Vems revolution ser vi i Mellanöstern?

Inlägg #1: Postat: 2011-03-22 12:00:00
mseder
Mycket bra Micke. Speciellt: "Vad det verkligen handlar om är att ta makten över naturresurserna, upprätta militärstrategiska baser, implementera det västerländska marknadsekonomiska systemet och att slå sönder den i Mellanöstern så traditionellt starka familjegemenskapen. " Tyvärr övergår sådana här reflektioner det vanliga media och debatt bruset. De flesta faller för kortsiktiga och media/politiker-drivna åsiktsdrev. Något som de med möjligheter att påverka skickligt utnyttjar. Mats Länk: klarsikt.humancreations.se
Inlägg #2: Postat: 2011-03-22 17:50:00
Aguirre
Bra artikel igen...Men det brukar aldrig gå att planera säkert när stora folkmassor är i rörelse vad som blir resultatet...det kan komma överraskningar.
Inlägg #3: Postat: 2011-03-22 18:49:00
Lordchaos
Tack för artikeln, 98 substans från början till slut.
Inlägg #4: Postat: 2011-03-23 20:08:00
Lordchaos
Det är synd att artiklar av så hög klass som denna snabbt försvinner ner i listan efter endast en handfull kommentarer. Det verkar som att intresset för en artikel ofta är omvänt proportionell mot dess kvalité. Nu kan ju förklaringen ligga däri att Michael Delavante och Mats Sederholm för att nämna två exempel skriver så pass komplett att det blir svårt att tillägga något. Det vore ju bra om detta var anledningen. Än en gång tack!
Inlägg #5: Postat: 2011-03-23 20:28:00
Dag Nilsson
Ikväll hotar Israel hämnas dem som skadades och dödades av en bomb i Jerusalem tidigare idag. Obama ger sitt stöd. --- Israel är ingen rättsstat. Man kommer att utföra en kollektiv bestraffning innan någon är fälld för brottet. Det behöver inte alls vara en palestinier som placerat ut bomben. --- För några dagar sedan knivdödades fem bosättare. Israel trakasserade många palestinska hem i sitt sökande efter gärningsman. Jag har uppgifter om att det är en filippinsk gästarbetare som är skyldig till morden. Vet någon om det stämmer?
Inlägg #6: Postat: 2011-03-23 20:59:00
CMO
#5 De är väl som du ”100 övertygade” om vilka som ligger bakom illdåden här i världen. Vem bryr sig om faktiska bevis, det gäller ju bara att befria sig från psykologiska blockeringar, eller hur...?
Inlägg #7: Postat: 2011-03-23 21:09:00
Kalle Tuntolej
Ja... Vilka är det du utan urskiljning och utan rättegång anser ligger bakom allt elände på vår jord Dag? Du argumenterade så sent som idag eller igår för vår rätt att i ingripa utan rättegång. Vad skiljer dig från dem du kritiserar?
Inlägg #8: Postat: 2011-03-24 20:48:00
Lordchaos
Radarparet CMO och Kalle, var än Dag Nilsson går dit går även ni, som katterna Bill och Bull. "Bill och Bull är tvillingkatterna i böckerna om Pelle Svanslös av Gösta Knutsson. De är osjälvständiga eftersägare och medhjälpare till Elaka Måns. Måns själv är aktivt beräknande och förutseende i sina elakheter. Bill och Bull saknar förmåga att ifrågasätta ledarfiguren Måns" :
Inlägg #9: Postat: 2011-03-24 20:56:00
Lordchaos
#8 Oj, ser ett eventuellt syftningsfel här, Dag är inte Måns i detta fall, Måns torde väl vara föremålet för erat okuvliga auktoritetstroende
Inlägg #10: Postat: 2011-03-25 07:11:00
MD
Här är del 2 av intervjun med Chomsky:
Länk: democracynow.org
Inlägg #11: Postat: 2011-03-25 15:53:00
Dag Nilsson
#9 - Lordchaos, det är ingen fara med syftningsfelet. Jag har själv använt Elaka Måns som karaktärisering här på Sourze. Jag vill minnas att Lars Nilsson - han på microbloggen - fick den äran. --- De fanns i verkligheten Gösta Knutssons mobbande plågoandar. Bill eller Bull blev chef för Sveriges Radio. Vem som var Elaka Måns tror jag han aldrig avslöjade.
