|
Inlägg #1: Postat: 2011-03-11 13:11:00
|
|
mats hägglöf |
I samverkan med Läkarmissionen, Frälsningsarmén och LRF distribuerade jag under 1990-talet ett 40-tal trailers med mat och medicin till Esrtland och till Lettland.Jag erinrar mig en hjälpsändning till Pelgulinna sjukhus i Tallin, där chefsläkaren ödmjukt tog emot stora mängder penicillin, som Astra hade skänkt. " Tänk jag drömde, att vi kommer att hjälpa Sverige inom en nära framtid", var en av hans kommentarer Där är vi nu!
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2011-03-11 14:24:00
|
|
Leif E Ström |
Jag nu var det kanske varför krisen blev så stor för baltländerna, och inte att de betalade tillbaks lånen som är unikt. Lejonparten gick till en enorm privat överkonsumtion istället för till satsningar på industri och export. Att betala sina lån är gängse.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2011-03-11 16:15:00
|
|
Janne B |
Jag har en släkting som i många år köpt in mycket begagnade traktorer, reparerat upp dem, samt sålt dem till Estland och Lettland. Det ska ha skett i visst samarbete mmed LRF. Det handlar nog om kommers med en viss dos idealitet...Jag är säker på att småbrukarna där borta haft stor glädje av lite omoderna traktorer....
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2011-03-11 16:27:00
|
|
mats hägglöf |
Jag hade förmånen att ordentligt få lära känna Bo Ingemar Robert Dockered vid LRF i samband med oändliga mängder livsmedel till ett antal barnhem, och han samlade även jordbruksredskap,som jag skeppade över. Själv kom jag på idén att tigga överblivna fröpåsar från de stora fröfirmorna i Sverige - konkurrensen här är stenhård dem emellan, och de saluför nya varje år trots att grobarheten är dryga 95 på årsgamla fröer. Och en spermaförädlande firma i Skåne skänkte mig djupfrysta tjurspermier som inte höll förädlingskravet här, men som vida översteg vad baltiska tjurar själva avfyrade med sina pistoler. Det gäller att ine begränsa sig vad ideérna beträffar!
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2011-03-11 17:43:00
|
|
olo |
mats hägglöf / Vad mycket bra grejjor du har gjort! Coolt. Jag gillar. Inspirerande.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2011-03-11 17:49:00
|
|
jan brunnegård |
Den som har mycket att göra, hinner med ännu mera, sa en klok man till mig en gång.
|
| |