|
Inlägg #1: Postat: 2001-11-15 13:03:00
|
|
Patrik |
Stefan> Jag har läst exakt samma inlägg och förstår inte din tolkning alls. Vilka inlägg refererar du till?
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2001-11-15 13:16:00
|
|
Michael Lundahl |
Det är inte frågan om att bygga en empatisk bro. Syftet med första delen var att demonstrera att nödvärn förelåg. Sedan håller jag med om att skottet kom en sekund för sent eftersom Hannes hann pecis hann kasta stenen. Men slutligen visar jag på en trolig förklaring till varför skottet som träffade kom lite för sent.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2001-11-15 15:09:00
|
|
Michael Lundahl |
Dessutom är en sekund i dessa sammanhang ingenting. Det är den tid det tar för hjärnan att processa och uppfatta det du ser. Sedan skall du hinna besluta och reagera på det också.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2001-11-15 15:13:00
|
|
Michael Lundahl |
Det må hända att rubriken motsäger detta... men poängen var inte att peka på att skottet kom för sent utan att skottet var befogat.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2001-11-20 09:36:00
|
|
Stefan Holmqvist |
Det känns som om ditt resonemang med hög hastighet eskalerar till milimeterrättvisa.
Patrik: Först skall vi förstå polismannens stress och rädsla. Därefter skulle polismannen egentligen ha skjutit snabbare. Det känns vagt, skevt och flummigt att eftersöka mänskliga kvaliteter hos en som skall avliva blixtsnabbt. Vad i det är det du inte begriper?
|
| |