| Inlägg #41: Postat: 2011-07-21 15:29:00 | |
|
CMO |
#32 Både våld och stöld är/var betydligt vanligare i primitiva statslösa samhällen i moderna, om jag inte är felunderättad. Så att t.ex. stöld skulle vara en följd av överflöd eller ojämn fördelning är nog bara trams. Människan är för övrigt "i grunden god" om den inte råkar vara t.ex. israel, amerikan, dansk, fet, rik, statsanställd, bankansställd, eller hyser någon politisk uppfattning som inte delas av AGurra. I de fallen är människan i grunden ond om man går efter tidigare inlägg.
|
| Inlägg #42: Postat: 2011-07-21 16:26:00 | |
|
Tomasz Striner |
De samhällen som inte har en stark makt som upprätthåller lag och rätt genom demokrati brukar kallas korrupta stater. Exempelvis Somalia. Här kan man se den verkliga följden av ARGGYUUUIERERRSESSSS konstiga resonamang kring den goda människan etc.
Ställd inför verkligheten är ARGUIRRE och hans tankar att likna med troll. De försvinner så fort man sätter ljuset på dem. Dock måste de belysas för att deras enfald och inskränkthet ska komma fram och visa på deras sinnesslöa grund... |
| Inlägg #43: Postat: 2011-07-21 17:41:00 | |
|
Leif Erlingsson |
Detta var avslöjande, nu förstår man bättre vilka fiendebilder det är Tomasz Striner projicerar upp för sin inre syn:"En annan sak med A, förutom att han aldrig kan ge ett klart svar på ngt, är att han aldrig vågar skriva rakt ut att det är HAN som ska bestämma när det kommer till kritan. Alltså när han väl kommit till makten. Därför måste han bemötas, även om det ibland känns meningslöst med tanke på de utsagor han lyckas klämma ur sig."
Tomasz Striner #40 Länk: sourze.se . Aguirre#36 Länk: sourze.se : Jag förstår vad du känner när du skriver "det finns ett stadie utanför blind ilsken egoism...gå dit Tomasz", men Tomasz har något annat på sin inre display, så han har inte plats för det. Dessutom brukar det vara så att hur man känner sig själv känner man andra. Jag har under en tid haft anledning att under flera dagar i veckan befinna mig på en plats där personalen endast -- förutom av mig -- består av kvinnor. Jag har försökt tänka på om toalocken på de låsta personaltoaletterna är uppe eller nere när jag kommer, för jag vet ju att kvinnor brukar anklaga män för att glömma sånt, men jag hade fått en känsla av att de alltid brukade vara uppe när jag kom in. Tyvärr är det inget jag normalt tänker på förrän jag ska lämna en toalett, då jag ju alltid lägger ned locket. Men några gånger har jag ändå kommit ihåg att observera när jag kommit in. Och hittills har locket alltid varit uppe. Slutsats: Troligen anklagar kvinnor män för att glömma locket för att vi ej ska upptäcka att det är vad de själva brukar göra. Om vidare observationer motbevisar denna tes, så får jag återkomma. Ännu är det lite för få observationer för säkra slutsatser. Men vad som är säkert är att människor ofta anklagar andra för det de ej vill att man ska upptäcka hos dem själva. |
| Inlägg #44: Postat: 2011-07-21 17:48:00 | |
|
Leif Erlingsson |
Att kalla somaliska entreprenörer för pirater men svenska för krigsmaterialfabrikörer är ju bara en fråga om perspektiv och terminologi. D.v.s. VEMS perspektiv och VEMS terminologi. MÄNSKLIGT att döma är det ingen moralisk skillnad.
