Jag vill inte bekosta huliganismen!

Inlägg #1: Postat: 2011-05-03 10:24:00
Leif E Ström
Anders, du får nog ta ett bredare grepp och innefatta samhällets alla intressegrupper då du försöker lösa denna lilla namngivna våldsgrupps framfart på både den politiska och idrottsliga arenan. Lagstiftningen utgör det centrala inslaget i normgivningen för ett samhälle. Huvudaktörerna, statens offentliga utredningar SOU, remissinstanser med dess experter samt Lagrådet, är i händerna på en svag lagstiftning då regeringen kan gå emot rådets förslag och presentera motförslag i riksdagen. Det är dessutom ytterst sällsynt att oppositionen får igenom sina propositioner oavsett behov och nytta. Lagändringar är en stor partipolitsk show i konungariket Sverige.
Jag tror inte att varken du eller riksdagsledamöterna är införstådda i att huvuduppgiften för våra folkvalda är att lagstifta för medborgarnas bästa inte för partiet. Backar vi bakåt i tiden så var beslutsvägarna på ögonavstånd, och byäldsten hade kunnat marginalisera huliganerna tilll historiska pajasar på nolltid.
Poliserna i landet är också marginaliserade, deras huvuduppgift kommer i frånvaro av verkfulla lagar behöva upprätta register över misstänkta brottslingars sopor, för att inte genera verksamheten i onödan.
Inlägg #2: Postat: 2011-05-03 12:05:00
Leif E Ström
#1,FREDRIK, skall det naturligvis vara. Ursäkta.
Inlägg #3: Postat: 2011-05-04 03:54:00
Jonas Carlsson
Jag håller till stor del med Leif i dennes synpunkter och vill tillägga vi i detta moderna samhälle gärna talar om straffsatser till höger och vänster, som om detta var lösningen på en mängd problem, när vi vägrar vara självgranskande och arbeta förebyggande.

Det finns så mycket frustration i människor idag och dessa får aldrig utlopp för det på något sätt. Våld är ju ingen lösning utan ett symptom på att något är fel. Dörför skall vi inte angripa våldet utan det som är fel istället.

Precis som Leif skriver ovan var det lättare förr i tiden när orsak och verkan låg närmare varandra. Idag är det några lyckliga få som passar in väl i detta smala, moderna samhälle som finner nöje i att kritisera och ta sig friheter över de mindre lyckosamma som inte passar in i samhället. Den mänskliga naturen är ju äldre än samället så vad är egentligen rätt eller fel här?
Inlägg #4: Postat: 2011-05-04 04:19:00
Aguirre
Det var spriten som räddade mig från Idrotten ! Tack Pripps,Löwenbrau och resten som rann ned.
Inlägg #5: Postat: 2011-05-04 12:32:00
Kallem
Korkad åsikt att du inte vill vara med och betala och att fotbollsklubbarna borde betala kostnaden.
Fotbollsklubbarna betalar skatt som alla andra och har rätt att skyddas från dessa huliganer som är ett samhällsproblem.
Jag är fotbollssupporter och jag vill inte ha dom där på matcherna.
Men fotbollsklubbarna ges ett ansvar att motverka huliganismen men dom får ingen som helst hjälp som behövs i form av lagstiftning m.m. för att kunna utestänga huliganerna från matcher.
Inlägg #6: Postat: 2011-05-04 14:41:00
steno
Så sant som jag sa det i min artikel "Fotboll utan publik"?
Inlägg #7: Postat: 2011-05-04 15:19:00
Lennart Lundwall
Det var spriten som räddade mig från Idrotten ! Tack Pripps, Löwenbräu och resten som fixade godis som rann ned... Inget dåligt argument, aguirre, i denna debatt som rasat i 15-20 år med god hjälp av filmer som Fight Club och mediarapporterna om engelsk "idrotts"-huliganism. Alla bör inse att det är ett mode, en trend att svina ner och jävlas på fotbollsmatcher. Det trista är att det förb-e packet skrämmer bort familjerna och nästa generation från arenorna. Kalkyler som gäller Swedbank Arena som skall ersätta Råsundastadion visar redan, året innan första avspark, ett underskott på 10-15.000 besökare per event. Vandalerna kanske kan skrämma bort tiotusen ytterligare från arenorna. Så stormatcherna förvisas till Stadshagens grusplan. Där dom egentligen hör hemma. Som vi motorsportdiggare brukar säga med ett snett flin.
Laddar...