Studie slår hål på myten om invandrare och brottslighet

Den här tråden diskuterar artikeln Studie slår hål på myten om invandrare och brottslighet.
Showing page 2 of 3: 1  2  3
Inlägg #21: Postat: 2011-07-21 11:08:00
Aguirre
Ja Tommasz....är en bidragstagare i utanförskap fattig och en aktieklippare rik ? Svårbedömt ? Vem som skall stjäla ?...Tja..inte fan är staten den som skall avgöra frågan i vart fall...du kunde använt ditt samvete som vägledning för svaret Tomasz...för du har väl ett ?
Inlägg #22: Postat: 2011-07-21 11:13:00
Aguirre
Tack för att du väntar Mats...det är en hektisk sommar :- Nä...visst gryningspyromanen är ju drabbad av annat än guldsot..så den rackaren hade vi väl fått hantera...att man håller ordning betyder inte att det måste vara en centralstat med våldsmonopol i bakgrunden...då skulle ju staten behöva ha en tjänsteman hemma hos dig i familjen för att hålla ordning där...om nu ordning som fenomen varit ett statligt problem.Egendomsbrott har en genuin tendens att följa på förekomsten av sociala/ekonomiska orättvisor, det tar vi och ordnar bara.
Inlägg #23: Postat: 2011-07-21 11:17:00
Aguirre
Ta Tomasz..din gamle kollega på FK...han skulle utan nån som helst statlig organisation gladeligen ta på sig rollen att hålla ordning i byn...enkom för att han gillar det...en socialt engagerad kille i tiden.
Inlägg #24: Postat: 2011-07-21 11:20:00
Leif-Arne Undvall
Alternativet är lynch-justis, där kan ju hända att där sker misstag i hastigheten. -Hästjuven var ingen hästtjuv men råkade likna en, -Shit happens, vi tar den rätte nästa gång". Den som "förlorar" på en rättstat är inte småfolk, som den förmetne hästtjuven, utan ranchägaren som har råd att avlöna ett uppbåd, som sedan hänger den förmente hästtjuven efter eget tycke.
Inlägg #25: Postat: 2011-07-21 11:31:00
Mats Persson
anonymt inlägg #22 Nå, den som väntar på nå´t gott... :o För övrigt får jag medge att jag delar Din uppfattning uttryckt i tidigare inlägg att det är svårt att hitta personer som blivit hjälpta tillrätta av att berövas friheten.
Inlägg #26: Postat: 2011-07-21 11:42:00
Aguirre
Kan Undvall inte skilja på orden rätt och stat ? Skulle det krävas en nationalstat med våldsmonopol för att vi inte skulle rasa ned i stenåldern ? Undvall har såpass mycket kognitiva resurser att han kan föreställa sig en mängd andra lösningar än denna svart-vita dualism...använd dem.
Inlägg #27: Postat: 2011-07-21 11:51:00
Leif-Arne Undvall
#29 Om inte staten har ett våldsmonopol har någon annan det, eller så strider fraktioner om detsamma. Det är definitivt en fördel om staten är under demokratisk kontroll. Vad som händer om staten inte tillräckligt väl hävdar sitt monopol är att någon med resurser köper sin rätt, eller tar beskydd under starka organisationer till priset av underkastelse e.g. maffia, krigsherre etc. Å andra sidan har du kanske en ide till alternativ, isf förstår jag inte varför du sitter och trycker på den.
Inlägg #28: Postat: 2011-07-21 11:55:00
Mats Persson
Leif-Arne det är ju DEN goda karamellen Aguirre kommer att servera oss när sommaren avklingat och han fått bära in lap-topen från altanen. Vi kommer att få se ljuset!
Inlägg #29: Postat: 2011-07-21 12:03:00
Aguirre
Nej..inga klibbiga karameller.. anarkister är inte som parti och sektledare, att de talar om för Matsar och Undvallar vad de skall göra....de vill att ni skall vara fria hundar utan husse...vi tror er om gott och att ni inte skäller och bits så snart kopplet är av :-
Inlägg #30: Postat: 2011-07-21 12:06:00
Aguirre
"Om inte staten har ett våldsmonopol har någon annan det"....ja historien är full av våld...det betyder inte att nästa steg är fortsatt våld...det är dags att inleda ickevåldsmonopolets tid...lägg ned vapnen så kan vi snacka :-
Inlägg #31: Postat: 2011-07-21 12:09:00
Leif-Arne Undvall
#30 Om man inte är helt säker då, skall man chansa för att du skriver att den här gången, kanske, så bryter vi mönstert. Du måste ju åtminstonde kunna grunda din profetia på några slags indikationer.
Inlägg #32: Postat: 2011-07-21 12:18:00
Aguirre
Jag bygger "profetian" på att människan är i grunden social och god,löses frågan om snedfördelning,tvångsfördelning,laglig stöld från medborgarna, och den följande knappheten på livsnödvändiga resurser så försvinner incitamentet till våld och egendomsfixering...Att detta är en chansning...kanske...men alternativet är ju otänkbart för mig...men det är definitivt en ödesdiger chansning att hoppas på att det mest våldsamma historien frambringat....nationalstaterna.. skall lösa något...de är bara ett problem.Framtiden är gränslös,statslös och driven av goda människor för goda människor...hur lång tid det tar ? Där är jag ställd.
Inlägg #33: Postat: 2011-07-21 12:25:00
Jan Olsson
På Mallorca har jag sett sådana hundar som Guds Vrede liknar Matsar och Undvallar vid! - Nu har en del människor i Sverige,tagit till sin uppgift,att importera en del av dessa hundar hit! - Undras vad de tycker om detta,bliva kopplade,gå i band,lyda någon annan sig själva,m.m.? - Kan De icke bliva skadade i sina hundsjälar av detta? - Som invandrade får de kanske gå på SfiH,att lära sig skälla på svenska och förstå importörens hemspråk? - SfiH,/Svenska för invandrade Hundar/ - Vad allt riskerar inte dessa fria själar att utsättas för i Sverige? - För att inte tala om väderleksförändringen för dessa stackare! - En ny tråd att diskutera kanske? - Med vänligt skall!
Inlägg #34: Postat: 2011-07-21 12:41:00
Aguirre
ahh...jag visste inte att du var importeraed från Mallorca...din fähund :-
Inlägg #35: Postat: 2011-07-21 12:42:00
Tomasz Striner
Svar till anonymt inlägg #21