Jag menar att vi måste tänka på hela mänskligheten, och sluta tänka enögt egoistiskt -- vilket inte är lätt emedan vi är uppfostrade att tänka enögt egoistiskt, och att dessutom tänka att vi då inte alls är egoister utan att vi då utövar alla goda dygder. |
| Inlägg #45: Postat: 2011-07-21 18:06:00 | |
|
Leif Erlingsson |
Ett inlägg slutar i en ironisk släng som förtjänar en helt icke-ironisk kommentar emedan den förmodligen bygger på ett äkta missförstånd:"Människan är för övrigt "i grunden god" om den inte råkar vara t.ex. israel, amerikan, dansk, fet, rik, statsanställd, bankansställd, eller hyser någon politisk uppfattning som inte delas av AGurra. I de fallen är människan i grunden ond om man går efter tidigare inlägg."
-- CMO #41 Länk: sourze.se .Missförståndet som tyvärr ej lär bli uppklarat med dem som lider av det då deras inre displayer är fullklottrade med annat bygger på sammanblandning av människans grundnatur -- som är helt individuell men oberoende av var i universum man föds -- och de kulturella normer man inympas med får sin inre display fullklottrad med. Alla kan dock om de så vill öppna sig för nya tankar. Denna process kräver dels ödmjukhet och uppriktighet/ärlighet, dels att individen utsätts för någon form av konflikt mellan grundläggande värderingar. |
| Inlägg #46: Postat: 2011-07-22 13:56:00 | |
|
Aguirre |
Tomasz och CMO...ni är ju gulligt galna...hur skall jag kunna få nån makt om jag inte vill ha den, skall ni tvinga på mig den ? Att ni bägge är lite loss..gör inte att man måste ifrågasätta om ni är i grunden goda...ni har f.n. fel motiv för ert tänk bara, vilket i sin tur skapar ondska och en del feldetonerade kommentarer. Vilket för övrigt gäller alla människor...Att Erlingsson orkar analysera varför ni inte funkar anser jag beundransvärt...själv skulle jag inte lägga tid på det.
|
| Inlägg #47: Postat: 2011-07-22 14:19:00 | |
|
Tomasz Striner |
Herr A. Alla diktatorsämnen brukar köra med ditt snack. Nej,någon makt vill inte jag ha. Makten åt folket! Detta var vad Hitler sa. Så även Stalin. Och så säger du, A.
Ärlighet i maktfrågan vore bättre. Gör som Louis XIV. När han blev tillfrågad vad Staten A:s hatobjekt nr1 skulle tycka i en fråga svarade han korrekt och ärligt: "Staten, det är jag". Nu har jag inte mer tid att slösa på herr A. Önskar dock att Du och de Du liknar behållit sina världsförbättrartankar för sig själva... |
| Inlägg #48: Postat: 2011-07-22 14:40:00 | |
|
Aguirre |
Jag vill t.o.m. att Striner skall ha makt över sig själv...och att ingen annan skall ha makt över Striner...då skulle Striner ha en lugnare inställning till samhällsfrågor..Och staten det är bl.a. du Striner...du är ju anställd dräng av den...Hitler och Stalin...nu är det bara Belsebub kvar att ta till i skället Striner...lugn och fin :- Du tycks ha all tid och adrenalin i världen att slösa...men så betalar ju vi din lön också...bakom skrivbordet i statens tjänst...väl bekomme...det håller dig från gatorna i vart fall.
|
| Inlägg #49: Postat: 2011-07-22 14:46:00 | |
|
Aguirre |
CMO...."Både våld och stöld är/var betydligt vanligare i primitiva statslösa samhällen" ...du har varit för länge i det primitiva USA, CMO...har du varit i Detroit....Somalia är lungt vid en jämförelse...tragiskt som det är.
|
| Inlägg #50: Postat: 2011-07-22 14:49:00 | |
|
Aguirre |
Men nu pratar vi anarkister sällan om primitiva statslösa samhällen...framtida statslösa samhällen kommer att vara väldigt mkt. mer teknologiska och futuristiska än våra gamla nationalstater...så jag förstår inte varför CMO envisas med att alltid ta stenåldern som jämförelse när han ser ett statslöst samhälle framför sig...det är svårt att resa bakåt i tiden CMO...men tankemässigt har du ju lyckats.
