|
Inlägg #1: Postat: 2011-06-09 06:54:00
|
|
susanna s |
Det finns vissa skillnader mellan barn, vuxna utvecklingsstörda och demesnsjuka. Barn är inte könsmogna det är både utvecklingsstöda och dementa. Det har därigenom behov som de kansi inte alltid förstår varför men som de ändå behöver få tillfredställda.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2011-06-09 21:18:00
|
|
Bizon |
Det mest irriterande i den tidigare diskussionen som denna artikel är en fortsättning på är att utgångsläget är att det per definition är förkastligt för demenssjuka att ha sex med vem det nu kan vara. Jag är inte så säker på att det är så olämpligt i alla lägen - framför allt inte i de fall där de inblandade har glädje av det. Sker övergrepp av något slag så ska dessa behandlas som övergrepp - men trivs folk med vad dom har för sej och det inte skadar så låt dom hållas även om någon eller båda drabbats av demens eller andra åkommor. Vilken skulle vara en legitim anledningen att avbryta folks sexliv om viljan finns i stunden?
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2011-06-10 14:20:00
|
|
Thomas L. Aabo |
Hamnar jag någonsin i den situationen så SKJUT Mig! Pleassse!
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2011-06-13 13:31:00
|
|
sunnyb |
Jag har sagt allt jag tycker i min artikel men vill gärna tipsa er från Stockholm om Stadsteaterns pjäs "Sista Dansen "av Carin Manheimer.
Citat ur programmet:
"Ulla, Olle, Axel, Harriet, Hilding, Majken och Ingrid, alla 80 plus, har haft turen att kvala in på ett äldreboende. Harriet överger inte sina stilettklackar, Olle äter dagligen 17 mediciner, Ulla längtar efter en Dry Martini och Ingrid tar fel på Axel och sin sen länge döde make. Det har Axel inget emot.
”Gode Gud låt mig dö knall och fall” ber Ulla, arkeologiprofessorn som aldrig trott på högre makter. Vårdbiträdet Elsie sätter på kaffet och stoppar in några kanelbullar i mikron.
Hjälper det?"
Jag har följt Carin M sedan "Lära för livet" om skolan o tycker att hon har en unik fingertoppskänsla för utsatta människor:gamla som unga. "Att ta ansvar för sitt sexliv" innebär någonting unikt hos varje människa.Sex kan se olika ut:Min 87 årige make 1 vill han mjuka smekningar överallt o varma kramar nu när han är så sjuk.Det är hans sexliv i dag.När man är fertil innebär ansvaret oxå ansvar för eventullella barn.Jag medger att det kan vara svårt att hantera detta för unga utvecklingsströrda.De är hu alla individer men olika förutsättningar att ta hand om ett barn.Detta behöver de gamla inte tänka på.Även svårt dementa vill ha kroppskontakt.Eller när tycker artikelförfattaren att jag ska sluta upp med mina intima kramar:mitt ex är onekligen en smula dement efter alla stroks?
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2011-06-13 13:32:00
|
|
sunnyb |
Thomas:Jag instämmer med dig. Min sjukdom ter sig inte bara som ett hot utan oxå som ett löfte om en kort ålderdom.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2011-06-18 23:13:00
|
|
susanna s |
|
| |