Företag missbrukar möjligheten att provanställa

Showing page 1 of 2: 1  2
Inlägg #1: Postat: 2011-03-29 09:31:00
susanna s
Det är inte bara provanställningar som missbrukas utan även möjligheten att få testa på en arbetssökande som praktikant. Många arbetsgivare tar in en praktikant som här helt gratis ut med denna och sedan in med nästa praktikant. Skattebetalarna betalar löne
Inlägg #2: Postat: 2011-03-29 10:10:00
Dag Nilsson
Sveriges valda regering är en del av gangstersyndikat i full färd med att plundra medborgarnas Sverige. Riktig fart tog det i och med det avsiktligt ouppklarade mordet på Olof Palme. Kanske var det igång tidigare. Under olika illasittande klädnader är alla kloner av samma ondskans djävlar som härjar i hela den övriga finansvärlden. Girigheten lyser ur deras ögon. Det syns på deras sätt att röra sig. En sunami är en bagatell jämfört dessa mörkermänniskor fullt i färd med att skapa Törnrosdalen. Minns dock att Katla inte är annat än vanliga människors rädsla. Så länge det penningfixerade djävulsfolket härskar över våra rädslor kan de styra oss. Samma dag vi klarar mötet med gammal skräck inom oss - var och en genom sitt eget möte - upphör deras makt.
Inlägg #3: Postat: 2011-03-29 11:01:00
KalleTuntolej
Härligt att lsäa dig som alltid Dag! "ondskans jävlar","mörkerfolket" och "jävulsfolket". tror aldrig jag sett så mycket hat i en människa för som dessutom i tid och otid talar om kärlek. undrar hur jag kommer att få det i ditt nya land dag... Gulag kan tänka... Fast det där med illasittande kläder dag - när du en liten klädsnobb bakom slipsen?
Inlägg #4: Postat: 2011-03-29 11:52:00
Dag Nilsson
Hej Kalle! Det är inte hat du ser, det är kraft! --- Vi har en lång tradition i Sverige av att inte få kalla saker vid deras rätta namn. I den härliga sången Internationalen sägs som det är: "Många rovdjur på vårt blod sig mätta...". Nu får vi säga att bonussystemen kan bli lite väl utmanande ibland. --- Känner du skillnaden, Kalle? --- När utsugna människor finner de rätta orden då kommer också kraften. Och då bli borgardjävlarna så skiträdda att de måste prata om det förfärliga hatet som de plötsligt tycker sig uppleva. Att deras eget förtryck genom århundraden utgjort ett verkligt - och grovt iscensatt - hat mot de människor som de sugit ut, det låtsas borgarna inte förstå. De som hela sitt liv hållit järnhälen så blank och tungan så brun. Ska han dessutom behöva smädas av en oförskämd och obildad underklass? Han som varit så god, ska han nu kallas ond och vara hatad? Patrasket måste lära sig fas 3 samt veta hut och rut!
Inlägg #5: Postat: 2011-03-29 13:07:00
steno
Ja Susanne S de anställningar som arbetsförmedlingen erbjuder och finansierar missbrukas på det grövsta av många företag. Det brister i kontrollen när en del företag näst intill får basera sin vwrksamhet på arbetskraft som de får gratis Om det finns någon kontroll. Men riksrevisionen brukar då och då göra en analys av AF. De brukar inte vara positiva
Inlägg #6: Postat: 2011-03-29 13:11:00
Kalle Tuntolej
Nej Dag, att kalla sina opponenter onda, hjärnskadade och jävlar är inte kraft, det är bara fjantigt. Men att nå ut med sin åsikt, och övertyga människor om den egna saken, utan att för fördöma andras åsikter, utan helt enkelt agera konstruktivt, det är verklig kraft. Att kalla sina motståndare vid massa olika nedsättande ord, är det mängder som gör, och har gjort, men det har för så vitt jag kunnat se aldrig skapat framsteg vare sig till höger eler till vänster. känner såväl plogbillsaktivister som dina onda företagare, de är väldigt lika på så vis att de faktiskt respekterar sina motståndare, och inte alls anser dem sämre än någon annan, och låter istållet diskussionen präglas av frågor om metod. Det att skilja mellan sak och person helt enkelt. Ett fundamnet i de enligt dig så föraktliga moderna demokratierna.
