|
Jacob Winqvist |
Jovisst finns det sätt att förhindra sådant här. Med lite programmering kan man lära sidan att känna igen IP-numret hos just den användaren, och på det sättet begränsa hur många klickar han gör som ska räknas.
Det är inte så svårt, och de flesta stora websidor har faktiskt gjort såhär, men de kanske har mer avancerade metoder, vad vet jag?
Exempel på sidor som använder sig av denna metod: Tradedoubler, de är de absolut största, och de sysslar med reklam på nätet, så det är viktigt för dem.
|
|
Martin |
Problemet är att så många ipnummer är delade. T ex alla som har internetabonnemang från Telia delar på en pool av, jag vet inte exakt men kanske 20-100 ipnummer. Alla stora företag har samma ipnummer utåt för alla anställda osv.
I vilket fall, man kan i praktiken inte skydda sig mot den här sortens fusk. Även ipnummer går att spoofa.
|
|
Jacob Winqvist |
Ja, det är sant. Jag vet inte riktigt hur det fungerar med delade IP-nummer, men om man t.ex. spårar ett IP nummer, så kommer man ändå fram till samma svar. Är det inte sådana metoder som används också?
Jag vet att det är lätt att fuska så här, men enkla fusk, som att ta bort cookies går att skydda sig mot. Det krävs en större medvetenhet för att fuska så som du föreslår.
|