Ejdeholm vilse i den liberala pannkakan

Den här tråden diskuterar artikeln Ejdeholm vilse i den liberala pannkakan.
Inlägg #1: Postat: 2011-03-18 10:05:00
Leif-Arne Undvall
Detta kan bli rätt intressant, vad är "konservatism" egentligen? Själv blir jag en smul störd då någon kallar sig "liberal-konservativ", som liberal anser jag att konservatism och liberalism i de flesta aspekter är oförenliga. Som socialliberal landar jag huvudsakligen i John Stuart Mill, socialliberalismens fader. Dessvärre är i nulägen Fp ett ur liberal synvikel vilset parti.
Inlägg #2: Postat: 2011-03-18 10:37:00
Erik Ejdeholm
Forsblom / Haha... Först vill jag tacka för att jag förärats att omnämnas i rubriken och att ha fått en hel artikel som svar på min lilla betraktelse. Sen tror jag att jag måste svara i omgångar så det kommer att följa en serie svarsinlägg.
Inlägg #3: Postat: 2011-03-18 10:40:00
Erik Ejdeholm
Min betraktelse var främst en trendspaning och säger egentligen ganska lite om mina egna politiska åsikter. Jag tog mig dock friheten att försöka påverka den framväxande konservatismen i en riktning jag tyckte var önskvärd genom att betona ansvarstagande, ansvarskrävande och värnande om den svaga.
Inlägg #4: Postat: 2011-03-18 10:45:00
Erik Ejdeholm
Jag erkänner att jag inte betonade den konservativa idén om försiktighet. Den har sina poänger men ibland behövs radikala förändringar också så jag kan inte ensidigt ställa upp på den. Jag tycker dock generellt att man ska göra noggranna riskkalkyler vid genomgripande förändringar. Dessa bör dessutom vara baserade på systemtänkande och förståelse för den större "ekologin" inte bara i biologisk bemärkelse utan också som metafor för mänsklig organisation.
Inlägg #5: Postat: 2011-03-18 10:54:00
Erik Ejdeholm
Forsblom, du hävdar att jag företräder en konservatism som "ser samhället som en samling av individer där individuella rättigheter och individuella friheter är de högsta dygderna". Jag håller inte med och förbehåller mig rätten att själv avgöra vad jag företräder ; Jag tycker visserligen att individuella friheter är väldigt höga och önskvärda mål men inte på bekostnad av andra människors välmående och heller inte på bekostnad av en alltför stor samhällelig instabilitet. De individuella rättigheterna ska absolut underställas dessa två högre mål. Jag tycker som Bamse att "Den som är stark måste vara snäll". D.v.s. ju större makt desto större ansvar. Detta innebär också att jag föraktar lyxkonsumtion då jag tycker att det inte är att ta det ansvar en stor förmögenhet innebär.
Inlägg #6: Postat: 2011-03-18 10:57:00
Erik Ejdeholm
Jag tycker att idén om "det sociala kontraktet" är ganska naiv och håller inte med om den liberala, starkt idealiserade, verklighetssynen. Jag tycker verkligheten verkar vara lite mer komplex.
Inlägg #7: Postat: 2011-03-18 11:03:00
Erik Ejdeholm
Du skriver "eftersom om staten växer betyder det att individens frihet minskar enligt liberalismen". Jag tycker att vi i dagsläget ser en omvänd problematik. Genom att marknaden och de privata intressena fått så stort spelrum så minskar vissa individers frihet eftersom de inte har samma möjligheter att delta. Om den liberala utvecklingen fortsätter kommer många fler, så småningom, att uppleva minskad frihet genom att det bildas en kapitalistisk adel som har alldeles för stor makt. Detta är en paradox som finns inbyggd i liberalismen. Jag hoppas att en framväxande konservatism kan bidra till att hindra en sådan utveckling.
Inlägg #8: Postat: 2011-03-18 11:12:00
Erik Ejdeholm
"...i den sociala ordningen placeras staten högst upp i samhällsgemenskapen men dess främsta uppgift är att värna om det gemensamma bästa". Jag håller huvudsakligen med. Med några förbehåll. Bl.a. att det ska vara en hög grad av demokrati - om möjligt, direktdemokrati. Att byråkrati ska motverkas. Detta sker bäst genom så hög grad av självorganisering som möjligt. Det innebär att när en fungerande ordning kan uppstå spontant så ska regleringar undvikas. När regleringar behövs ska de däremot användas och genomdrivas med den kraft som krävs. Detta verkar t.ex. gälla finanssektorn i dagsläget. Där behövs kraftfulla regleringar.
