Den missuppfattade feminismen

Inlägg #1: Postat: 2001-11-13 21:08:00
Arvid Jurjaks
Monica! Jag vet väldigt lite om hur partipolitiken ser ut, men det du säger visar ju bara på hur missuppfattad feminismen är, inte bara av dig och andra som väljer att kritisera den, utan även bland de som säger sig vara feminister. Att "rätt till dagis för ettåringar" har blivit ett ekonomiskt tvång har inte med feminismens ideologi att göra, tro mig.
Inlägg #2: Postat: 2001-11-14 18:29:00
Ia
Nähä, varför står då inte feministerna på barrikaderna för barnens skull och predikar om att dom behöver en lugnare start här i livet. Nä, för dom vill inte ta hand om barnen och eftersom männen inte villinte så konstigt med en sådan antipropaganda mot hemmammor så blir det dagis.
Ett högt pris för våra barn att betala!!!
Inlägg #3: Postat: 2001-11-14 20:21:00
Arvid Jurjaks
Eftersom männen inte vill? Va? Har du hört någon man säga att han inte vill ha mer tid till att umgås med sina barn? Visst finns dom säkert, men de utgör nog ingen majoritet bland fäder. Jag vill tro att de flesta åker till jobbet för att de måste, och jag tror detta gäller även kvinnor. Jag håller med om att vi borde predika för en lugnare start för barnen, vilket man kan göra utan att representera någon särskild ideologi.
Inlägg #4: Postat: 2001-11-15 11:46:00
Ia
Problemet är att om man predikar för en lugnare start för barnen så får man både feminister och andra emot sig och blir skälld för att man vill ha kvinnan vid spisen.
Istället för att höja statusen på föräldrarollen genom ordentlig kompensation, barnpeng åt alla osv osv så propagerar man för att barn behöver dagis...gärna från ett års ålder. Det är skamligt...
Inlägg #5: Postat: 2001-11-15 11:49:00
Ia
Feminister borde försvara den kvinnorollen som innebär att man ser till barnens bästa och kräva den av männen också istället för att få det att verka som att dagis är lika bra eller bättre än en kärleksfull förälder!!!!!!!!!!! Vad är det för fel med att stå vid spisen och ta hand om barnen??? Det är nedvärderande för barnen att få höra att det ingenting är värt. Både män och kvinnor måste våga bejaka även kvinnliga sidor. Då är man en äkta feminist!!!!!!!!!
Inlägg #6: Postat: 2001-11-15 17:43:00
Annika
Alla feminister eller människor som tycker att jämställdhet är viktigt som jag känner tycker just att män och kvinnor bör ta samma ansvar för barnen. Det är onödigt att lägga ord i munnen på en grupp så att dom blir ens motståndare när dom inte är det.
Inlägg #7: Postat: 2001-11-15 18:51:00
Ia
Det jag har hört är att nu propagerar man för att mannen ska ta halva tiden. Är det vad du menar? Kvinnan ska ha ännu mindre tid med barnen?? Amning, symbios osv är helt ointressant?? Låt mamman få första året, pappan det andra och dela på det tredje.
Inlägg #8: Postat: 2001-11-16 10:30:00
D
Det är väl bra att männen får vara hemma hos barnen med? Kan du förklara varför du anser att det är så mycket bättre att kvinnan är hemma? Vad är det för fel på pappan, han ger väl lika mycket till barnet - förutom amningen då;
Inlägg #9: Postat: 2001-11-16 16:09:00
Ia
Amningen ja, det är den jag är rädd om. Därför tycker jag inte att det är någon bra ide att pappan tar över redan vid sex, sju eller åtta månader. Första året till mamman!! Sedan kan pappan ta vid eller att man turas om i ett par år. Barnet ska kunna vara hemma de tre första åren om föräldrarna vill.
Inlägg #10: Postat: 2001-11-16 16:11:00
Ia
Amningen ja, det är den jag är rädd om. Därför tycker jag inte att det är någon bra ide att pappan tar över redan vid sex, sju eller åtta månader. Första året till mamman!! Sedan kan pappan ta vid eller att man turas om i ett par år. Barnet ska kunna vara hemma de tre första åren om föräldrarna vill.
Laddar...