Inlägg #1: Postat: 2011-03-30 22:45:00
|
GunnarL |
Hej Yngve - det var en tid sen! Jag vill nog påstå - alldeles oavsett att det rör sig om Financial Times - att analysen av det svenska samhället och den svenska mentaliteten är minst sagt grumlig! För övrigt har vi även ett norskt deckarunder med millionsäljare som Karin Fossum, Anne Holt f.d.justitieminister och Jo Nesbö - helt i paritet med det svenska. Sen har Du glömt bort en av de allra bästa, nämligen Håkan Nesser. Jag rekommenderar Dig att börja läsa deckare och börja gärna med Nessers böcker om Van Veeteren som utspelar sig i ett land som inte finns fast det liknar Holland. Du blir förmodligen inte klokare av att läsa de här böckerna, men Du kanske tycker det är underhållande. Läsning är ju inte bara en fråga om bildning utan även om nöje och förströelse.
|
|
Inlägg #2: Postat: 2011-03-30 23:58:00
|
sunnyb |
Tja själv läser jag ju oerhört mycket.Hela barndommen med bibeln som första sagobok.Jag slukar deckare:förr kunde jag läsa 3 st under en natt! För mig är det en hobby:jag samlar på T ex Agatha Christie o har hela hennes produktion på skandinaviska.Mina gubbar står frågande:de förstår inte att jag kan sluka t ex Shakespeare ,Sören Kieerkegard,historiska böcker ,arkeologiska sådana en hobbymixat med Ed McBain, det var när Wahlöö-Sjöwall översatte honom de fick iden till böckerna om Martin Becksom jag oxå har en komplett samlig av liksom Mankell.För att inte tala om de många kvinorna som poppat upp.Vi har vår egen deckardrottning på Sourze:Ramona Franson.Jag tror det är den avkoppling dessa deckare ger hjärnan som gör mig så glad o avspänd.Tur att vi har olika smak.
|
|
Inlägg #3: Postat: 2011-03-31 00:08:00
|
sunnyb |
Gunnar:Både Anne Holt o Karin Fossum tillhör de jag samlar på.
Van Veteren är en omläsarserie:jag tycker mycket om att vistas i "Van Veeterenland" Liksom runt Ystad i Wallanderland.Försöker "stånga mig in" i Jo Nesbö men hittills har det inte gått.Hamilton böckerna av Jan G är oxå ganska ointressanta för den som inte är vapen tokig:den enda av de 10 jag kan tänka mig att läsa om är nr 2:Den demokratiske terroristen.WG Persons senaste serie från 2002 är suverän:det är ju över 20 år sedan han skrev Grisjakten o de andra 2 o han har utvecklats enormt som skribent.Den döende detektiven läste jag i veckan o jag grät:det var så mycket som en stroke o hjärtpatient kände igen liksom "innifrån" att han helt säkert använt sina egna sjukdommar på sin polis.Han använder ju ofta verkliga personer o det är rätt kul att gissa vem som är vem i RL:
|
|
Inlägg #4: Postat: 2011-03-31 00:12:00
|
sunnyb |
Men Yngve:Det finns otroligt belästa människorsom min käresom inte öppnat en deckare under hela sitt liv.Han kopplar av med filosofer o bibelhandböcker.O make 2 läser tekniska böcker jag aldrig skulle orka igenom.Vi är alla 3 lyckliga med vårt val av litteratur.
|
|
Inlägg #5: Postat: 2011-03-31 10:23:00
|
Leif-Arne Undvall |
Jag tycker att Mankel är rätt överreklamerad liksom Stieg Larsson, däremot finns det en som är både orginell och intressant; Johan Theorin, en sorts deckare som utspelar sig på Öland Löttorp och där "hjälten" är en pensionerad skutskeppare som är beroende av färdtjänst, rekommenderas. Nattfåk , Blodläge och Skumtimmen.
|
|
Inlägg #6: Postat: 2011-03-31 11:08:00
|
Jan Olsson |
Deckare är en form av lättviktiga trycksaker! - undantag finnes,Kerstin Ekman har befunnits vara ett sådant - från lättviktiga skrifter,till ett Epos:Rövarna i Skuleskogen. - i klass med Laxsness & Singer!
|
|
Inlägg #7: Postat: 2011-03-31 11:48:00
|
Leif-Arne Undvall |
Kerstin Ekman är bra, jag gillade trilogin "Händelser vid vatten" bl.a. därför att den innehöll en så bra miljöskildring Valsjöbyn, Jämtland
|
|
Inlägg #8: Postat: 2011-03-31 14:13:00
|
GunnarL |
3/ Hej Sunny. Det låter som om vi har ungefär samma deckarsmak. Jag håller för övrigt på med "Den döende detektiven" just nu och har man följt Lars Martin Johansson genom alla de övriga böckerna så är den verkligen sorglig.
|
|
Inlägg #9: Postat: 2011-03-31 14:16:00
|
GunnarL |
5/ Ja, Leif-Arne, smaken är som baken, dvs. delad. Själv är jag mycket förtjust i Mankell. Jag har även en bok av Johan Theorin liggande oläst, nämligen Nattfåk. Jag vill läsa Skumtimmen först men den verkar vara smått omöjlig att få tag på.
|
|
Inlägg #10: Postat: 2011-03-31 15:23:00
|
Leif-Arne Undvall |
#9 Jomenvisst är smak för litteratur delad, inte så att jag tycker Mankel är egentligen är dålig, men kanske inte fullt så bra som den uppmärksamhet han fått motiverar, lite ojämn, men "Dansläraren" gillade jag. En annan som är bra är Åsa Larsson, t.ex Solstorm, miljön är Kiruna, laestadianer, obygd etc. Du kommer att gilla Theorin, är jag ganska säker på.
|
|
Inlägg #11: Postat: 2011-03-31 15:44:00
|
CMO |
#10 Instämmer Mankell och Larsson är läsbara och relativt underhållande. Nesser däremot är i en helt annan klass. Som att jämföra Ikeas spånplattemöbler med gediget hantverk av solid ek. Bäst gillade jag faktiskt Nessers "Skuggorna och regnet" som inte är en typisk "deckare".
|
|
Inlägg #12: Postat: 2011-03-31 20:50:00
|
sunnyb |
Tar tacksamt emot alla lästips nu när jag inte är blind längre!!!
|
|
Inlägg #13: Postat: 2011-04-25 13:59:00
|
Yngve K |
SvD den 24 april 2011 Rubrik "Deckarboomen får bränsle av it-samhället".Underrubrik:" Den senaste tidens uppsving för deckaren verkar hänga ihop med internets genombrott. Få genrer kan som deckaren fånga hur nätet förändrat människan som moralisk varelse och samtidigt erbjuda en helhetsbild av det fragmenterade informationssamhället."
|
|