Inlägg #9: Postat: 2011-03-18 11:15:00
Erik Ejdeholm
"Den katolska socialläran hävdar att staten är skyldig att ta hand om de fattiga och sjuka och att främja ekonomisk rättvisa, men kyrkan kritiserar samtidigt alla statliga intrång i det privatekonomiska livet som ses som ett hot mot individens frihet och gemenskap. Socialläran hävdar att kapital och produktionsmedlen inte får koncentreras i händerna på ett fåtal, vilket ofta leder till förtryck och utnyttjande av arbetarklassen." Oj, här är ju den katolska läran riktigt vettig. Jag håller huvudsakligen med. Sen kanske jag skulle vara för konkreta förslag som katoliker inte skulle gilla. Men jag har egentligen inga invändningar mot den formulering du ger här.
Inlägg #10: Postat: 2011-03-18 11:19:00
Erik Ejdeholm
"Den sanna konservatismen som Erik Ejdeholm inte har förstått stöder det gemensamma bästa genom solidaritet. Den sanna konservatismen vill skydda de svagare i samhället, särskilt genom generösa sociala program och genom en stark lagstiftning för arbetsmarknaden." Bortsett från parentesen om jag inte skulle ha förstått ; så gillar jag allt detta. Jag visste dock inte att det var typiskt för "den sanna konservatismen". Men om så är fallet kanske jag är mer konservativ än jag trodde ;
Inlägg #11: Postat: 2011-03-18 11:35:00
Erik Ejdeholm
Jag tror att vi har en problematik som har sina rötter i konkurrensen mellan länder. Många vill antagligen ha ett "mjukare" samhälle präglat av större jämlikhet och samhörighet. Problemet är bara att ett sådant samhälle inte är lika produktivt. Men då ett lands välstånd till stor del beror på hur bra dess exportindustri går så behövs en hög produktivitet för att behålla eller öka välståndet. Detta skapar en paradoxal situation där välmåendet, i nuläget, minskar beroende på stress. Det enda alternativet verkar vara att skapa större välmående genom ett "mjukare" samhällsklimat. Detta leder dock till minskad produktivitet och, i förlängningen, hot om relativ fattigdom som leder till mindre välmående. Jag tror dock att det finns vägar bort från denna paradox men mer om det senare...
Inlägg #12: Postat: 2011-03-18 16:14:00
Yngve K
Läs min artikel Konservatism och nyliberalism Sourze Yngve Karlsson sidan 11
Inlägg #13: Postat: 2011-03-19 10:08:00
JosefBoberg
Det är ju själve faen att det skall behöva ta sådan jävla tid att få till det urlLänk: josefboberg.wordpress.comändade urlLänk: sv.wikipedia.orgället/url iurlLänk: josefboberg.wordpress.com är ju överhuvudtaget urlLänk: svd.se hinder/b/i/url/i - så att urlLänk: josefboberg.wordpress.com av urlLänk: josefboberg.wordpress.com urlLänk: josefboberg.wordpress.com väsentligt flera än 90 av medborgarna - kan börja med att urlLänk: tantrikblog.wordpress.com på staten !/url - för under väntetiden har urlLänk: josefboberg.wordpress.com ju ett urlLänk: josefboberg.wordpress.com urlLänk: josefboberg.wordpress.com bokstavligt talat, tyvärr tyvärr... :cry:
Inlägg #14: Postat: 2011-03-19 17:16:00
Leif-Arne Undvall
#13 Synden straffar sig själv!! Det du sysslar med är länkspam och ett oskick.
Inlägg #15: Postat: 2011-03-19 21:04:00
oscar berven
Leif-Arne Undvall #14 Kollade du på länkarna alls? Det synes vara ett oskick att på förtid döma. _____Vi har ju alla olika motiv till att skriva på fora öht. Rent av kan vi säga vi alla har olika variabler av tendentiösité ... någon form av vilja att göra oss hörda med eller utan länkar, olika sätt att uttrycka oss. ____Hej Josef! inlägg #13 ett tag sedan ... allt ok? Länkar skall inte ha tags i vare sig html el BBCode mig veterligen. Bara skriv URL rätt och slätt och Länk: wik.inormous.net med klamrar autofixas av forum ... så med ditt sätt att skriva forumkommenterer är inte denna site optimal
Inlägg #16: Postat: 2011-03-19 22:36:00
JosefBoberg
Tack för suporten Oscar !
Kul att se att Du är på G - och "kolliderade" med mig !
Jo... - jag har varit här och länkat tidigare - men det är ju lite så där med minnet det är ej så jävla lätt ifrån gång till gång vad som gäller överallt.
Mina senaste alster på min blogg handlar om integritet Länk: josefboberg.wordpress.com och det livsfarliga i att få en läkardiagnos Länk: josefboberg.wordpress.com
Jag är ju strax 70 år LivsErfaren - så det gäller ju att passa sig för sådant.
Hoppas att Du tittar in nästa gång Du har vägarna förbi JohnsFarm.
Ha det...Länk: vimeo.com / Josef
Inlägg #17: Postat: 2011-03-19 23:12:00
JosefBoberg
Laddar...