, obegripliga konsekvenser. Och jämförelser vanskliga, oavsett etnicitet och politik och allt. Även om jag inte har kontakt med släkten idag, så har jag syskonbarnbarn i Oslo, i den åldern. Och jag var på Utöy ett dygn med min tonårige son för exakt två veckor sedan.
Hemskt sorgligt, som också gav obehagliga nattdrömmar.
Inlägg #15: Postat: 2011-07-23 10:17:00
Dippen
," den här typen verkar att ha varit helt rabiat, " stämmer väl in på många inom den kristna högern i tex USA
Inlägg #16: Postat: 2011-07-23 10:25:00
Leif-Arne Undvall
#15 Nej, långt mer extrem. Det som är ganska påtagligt är att det främst är ett attantat mot Arbeiderpartiet i Norge, i andra hand staten. Extremiströrelser, om än med olika förtecken, brukar ju framförallt hata vårt demokratiska system. Dåren som sprängde sig själv i Stockholm bar säkert på samma hat men från en annan utgångspunkt. De ser konspirationer i statsförvaltningen och ger sig själv rätten att bekämpa demokratin. Från stenkastaren till omänniskan Brevik.
Inlägg #17: Postat: 2011-07-23 11:13:00
Jocke S-43
15-16 Nåja, vad jag kunde se var flera här överens om att det var "islamister" och "antisemitism" under olika epitet, och som då skulle hudflängas. Inkl en AA person, men som hade en "förklaring", nämligen att det var Norge själv som var orsaken som tog livet av "barn och fruntimmer" inga män vissst.
Sedan kan man ju förstå att det kan kännas nationalistiskt, men att någon med släkt i landet barn i Oslo inte skall få uttala sig för att jag kritiserar svensk köns och familjepolitik?
Locket på, "demokratins försvarare"? Svd skriver f.ö idag, "ett angrepp på Norge, är ett angrepp på Sverige".
Kan det finnas droger som gör en människa så rabiat att alla känslor för andras lidande försvinner?
Inlägg #18: Postat: 2011-07-23 11:18:00
Lasse i Gatan
#11/ Leif-Arne/ Om man är nationalist, i dina ögon nazist,Quisling,Rinnan. Hur är det med dina egna nationalistiska utfall det senaste dygnet, din nationalism räknas inte eller? Alla med nationalistiska värderingar är väl inte nazister? räknar du dig själv som nationalist.
Inlägg #19: Postat: 2011-07-23 11:37:00
Leif-Arne Undvall
Nationalist är en beteckning so attentatsmannen valt att sätta på sig själv, i likhet med bl.a. Rinnan. Nej jag är inte nationalist. Hatet mot "utlänningar" om det i synner het är judar eller muslimer varierar bland de nationalistiska grupperna. Tycker du borde reflektera över en del av dina inlägg idag. Faktum är att SD har sina rötter i BSS som hade flera nazister som medlemmar.
Inlägg #20: Postat: 2011-07-23 11:42:00
Leif-Arne Undvall
Nazister är de värsta avskum vi nhitills sett, även om det förvisso finns fler grupperingar som konkurrerar. Att SD idag försöker tona ned sitt delvis nazistiska förflutna är förståligt. Att de ändå finns de som vill stöda dem idag behöver inte betyda att vederbörande är nasse sympatisör, kanske bara bristande kognitiva resurser.
Showing page 1 of 3: 1  2  3
Laddar...