Inlägg #7: Postat: 2011-03-29 14:14:00
Dag Nilsson
Men Kalle då, så du tar i! Min Jesus är det stake i, medan din är mera som en anemisk mes. Jag säger "ondskans djävlar" och du svarar med "fjantigt". Du hör själv vad ynkligt det låter, utan att för den skull utgöra någon principiell skillnad. --- Och så detta med "hjärnskadade" - vi var ju överens om att jag sade fel. Jag menar att det egocentrerade satsa-på-dig-själv-packet är psykiskt utvecklingsstörda på ett sätt, som enligt etablerad forskning på hjärnans formande under barndomen, även satt spår rent biologiskt. De är helt enkelt felkopplade - Milton Friedman och hans efterföljare - friliberalerna. Asociala typer som hellre dödar hela Jorden än inser sina egna skador. --- Att djävulen skall inneha all jordisk makt enligt profetiorna går i uppfyllelse i dessa dagar. Att det sker via Mamon kan bara starrblinda akademiker undgå att se. --- De som inte släpper taget om sina pengar kommer att tryckas sönder inifrån utan att fatta vad som händer. --- Jorden håller på att byta våglängd!
Inlägg #8: Postat: 2011-03-29 14:31:00
Jan Olsson
Sådan Gud! - sådan proselyt! - viva la religione!
Inlägg #9: Postat: 2011-03-29 14:38:00
Kalle tuntolej
Oj Dag... :- Ja jag tycker att uttryck som ondskans jävlar är ganska fjantiga.
De är liksom kraftlösa, även om jag kan ha förståelse om man i brist på annat kan frestas att tillgripa dem. Det är dock underhållande. Dina angrepp mot alla som inte tänker som du, är faktiskt tillsammans med Leifs bekymmer med trippla false flag-operationer omåttligt roande, och den främsta anledningen till att jag är på forumet. De intressanta diskussionerna med människor som inte tycker som jag för jag på andra ställen. Glädje!
Inlägg #10: Postat: 2011-03-29 14:40:00
arga gubben
I alla debatter dyker dessa djävulens företrädare upp under förklädnad att de är jesu företrädare. Dag N är en av dem! Se upp, se upp! Vik hädan belsebub!

därmed har jag lagt mig på rätt nivå..........väl?
Inlägg #11: Postat: 2011-03-29 15:42:00
Thomas L. Aabo
Sten, det är väl etter värre att trots gedigen utbidlning ocj arbetslivserfarenhet tvingas till två månaders s k "praktik" dvs gratis arbete, dvs träldom?!
Hur är det ni rösa sjunger "upp trälar..."
Inlägg #12: Postat: 2011-03-29 15:50:00
steno
Jag vet inte riktigt vad du avser. Om det är obligatorisk praktik under en utbildning eller om det är arbetsförmedlingens "Fas 3" du menar. Där är väl grundproblemet att det inte har funnits tillräckligt många lediga jobb att söka och få. Det kan naturligtvis finnas andra arbetshinder. Någon absolut rätt till betalt arbete efter avslutad utbildning eller vissa års arbetserfarenhet finns inte. Kanske DDR eller Sovjet hade det? Men det tror jag inte du eftersträvar
Inlägg #13: Postat: 2011-03-29 15:57:00
Dag Nilsson
Himmelriket är inom er, sade han, och for dit. Och därifrån återkommer han. --- Trots att han var så tydlig, tittar folk rakt ut i tomma rymden när de söker Himmelriket. Och vet du varför? Det djävliga är att mellan dig och ditt inre Himmelrike ligger Helvetet! Den tanken gillar du inte alls - eller hur? Bättre då att skåda rakt ut i tomheten. Bättre försöka fylla sig med all denna världens härliga surrogat för liv, som finns att köpa för pengar, men som i själva verket är död. Och allt tommare kommer du att bli för vart år som går. Ända till den dag då du vänder om, tar ditt kors, går in i ditt eget unika helvete för att efter den tid som din ökenvandring tar, äntligen bli ett med dig själv. Då är du Jesus. Längst inne i dig finns Helhet. Det odelade Heliga. Din Jesus är i Dig! Och ingen annan stans. Det är upp till dig att bli ett med Jesus i dig som väntar på dig och som är du. --- Detta oerhörda kan en skriftlärd aldrig förstå!
