Inlägg #1: Postat: 2011-03-10 08:26:00
|
Leif-Arne Undvall |
Nu generaliserar du grovt, att brott måste kunna styrkas är inte detsamma som att rättsvårdande instanser inte beivrar brott. Jag tror inte du vill att man sänker beviskraven,... egentligen.
|
|
Inlägg #2: Postat: 2011-03-10 10:57:00
|
Bara jag he he |
Synd att man kan bli dömd utan bevis.
|
|
Inlägg #3: Postat: 2011-03-10 11:07:00
|
Hansson |
Tänk på att artikeln är full av ironi men mycket av vad som är skrivet är verklighet.
Åsiktsregistrering är förbjudet eller är det de, tänk på de ett tag och sedan se på vad lagen säger och vad som sker i verkligheten.
Det är de artikeln belyser, så läs den en gång till...
|
|
Inlägg #4: Postat: 2011-03-10 11:24:00
|
Leif-Arne Undvall |
#3 Nja slaskretoriska grepp är inte detsamma som ironi, för att ironi skall fungera behöver den vara subtil.
|
|
Inlägg #5: Postat: 2011-03-10 11:34:00
|
Hansson |
Läs den här artikeln en gång till och sedan tänker du efter hur många höga direktörer som kommit undan och hur många personer utan pengar som har åkt fast för en småsak sedan kan du passa på att fundera på hur lagen följs i Sverige och då kommer du nog att se hur illa det är egentligen.
|
|
Inlägg #6: Postat: 2011-03-10 12:30:00
|
Leif-Arne Undvall |
Nja som debatterande text är din text faktiskt ganska vimsig, du anger bl.a. svepande generaliseringar som argument, något som inte ger något som helst stöd till din bärande tes :-"Att åsiktsregistrering är fel". På med tankemössan och gör ett nytt försök, konkretisera och försök håll en rak argumentationskedja.
|
|
Inlägg #7: Postat: 2011-03-10 12:55:00
|
Leif E Ström |
Den juridiska tolkning är till synes svårare än den att kalla sourze skribenter för slaskretoriker. Då utgår jag ifrån att i det privata kan vem som helst anse sig ha rätt. Den sanna rätten är inte alls viktig i domstolen, den formella rätten kan stämma med den sanna rätten men den formella rätten går oftare än du tror emot den sanna rätten.
|
|
Inlägg #8: Postat: 2011-03-10 13:12:00
|
Leif-Arne Undvall |
#7 Den "sanna rätten" är betydligt mer relativ än du tror, till och med mer relativ än den rätt juridiken tillämpar, ity den "sanna rätten" precis som "sunt förnuft" etc. är helt relaterat till person.
|
|
Inlägg #9: Postat: 2011-03-10 18:19:00
|
Hansson |
Bla ha, kom lev med oss i en värd som inte är så vacker som er
|
|
Inlägg #10: Postat: 2011-03-10 18:49:00
|
Lordchaos |
#8 förklara gärna "juridisk rätt" vs. "sann rätt". jag minns att Leif Silbersky nyligen i en tv-intervju som han troligen tiggt sig till hånade ordet "sanning" inom rättsväsendet, "ingen är intresserad av sanningen, och det är inte heller sanningen som är det viktiga", ungefär så. jag blev perplex.
|
|
Inlägg #11: Postat: 2011-03-10 19:12:00
|
Hansson |
Lordchaos du har helt rätt jag hörde också honom säga de och de är ju de jag skrev Sveriges rikes lag ska inte följa utan tolkas, även om det vore bättre om man följde lagen och inte tolkar lagen, då skulle förmodligen fler få sitt straff.
|
|