|
Inlägg #21: Postat: 2011-04-01 23:35:00
|
|
GunnarL |
20/ Det låter jättefint Leif Erlingsson! Det är precis vad jag också anser. På vilket sätt bidrar du själv till vår gemensamma välfärd?
|
| |
|
Inlägg #22: Postat: 2011-04-01 23:45:00
|
|
Leif Erlingsson |
Tror du jag är så in i xxxxxxx dum att jag avslöjar vad jag jobbar med, utöver vad du redan vet? Jag behöver trots allt lite inkomst även i kronor, och jag hyser inga tvivel om att om fel personer får mer info så ser de till att förstöra det för mig. Jag vet t.ex. redan genom dina egna ord att du inte har någon som helst sympati för mig. Jag har trampat på många ömma tår genom mitt arbete med "pennan", så du har inget för att fiska.
|
| |
|
Inlägg #23: Postat: 2011-04-02 03:24:00
|
|
Aguirre |
Leif...Skattekontoret måste ju få veta :- ...Hur taxerar de allmosor ?
Jag tror jag skall ta lite knäck och inte vilja ha lön..utan en allmosa...det kanske funkar ?
|
| |
|
Inlägg #24: Postat: 2011-04-02 03:57:00
|
|
Lena Olsson |
Fint om människor fick arbeta idiellt för att bygga upp en riktig välfärd fron hjärtat. Plantera vinbärsbuskar och frukt träd i allmänna omroden och annat som de vill göra för sin nästa av eget initsiativ ork och förmoga.Olika saker efter intresse som sponsras fron staten. Pengar finns ju till enskilda fallskärmar och kungabröllop.Förr byggde man hus po detta viset i byalag för varandra.
|
| |
|
Inlägg #25: Postat: 2011-04-02 10:09:00
|
|
Leif Erlingsson |
Aguirre, gåvoskatten är avskaffad. Nätet är dock fullt av donera-knappar och alla som besöker sådana siter tycks vara lika fattiga som jag. Jag har ändå donerat mer än jag själv har fått. Angående skattemyndigheten så får de ju veta var jag tjänade mina pengar FÖRRA ÅRET. Inte var jag tjänar dem i år. Man får vara lite smidig. Vara "ett rörligt mål".
|
| |
|
Inlägg #26: Postat: 2011-04-02 10:19:00
|
|
Leif Erlingsson |
PS: I en galen värld går ingen god gärning ostraffad, så det gäller att ligga lågt och den som gör sig som måltavla för att vara ett exempel får betala priset. Men det är värt det, säger jag bara. Man får så mycket tillbaka, och då menar jag inte det man ser här offentligt utan jag menar vad man får i varma telefonsamtal och mail. Jag har gått in i detta med öppna ögon, medveten om priset. Och är mycket tacksam för det jag fått igen, som utvecklat mig som människa långt mer än jag någonsin kunnat ana, och gjort att jag har lärt känna fantastiska människor. Min affärsidé med min holistiska detektivbyrå var bl.a. just att jag hade detta fantastiska nätverk med människor med ovanliga kunskaper och erfarenheter, att jag vet vem som kan vad, men de potentiella kundernas mognad är ännu för låg för att jag ska kunna tjäna pengar på den affärsidén.
|
| |
|
Inlägg #27: Postat: 2011-04-02 11:08:00
|
|
Leif-Arne Undvall |
#24 Människor får arbeta ideellt och gör så. För några år sedan beräknade jag värdet av den sociala ekonomin i Kalmar, det är avsevärda summor det rör sig om, en uppsjö människor organiserar sig i ett brett spektrum av organisationer från idrottsrörelsen, sociala frivilligorganisationer, till anhörigföreningar och ungdomsrörelser. Fast ideellt arbete innebär att man utgör arbetet utan ersättning, vill man in med staten för att ersättas för sitt arbete är det per definition inte längre ideellt. Vad gäller plantering av bärbuskar äppelträd etc, det finns faktiskt en rörelse som arbetar med "guerilla gardening", man planterar olovandes äppelträd eller bärbuskar på allmänningar, kommunens mark etc.
|
| |
|
Inlägg #28: Postat: 2011-04-02 12:33:00
|
|
Nexa |
Guerilla gardening är en riktigt intressant rörelse. Ödetomter tas över i storstäder och man odlar grönsaker. *Funderar på ödetomten i grannskapet där det brukade stå en skola för flera år sen*. Fast här i Sverige verkar sånt inte fungera.
Tyvärr fungerar inte alltid det där med ideellt arbete eftersom folk vill ha betalt för sitt arbete. Vi har blivit ett konsumerande samhället. Man vill ha men vill inte ge något tillbaka. Jobbade ideellt för flera år sen i en kooperativ butik. Till slut var det bara jag och min familj som skötte inköp, bokföring och stod i kassan. Kunder var det ingen brist på, men eftersom frivilliga var få så fick den fick tyvärr läggas ner.
|
| |
|
Inlägg #29: Postat: 2011-04-02 13:39:00
|
|
Leif-Arne Undvall |
Vad gäller att plantera äppelträd så sade väl Muminpappan någonstans att den som planterat ett äppelträd inte levat förgäves. Det tog jag fasta på en sommardag då de reade ut äppelträd på OBS i Kalmar, det höll nåstan på att gå över i sommar. I vilket fall jag planterade träden på en allmänning i Mönsterås. Träden har vuxit till och ger frukt. Att det blir färre som engagerar sig i ideellt arbete är en trend i många länder. Robert Putnam tar upp detta i boken "Bowling Alone". Titel kommer från ett fenomen Putnam observerat i USA att från att bowling har varit något man gör tillsammans med andra går allt fler ut och bowlar själva. Samma trend gäller dessvärre även Europa. Det finns trots allt ändå rörelser som går åt motsatt håll.
