|
Inlägg #1: Postat: 2011-07-20 15:15:00
|
|
Jan Olsson |
Anitha Östlund,dig kan inte ens 100 vilda hästar stoppa! - Den kreativitet Du hitills visat,Din erfarenhet av livet,kommer att ge Dig utdelning! - Våga ta språnget,kasta Dig ut,och bli en vinnare! - Mvh.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2011-07-20 16:26:00
|
|
Tomasz Striner |
Vad lever artikelförfattaren på? Efter att ha läst artikeln så framgår det att hon under årtionden saknats i ledet bland oss vanliga löneslavar.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2011-07-21 05:56:00
|
|
Leif Erlingsson |
En del Sourze-kommentarer är riktigt obehagliga.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2011-07-21 10:42:00
|
|
Per W |
Ja, men inte i den här tråden väl?
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2011-07-21 11:02:00
|
|
Aguirre |
Striner påstår sig vara jurist på FK...så han gör bara sin samhälleliga plikt som statshjon och efterfrågar och efterspanar inkomsten.En pliktrogen kille att glädjas åt.Vad han tror att myndighetsfolk har med "löneslavar" att göra vågar jag inte föreställa mig....tror han att FK:s kommandotrupper är vanligt hårt arbetande folk ?
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2011-07-21 11:05:00
|
|
Aguirre |
Länk: lakartidningen.se " Vad kassan behöver är lugn och ro så att den kan samla sig och stabilisera sitt arbete med de försäkrade. Hittills pekar inget på att detta kan bli möjligt inom en överskådlig framtid." .....Ge myndigheten lugn och ro. :-
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2011-07-21 11:25:00
|
|
Mats Persson |
anonymt inlägg #5 Det var väl spännande, Aguirre. Har han gjort det i någon tråd jag missat på detta forum eller är det någon annanstans? För det är väl inte så att Du i vanlig ordning är ute och fiskar lite?
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2011-07-21 11:36:00
|
|
Aguirre |
I länken med debattinlägget står "Tomasz Striner
jur kand, Jurist som jobbbar på Försäkringskassan " så ta hand om din kollega :- Gud vet att han behöver det :-
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2011-07-21 11:39:00
|
|
Aguirre |
Mats du behöver inte känna guilt by association...det finns faktiskt ägg som inte är ruttna i korgen...men de brukar inte vara kvar så länge :-
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2011-07-21 11:49:00
|
|
Mats Persson |
Det hade jag missat. Nå, då får väl jag ställa mig skuldra mot skuldra med Tomasz den dag Du anför en här av illa behandlad allmänhet, beväpnade med räfsor, liar och grepar! :o
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2011-07-21 12:01:00
|
|
Aguirre |
Ja...när det gäller statligt myndighetsvåld mot medborgarna blir jag lite otålig :- Jag anser att det skall vara väldigt svårt att rekrytera hantlangare åt staten...de skall känna folkets förakt och vrede...Fysiskt våld är fullt försvarligt i vissa ärenden...generellt så tycker jag bara ni skall hävda samvetsskäl och vägra utföra illdåd som staten vill tvinga er till i tjänsten, det skulle förtjäna folkets hyllningar. Men grepen finns där...stoppa en bok i bakfickan Mats :-
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2011-07-21 12:18:00
|
|
Mats Persson |
Hmmm, men folket består ju inte bara av sådana enskilda som har ärenden på exempelvis försäkringskassan. Om vi nu tänker oss att Du stöttar mamman med kotletterna i hennes ärende om bostadsbidrag. Medan Du hotfullt lutar Dig mot grepen kommer det in en annan enskild i egenskap av skattebetalare som ryter att "Inget bostadsbidrag till henne, Hon kan flytta hem till sina gamla föräldrar istället, slösa inte så förbannat med mina pengar". Då måste ju kollegan göra en bedöming om verkställandet av Ditt eller hans våld är sannolikast och framför allt vilket som verkar smärtsammast innan han eller hon går till beslut?
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2011-07-21 12:22:00
|
|
Aguirre |
Japp så kan vi inte ha det...jag backar på frågan om samvete och människans godhet....Vi får gå i statens ledband tills vi dör. Min son kommer att bli ledsen när jag dödar hans drömmar om en godare framtid och värld...men sån skit får man ta. Vi löser inte detta Mats...du och jag och de andra...Vilken tur att vi har vår Stat.
