Ny härdsmälta i lamslaget Japan

Den här tråden diskuterar artikeln Ny härdsmälta i lamslaget Japan.
Inlägg #1: Postat: 2011-03-13 21:31:00
Christer
Bra skrivet!
Inlägg #2: Postat: 2011-03-13 21:53:00
sunshine
Instämmer bra skrivet
Inlägg #3: Postat: 2011-03-13 22:00:00
Lordchaos
Tack för info. Enligt nyheter så är kraftverken byggda för att klara dessa "partiella" härdsmältor. Men Aftonbladet går ändå ut med att "Japan har fått sin Tjernobyl", håller med om att detta är oansvarigt.
Inlägg #4: Postat: 2011-03-13 23:23:00
Aguirre
Det som oroar mig mest är den ruskiga avvägning som Japans ansvariga måste göra mellan information och ev. panik. Kan man verkligen gå ut med en varning att det är en större härdsmälta pågående och man borde egentligen evakuera Tokyo..om det nu skulle vara så illa ? Hur många skulle dö i den paniken ?...Vad händer om folk strömmar mot flygplatser och färjor..med ev. radioaktiv kontamination ? Skulle de få landningstillstånd nånstans ? Jag tror man skall se allt som sägs om radioaktivitet i perspektivet..vad kan de egentligen säga ? Sanningen kan skapa mer elände än lögnen..åtminstone i det kaos som råder där just nu.
Inlägg #5: Postat: 2011-03-14 05:56:00
Jocke S-43
Jag känner nu verkligen för Japan, såg de här bilderna, före och efter tsunamin...Länk: dn.se
Inlägg #6: Postat: 2011-03-15 11:41:00
Jocke S-43
Från Japan, Tokyo: "Han berättar också att det blir svårare och svårare att ta sig ut från Tokyo. Det är långa köer till bensinstationerna, och det råder brist på bensin, och under natten har många helt enkelt övergett sina bilar i köerna. Vägarna ut från Tokyo är också igenproppade, och många flygbolag, bland andra Air China, har ställt in sina flyg till och från Japan."
Det var även det här jag också tog upp som ett stort problem med befolkningsökningen. Ett hotande sammanbrott i en storstad. Oavsett hur modern den är, kanske än värre. Vi får hoppas Tokyoborna klarar det här. En sak jag undrar över har ej TV eller radio just här och nu, bara dator, kom vågen så snabbt, att folk inte hann varnas eller känna jordbävningen innan? En tsunamivåg har visst hastigheter kring 700 km/t. Och jordbävningen var väl bara några mil ut?
Inlägg #7: Postat: 2011-03-15 15:28:00
Jan Brunnegård
Det är verkligen total oreda på sifferhanteringen från myndigheterna i Japan o därmed också i våra media. Inom samma nyhetssändning förekommer helt olika dödssi9ffror. Som om de flyttat decimaklerna hur som helst. Medierna har därtill svårt att särskilja en ångexplosion utanför kapseln och vad som ev händer inne i reaktorn. NU ställs läsaere o tv tittare inför verkliga prov....
Inlägg #8: Postat: 2011-03-15 16:22:00
Aguirre
De läskunniga har övergivit reaktorerna och satt sig i säkerhet..de sköts nu av ett gäng grovarbetare som hanterar vattenpumpning...Myndigheterna försöker lugna folk...Strålningen går upp i Tokyo...då vet man att allt inte är som det skall..minst sagt...här kan ni följa utvecklingen utan nonsens från glappkäftatde politiker och reaktorprofitöerer. Länk: ustream.tv
Inlägg #9: Postat: 2011-03-15 18:53:00
Kalle Tuntolej
Intressant länk Aguirre! 14,45 mS just nu 18:52.
Inlägg #10: Postat: 2011-03-15 20:00:00
Aguirre
Den var 35...i natt. Tvärr vet man ju inte varför och vad...har det kommit ut gammapartiklar ? Är det "bara" jod,cesium i vinden ?
Inlägg #11: Postat: 2011-03-15 20:17:00
Lordchaos
Nu har japankrisen även drabbat våra små barn heter det. Hur ska vi besvara deras frågor, hur ska vi hantera deras oro? Och om det blir mer strålning så kommer även Sverige att drabbas har de fått veta. Kanske man borde sjukskriva sig nu, ringa jobbet och säga man är deppig och orolig över det som händer, att man fått gaser.
Inlägg #12: Postat: 2011-03-28 17:16:00
Leif Erlingsson
Ungefär just nu kommer en förhöjning av radioaktiviteten hit... Länk: woweather.com i storleksordningen 10 ggr det normala
Inlägg #13: Postat: 2011-03-28 17:46:00
Lordchaos
Som sagt, man kan göra mycket med en tsunami
Laddar...