|
| |
|
Inlägg #30: Postat: 2011-04-02 13:47:00
|
|
open minded |
Först skapas det sjuka och sedan tas rätten ifrån dem att vara sjuka...
|
| |
|
Inlägg #31: Postat: 2011-04-02 14:13:00
|
|
Aguirre |
Ideelt får man arbeta...men om Skattekontoret frågar hur jag har råd med min dyra båt på min ringa inkomst...kan jag hävda allmosor då ?..utan en omfattande redovisningsskyldighet ? Guuerilla gardening är kul...säger jag sm kanppt kan hålla rent i mitt lilla potatisland...Guerilla shopping....kan det vara ett bra namn på snatteri ?
|
| |
|
Inlägg #32: Postat: 2011-04-02 14:28:00
|
|
Nexa |
Guerilla shopping... jodå, kanske det, men annars kallas det väl för freeganrörelsen. Ni vet där personer går runt och rotar i containrar utanför matvarubutikerna. Låter lite äckligt och skulle själv inte vilja ägna mig åt det, men visst är det hemskt att så mycket mat slängs. Detta både i hushållen, en framförallt av butikerna.
|
| |
|
Inlägg #33: Postat: 2011-04-02 15:01:00
|
|
Leif-Arne Undvall |
"Guerilla shopping....kan det vara ett bra namn på snatteri ?".. Det tycker jag definitivt inte, endast ett försäk att försöka rättfördiga stöld med någonslags kvasipolitiskt mumbojumbo. För vad är konsekvensen av snatteri,... kostnaderna läggs ju på kollektivet konsumenter, dvs dyrare mat för fattig som rik, mycket långt från solidaritet och ömsesidighet tycker jag. Containerdykarna tycker jag därimot inte är stöld, men en smula äckligt, det håller jag med om.
|
| |
|
Inlägg #34: Postat: 2011-04-02 15:02:00
|
|
Leif-Arne Undvall |
"Guerilla shopping....kan det vara ett bra namn på snatteri ?".. Det tycker jag definitivt inte, endast ett försäk att försöka rättfördiga stöld med någonslags kvasipolitiskt mumbojumbo. För vad är konsekvensen av snatteri,... kostnaderna läggs ju på kollektivet konsumenter, dvs dyrare mat för fattig som rik, mycket långt från solidaritet och ömsesidighet tycker jag. Containerdykarna tycker jag därimot inte är stöld, men en smula äckligt, det håller jag med om.
|
| |
|
Inlägg #35: Postat: 2011-04-02 15:52:00
|
|
Aguirre |
Tja...skulle vara Konsum ..för att det en gång varit kooperativt..att man inte snattade där...stöld och stöld...50 spänn för semla och kaffe..inte stöld...men två fläskkotletter innan för rocken..stöld ?..suddiga gränser.. Alla som tvingas på a-kassa,soc, och gud vet vad det heter...tycker det är helt ok om de snattar...gärna i grupp. Containerdykare är äckligt kan ju vara mycket snusk där...nästan lika farligt som att vaccinera sig...Guerilla banking då ?..som Norbert Kröcher sa efter sitt frigivande.."Det är fortfarande hederligare att råna en bank än att äga en".
|
| |
|
Inlägg #36: Postat: 2011-04-02 16:00:00
|
|
Nexa |
Aguirre: Allting är relativt. Om myndigheter eller företag gör det inte stöld, om du gör det stöld
|
| |
|
Inlägg #37: Postat: 2011-04-02 16:08:00
|
|
Leif-Arne Undvall |
#35 Snatteri är definitionsmässigt stöld, men det går en gräns för värdet av det snattade, det var ca 800 kr , skillnaden är att ett snatteri kan hanteras mer schematiskt. Du undviker vem man stjäl från, "-Det drabbar bara de rika" brukar en del försvara sina stölder med, vilket är rent struntprat. Kostnaderna för snatterier, svinn, säkerhetslösningar mm, betalas av kunderna, trodde du annat är du naiv. Dvs den som snattar stjäl från andra kunder. Vad gäller NK så tror jag inte den som suttit framför mynningen på hans vapen håller med honom i hans resonemang. Du argumenterar för en utopi, ett självstyrande samhälle där det inte längre finns våld, det samhället vill du uppnå genom våldsaktioner, kasta gatstenar, råna banker etc; hur genomtänkt tycker du det är på en skala från 1 till 10 ?
|
| |
|
Inlägg #38: Postat: 2011-04-02 16:10:00
|
|
Leif-Arne Undvall |
#36 Fel, det där är bara en revolutionsromantisk retorisk cliché, företag och myndigheter kan visst fällas för stöld.
|
| |
|
Inlägg #39: Postat: 2011-04-02 16:16:00
|
|
Aguirre |
Jag tror att vi måste släppa makthavarnas definition på kriminalitet och vara lite mer nyanserade...aktiv fördelningspolitik kan bedrivas av medborgarna själva det behövs ingen stat till det...
|
| |
|
Inlägg #40: Postat: 2011-04-02 16:18:00
|
|
Nexa |
Det är sannt Leif Arne, men med mer pengar och mer makt har man lättare att komma undan. Och är det inte också sant att man i diskussioner också generaliserar, så också du, eftersom man aldrig kan få med exakt alla personer i sin diskussion eller precis alla myndigheter eller företag... ;
Om man är politiker t ex är det helt ok att ladda ner låtar, bränna och ge till sina kompisar. Det har vi sett exempel på, det kallas "för eget bruk". Vi har också sett att om man inte är politiker kan man dömas till hårda straff för samma brott även med ganska tunna bevis som t ex skärmdumpar från fildelningssajter som vem som helst med lite photoshopkunskaper kan fabricera.
|
| |