Inlägg #12: Postat: 2011-03-25 18:49:00
Lordchaos
"Det märkliga är hur man lyckats göra det uppenbara osynligt" stulet citat, hur enkelt är det inte att plundra en nation på olja, guld och historiska föremål från museer, och få inte bara massornas tystnad utan även dess bifall. Det påminner om korstågen med dess plundringar och folkutrotningar, hur rättfärdigade man detta? På den tiden var "kristnande av barbarer" det skäl som blidkade massorna, idag är det "demokratisering av diktaturer”. Denna ondska har upprepats tillräckligt många gånger i historieböckerna för att vi borde veta bättre, men icke, nu när det händer ”live” så står vi där igen, och instämmer i lögnens körsång. Om några hundra år kommer man att läsa om oss i historieböckerna och likna oss vid pöbeln vid häxbålen, och med all rätt. Gå ut ur det stora Babylon.
Inlägg #13: Postat: 2011-03-25 19:00:00
Lordchaos
#12 .. avser Libyens "revolution" och Iraks öde som paralleller
Inlägg #14: Postat: 2011-03-25 21:01:00
Aguirre
Lord.."Gå ut ur det stora Babylon." ...ok...hur gör man... ?...När jag började min vandring ut ur "stora Babylon"..kom jag de första åren aldrig längre än närmsta krog...efter några år kom jag ut i skogen...nu exellerar jag i personlig frihet och i att gynna staten så lite som möjligt...Här har jag lallat runt i decennier nu och mått jävligt gott..röstat har jag aldrig gjort...men Babylon bara växer, det var ju inte det som var tanken ?
Jag har sett gröna vågare komma och gå...jag har sett alternativ kollektiv öppnas och rasa...jag har sett ekobyar bli till vanliga sovstäder för pendlande akademiker ? När du säger "ut ur det stora Babylon" så säger jag gärna ett rungande JA !...men sen då ?
Inlägg #15: Postat: 2011-03-25 22:00:00
Lordchaos
#14 Vilken bra fråga, jag måste ta mig en funderare på svaret
Inlägg #16: Postat: 2011-03-25 22:11:00
Aguirre
Topp Lord..kan du ge mig manualen innan midnatt medans jag är nykter nog att läsa :-.. "Ut ur Babylon- kort vägbeskrivning av Lordchaos"...jag kan illustrera den jag är en jävel på att teckna :-
Inlägg #17: Postat: 2011-03-25 22:36:00
Lordchaos
I all enkelhet, personligen sätter jag min tillit till högre makter eftersom jag inte kan se att människor löser detta på egen hand. Under tiden kan man förkovra sig i förmågan att läsa händelserna i ett större sammanhang, både små och stora, och har man tur finner man gemenskap med andra människor som ser det man själv ser.
Inlägg #18: Postat: 2011-03-25 22:36:00
Lordchaos
I all enkelhet, personligen sätter jag min tillit till högre makter eftersom jag inte kan se att människor löser detta på egen hand. Under tiden kan man förkovra sig i förmågan att läsa händelserna i ett större sammanhang, både små och stora, och har man tur finner man gemenskap med andra människor som ser det man själv ser.
Inlägg #19: Postat: 2011-03-25 22:39:00
Lordchaos
Uppenbarligen tyckte sourze om mitt svar ... :
Inlägg #20: Postat: 2011-03-25 23:26:00
Aguirre
:-..Helvete Lord..jag som trodde jag skulle få konkreta uppslag på nya hyss som jag inte testat :- ja..Herregud...men de som tycker som mig..det drägget vill man ju knappt ha nån gemenskap med...annars var det fint och ödmjukt sagt.."Lita till högre makter"...fast jag anser ju att man måste koppla det till så mycket subversiv verksamhet man orkar...tyvärr är det historiska läget sådant att detta får skötas under täcket än så länge...Skall vi inte ändra "ut ur Babylon" till "Rom brändes inte på en natt" ?
Laddar...