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2011-07-21 12:31:00
|
|
Mats Persson |
Ajajaj. Det låter ju inte riktigt likt Dig A att ge upp Din pedagogiska gärning. Du är ju annars lätt att förväxla med tappre Sisyfos. Förstå vår kunskapstörst som Du lovat att släcka. Jag har tidigare påpekat att mitt syfte är inte i första hand att försöka angripa även om det naturligtvis är svårt att uteslutautan att försöka förstå.
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2011-07-21 12:39:00
|
|
Aguirre |
Och anarkistens syfte är att få människan att känna och tänka själv...jag kan tänka mig en massa gråzonsproblem hela tiden i alla frågor...Då ställer jag mig frågan...uppställer jag dessa tvivel för att jag inte vill ändra på det invanda ? Jag har lovat att skriva en artikel...inte att servera dig sedvanliga löften och illusioner som du förväntar dig av politiker,sektledare och andra som vill att du skall följa dem lydigt....jag vill att du skall vara fri och inte lyda någon,allra minst mig..och låta andra vara det samma...våld kan inte existera i det klimatet.
|
| |
|
Inlägg #16: Postat: 2011-07-21 12:53:00
|
|
Mats Persson |
Löften är inte heller begärda. Ta fram "den brede penselen", Aguirre.
|
| |
|
Inlägg #17: Postat: 2011-07-21 12:53:00
|
|
Aguirre |
Pedagogiisk gärning...hmmm....har jag aldrig uppfattat mig ha...jag kan bara inte vara annat än den jag blivit...rätt gott faktiskt :-
|
| |
|
Inlägg #18: Postat: 2011-07-21 13:25:00
|
|
Leif-Arne Undvall |
Salig Max Weber är känd för den byråkratiska skolan. Av en del förhånad. Vad Weber ville var att utövandet av offentlig och annan förvaltning skulle kännetecknas av likabehandling. Genom ett, relativt omfattande, regelverk skulle utrymmet för godtycke minimeras. Antag att envar tjänsteman i stället skulle utgå från sitt "sunda förnuft", låter ju bra och så. Haken är då bland annat att den enes sunda förnuft alltid skiljer sig från, i varierande grad, från den andres sunda förnuft. Möjligheten till positiv särbehandling skulle då även bli större för den som har möjlighet att utöva påtryckning på respektive tjänsteman. Den som saknar den möjligheten riskerar att få en sämre behandling. Regelverket, vilket man än avser, kan har fel och brister, men situationen skulle inte bli ett dugg bättre om där fanns ett större utrymme för godtycke. Förloraren skulle då som oftast bli den som saknar resurser.
|
| |
|
Inlägg #19: Postat: 2011-07-21 13:57:00
|
|
Tomasz Striner |
Reflektion inlägg # 11-16.
När det gäller anarkismen så har den i historien visat sig vara en återvändsgränd. Och det är idag bara samvetslösa galningar och herr A som torgför denna eländesideologi. Kul att se A:s oförmåga att se vad han menar i praktiken med sitt ideologiska tänk.
När det gäller A så är han hatisk mot samhället och speciellt dess tjänare. Samtidigt kan han inte ge exempel på alternativ. Dvs mer än att han själv vet bäst och tycker si eller så i en enskild fråga. Gud hjälpe oss om A skulle få möjlighet att göra annat än orera vitt och brett om sitt tänkta drömrike...
|
| |
|
Inlägg #20: Postat: 2011-07-21 14:03:00
|
|
Tomasz Striner |
PS. Trots sitt hat mot staten eller dess tjänare så har herr A inget emot att använda sig av dess möjligheter till slippa arbeta eller få hjälp med sjukvård etc. Egentligen är herr A en samhällsparasit som gnäller på andra för sådant han själv inte vill eller kan ta ansvar för. Åtminstone uppfattar jag honom så efter att ha tagit del av hans "tankar" ett tag. Människor som han gör att jag själv överväger att sluta jobba och börja parasitera på samhället. Tyvärr klarar jag ännu inte av att göra detta eftersom mitt samvete förbjuder mig till det. Men, ju mer av herr A jag läser ju mer tycker jag att det är dags att sluta gno och ständigt ila. Nej, istället ska nu jag med hjälp av skattebetalarna som herr bara vila...
|
| |