|
| Inlägg #51: Postat: 2011-07-22 15:12:00 | |
|
Jan Olsson |
Har Striner möjligen tänkt på,att den Striner benämner Herr A,kan vara en av de Gudar som sändes till jorden? - I akt och mening att finna en god människa? - Men att Striner inte uppfyller kraven,är väl sedan en längre tid,klarlagt!
|
| Inlägg #52: Postat: 2011-07-22 15:44:00 | |
|
CMO |
#50 Det du, AGurra, pratade om var väl att det var ojämn fördelning av rikedomar som ledde till stöld. Eftersom stölder är vanligare i samhällen där alla är lika jämlikt fattiga ifrågasatte jag det. Att allting blir salighet, broderskap och gamman i det anarkistiska Shang-Ri-La som komma skall, det har vi redan fattat.
|
| Inlägg #53: Postat: 2011-07-22 15:45:00 | |
|
Jocke S-43 |
51 Oj då Jan O, gudars skymning, rena rama Däniken! Det där om "hundar från Mallorca" tidigare var väl lite mer rimligt ändå! Ja utan sammankoppling i övrigt alltså...
|
| Inlägg #54: Postat: 2011-07-22 16:09:00 | |
|
Jan Olsson |
#53,Kanske kan sammanhanget vara,en importerad,förkroppsligad hund,i skepnad av Striner,som har svårigheter att finna sig tillrätta i sin nya miljö! - Den inte ens gudarna kan tillrättaföra! - Men man kan ju alltid hoppas! - Den av Jocke S-43,omnämnde Däniken,kallades,vid tidpunkten då han var aktuell,av mig för Dönicken! - Kanske jag nu kan iklädda mig samma epitet? - Med de allra vänligaste Hälsenorna!
|
| Inlägg #55: Postat: 2011-07-22 16:40:00 | |
|
Aguirre |
Ja du CMO...Nu har vi problem...De rikaste har ju en tendens att sno åt sig allra mest oavsett från vem !...och en del är så fattiga att de t.o.m. stjäl av andra fattiga ! Och de som tror att allmän välfärd minskar brottslighet är ju NordKoreas ideolgiska drängar ! Detta blir svårt...om det inte är fixering vid privategendom och fördelning av denna, som stollige Aguirre hävdar..vad kan det då vara ? Det patriotiskt amerikanska svaret är klart - Stölder beror på brist på tungt beväpnade poliser !
|
| Inlägg #56: Postat: 2011-07-22 18:13:00 | |
|
CMO |
#55 I inbrottsligan ligger USA på 17:e plats med mindre än hälften så många inbrott per capita som t.ex. Danmark på 3:e plats. Länk: nationmaster.com Om det beror på bristande vapenarsenal hos den danska polisen, eller på de stora klassklyftor som den skandinaviska modellen skapat, eller något helt annat låter jag vara osagt. Sverige brukar av någon anledning inte finnas med i denna statistik men jag gissar att nivån är jämförbar med Danmark och Finland. Sen kan man fråga sig vad den pseudointellektuella vänstern skulle göra, och framförallt att säga, utan att ha USA och Israel att dra in i alla möjliga och omöjliga sammanhang.
|
| Inlägg #57: Postat: 2011-07-22 20:15:00 | |
|
Aguirre |
Du får väl fråga den pseudointellektuella vänstern CMO...ni inom den den gamla pseudointellektuella höger-vänster grejen brukar ju ha rätt kul när ni slåss om makten i den stora statsapparat ni anser er behöva för att hålla koll på oss andra.
|
Sourze [loggan] © Nättidningen Sourze, ett registrerat massmedium hos Radio- och
TV-verket. Sourze är också ett registrerat varumärke.
Databasens namn är Sourze. Ansvarig utgivare är Carl Olof Schlyter.