ARGGUIERIERERE. Visste att du inte kunde svara på min fråga eftersom det hade inte sett så bra ut om DU hade satt upp dig som fattig som får stjäla från ALLA ANDRA som DU tycker är rika...
Inlägg #36: Postat: 2011-07-21 12:49:00
Aguirre
Nä Tomasz...det hade sett illa ut...men så ond är jag inte....det finns ett stadie utanför blind ilsken egoism...gå dit Tomasz.
Inlägg #37: Postat: 2011-07-21 13:32:00
Jocke S-43
33 Jan O. :- Tametusan, flera meningar! Jag kan omtala att jag träffat flera sådan hundar, om ej från Mallorca precis. Du som luffat runt med husbil vet ju att man kan hamna lite var som helst. T.ex. vid ett soplager med ett antal döa valpar utom en, ett faktiskt exempel!
En annan sådan hund är enormt empatisk, sträcker fram tassen för att få lite klapp, medan en tredje skäller, tvåspråkigt, och visst kan bli nog så förbannad. Tog lång tid att få fason på.
Och nu sist träffade jag ett svenskt bekant par som kom från Portugal. De hade hittat en vilsen? minisköldpadda som de tog hand om.
Måste säga att de fyra/fem svenska par som tagit hand om hundar främst, ändå gör en insats. Om man nu värderar "människan bästa vän", som den dock inte alltid är söderut. Fast katter där börjar bli än värre.
Inlägg #38: Postat: 2011-07-21 13:33:00
Lasse i Gatan
#20/ Sjöbo-Mats/"får jag väl själv gå fram och ge dom en pungspark?"/ Att du är en så våldsam typ, det trodde jag inte om dig. Alla som besöker ditt lilla FK-kontor uppmanas att sätta på sig suspensoar.
Inlägg #39: Postat: 2011-07-21 13:51:00
Mats Persson
anonymt inlägg #38 Givetvis svårt för mig att objektivt avgöra men jag är rätt säker på att det framstår att det kommenterade inlägget är hypotetiskt. Om Du vill, Lars, kan Du byta ut "jag" mot "envar". Åtgärden var en avsiktlig vrångbild av en anarki. I en sådan miljö torde det, under inga som helst förhållanden, förekomma några försäkringskassekontor. Stora eller små.

Detta kan ju för övrigt komma innan anarkin. Det lär vara en återkommande diskusion i den inre allians-kretsen att man gärna ser att försäkringskassan ersätts av privata alternativ. Anarkisterna får kanske fundera på om inte "min fiendes fiende är min vän"
Inlägg #40: Postat: 2011-07-21 14:11:00
Tomasz Striner
anonymt inlägg #36

En annan sak med A, förutom att han aldrig kan ge ett klart svar på ngt, är att han aldrig vågar skriva rakt ut att det är HAN som ska bestämma när det kommer till kritan. Alltså när han väl kommit till makten. Därför måste han bemötas, även om det ibland känns meningslöst med tanke på de utsagor han lyckas klämma ur sig,
Showing page 2 of 3: 1  2  3
Laddar...