Inlägg #14: Postat: 2011-03-29 16:06:00
Jan Olsson
Dag han kan lägga "ordet"han,-oslagbar,men talar för döva öron! - Synd!
Inlägg #15: Postat: 2011-03-29 16:18:00
Dag Nilsson
Du är lurig att tyda som vanligt Jan. Men jag tror du förstår vad jag talar om. --- Kanske är öronen döva. Kanske sås ett lite frö. Kanske faller det ner en irriterande sten i skon på någon av dem. --- Det är synd om det inte gör det. Det är också synd att inte försöka. Den största synden av alla är ändå att leva skild ifrån sig själv.
Inlägg #16: Postat: 2011-03-29 19:00:00
Leif Erlingsson
Det finns ett synsätt som rent uppenbarligen delas av den inre patriarkala makt som förvisso har förlorat sin styrfart nu men som ännu några år kan ställa till med sattyg i sina sista desperata försök att behålla kontrollen, nämligen tanken att vi lever i ett universum där den starke INDIVIDEN överlever och den svage går under. Men det är falskt. De GRUPPER som stöder varandra överlever och de som strider inbördes går under. Mänskligheten är för närvarande en sådan grupp som strider inbördes och som därför skulle komma att gå under om detta inte nu höll på att vändas.
Inlägg #17: Postat: 2011-03-30 17:05:00
steno
Högkonjunkturen rullar på. Igår deklarerade Volvo att de ska anställa tusentals i Sverige. Stora infrastruktursatsningar sätts igång överallt i Sverige. Under lågkonjunktur och arbetslöshet kunde arbetsgivarna välja och vraka. Erbjuda låga löner, provanställningar eller fejkade vikariat och visstidsanställningar. Nu kommer konkurrensen öka om arbetskraften. Företagen kommer att bli mer intresserade av långsiktiga relationer med personalen. Då gäller det att varje individ står upp för sin kompetens. Vägrar provanställning eller tidsbegränsade anställningar som man inte efterfrågar. En anställning är en ömsesidig relation där man ska se till att man får en rättvis balans
Inlägg #18: Postat: 2011-03-30 17:10:00
steno
En sådan balans behövs både när man träffar anställningsavtal och när man har lönesamtal om årliga lönejusteringar. Det gällar att skapa en förhandlingssituation om det behövs. Den ideala är om man vid en anställningsintervju har råd att säga nej om man inte får de villkor man vill ha. En annan är att man gjort så goda insatser att chefen riskerar problem om man väljer att byta jobb. Kommer man i underläge ligger man illa till.
Inlägg #19: Postat: 2011-03-30 20:56:00
Aguirre
steno "En anställning är en ömsesidig relation där man ska se till att man får en rättvis balans" Javisst är det rättvist att jag som har pengar kan anställa nån som jobbar åt mig och sen tar jag ut mellanskillnaden mellan kunden och min anställde och kallar det vinst som jag behåller själv...Nåt rättvisare har man ju aldrig skådat. Extra rättvist blir det ju om många måste ha jobbet hos mig som har pengarna, för då kan jag ju betala dem mindre och få mer vinst...det är ju rent genialt rättvist ! Jag förstår inte varför inte alla svenskar gör såna rättvisa överenskommelser med nån som måste jobba...då hade ju alla i hela landet kunnat leva av vinsten på deras jobb ? Eller hur steno ?
Inlägg #20: Postat: 2011-03-30 21:46:00
Anno
Jag uppskattar din humor. Rättvisa kanske var fel ord. Med balans menar jag ömsesidig respekt. Visst får företagaren ha vinst i sin verksamhet om han betalar avtalsenliga löner eller baseras på övernskommelser efter förhandlingar mellan arbetsgivare och arbetstagare.
Nu är det potatissäsong. Jag har några pluggar som ligger och gror. Nog är det rättvist om jag skördar mwer än de som lägger färre potatisar på groning och sköter odlingen sämre? Ha en god natt
Showing page 1 of 2: 1  2
Laddar...