| Inlägg #1: Postat: 2011-03-08 14:48:00 | |
|
Jan Olsson |
Inför SKARPARE gränskontroller! - Jaga Hembrännare med blåslampa! - Återinför MOTBOK från 25 års ålder! - Ingen TAXFRI på Finlandsbåtarna! - Så var det väl f-n om det inte skulle hjälpa! - något i alla fall! - evad gäller alkohol åtminstone! - Lycka till!
|
| Inlägg #2: Postat: 2011-03-08 17:13:00 | |
|
Leif-Arne Undvall |
Dessvärre är det en helt korrekt verklighetsbeskrivning. Det största problemet med droger i Sverige idag är med den legala drogen alkohol. Envar som på något sätt arbetat med ordningsfrågor vet att de allra flesta våldsbrott är relaterade till alkohol, samma gäller sexualbrott. Även om det förvisso är skillnad på bruk och missbruk så är andelen missbrbukare så stor och påtaglig att man kan fråga sig om verkligen den ökade tillgängligheten för alla oss måttlighetsbrukare ändå är värd de konsekvenser det medför i missbruk och missbruksrelaterat våld och misär.
|
| Inlägg #3: Postat: 2011-03-08 17:36:00 | |
|
Hansson |
Jag vet hur illa det är där ute i samhället jag har som jag skrev arbetat på lokaltåg i åtta år och innan dess har jag även arbetat nere på Centralstationen här i Stockholm även om de nu är över 20 år sedan så har utvecklingen inte gjort några enorma framsteg trots alla löften som avgivits genom åren.
Ordnings problem relaterade till alkohol och andra droger är ett mycket stort problem det vet jag mycket väl. |
| Inlägg #4: Postat: 2011-03-08 19:06:00 | |
|
Aguirre |
Anledningen till ungdomens supande är ju självklart tillgången på alkohol...så enkelt är det ju.... Missbrukade människor blir missbrukare...nä..det blir för komplicerat...Förbud, är enkelt och bra..straff är också enkelt och bra...Hård beskattning är jätte enkelt och jättebra..Dom har ju det så bra ungdomen...kanske för bra..det kanske är därför dom drogar skallen av sig ?
|
| Inlägg #5: Postat: 2011-03-08 19:44:00 | |
|
MDAMZ |
Jo tiderna förrändras och sedan ett antal år tillbaka ska alla in i grupp. Från dagis till skola till arbetsliv. Team eller grupp välj själv. Många blir aldrig sedda som en egen individ, bekräftade utifrån sina kvalifikationer, eller helt enkelt att de duger. Vill du vara för dej själv och inte klarar grupp koperativet så blir du udda, kanske omtalad som ensamvarg på jobbet blir du den med samarbetssvårigheter. Det är mycket att leva upp till och de unga små som skadar sig själva via ett destruktivt beteende ökar. Till det destruktiva hör även alkoholen och alla dess biverkningar. Om det beror på slappa föräldrar eller grupptrycket från kompisar som gör att allt fler i alldeles för ung ålder nyttjar alkohol låter jag vara osagt, däremot med ökad arbetslöshet och ökade klyftor i samhället så ökar även nyttjande av droger och kriminalitet. Maria Ungdom ska skära ner, vad är alternativt då? kommer det ett privat alternativ som ska ta ansvar för detta?
|
| Inlägg #6: Postat: 2011-03-09 00:12:00 | |
|
Hansson |
Nja nu är det väl så att jag skrev detta utifrån vad jag såg och upplevde.
Samtidigt kan man nog fråga hur det kan komma sig att så många unga från typ Djursholm bär sig åt som om de ägde vagnen de satt i och gav fullständigt f-n i att uppföra sig som folk, dessa personer var värst och var oftast de som var mest berusade och kunde lägga en och annan pizza på tåg golvet och sedan inte bry sig om de, när de skulle av, ja de är en historia i sig tro mig. Blev mord hotad fyra gånger på tio månader,, så nog vet jag vad alkohol kan göra. |
| Inlägg #7: Postat: 2011-03-09 00:19:00 | |
|
Jocke S-43 |
Du menar Roslagsbanan? Den åkte jag under ett par år i slutet av 70-talet. Då gick det väl rätt städat till, man fick röka också väl? Ja, jag tänkte lägga in lite om genus och förändrat drickande här... Men ...nä!
|
| Inlägg #8: Postat: 2011-03-09 03:05:00 | |
|
Hansson |
Stämmer Jocke S-43 man fick röka i vissa vagnar då, men vad F A N har genus fråga med att unga missbrukar alkohol??
Vore intressant att höra. För jag har sett tjejer så packade att de inte kunde stå på benen och jag har sett killar som spytt över sig pga att de varit så packade, har också sett folk spy både här och där gissa vem som fick ta hand om skiten?? Svaret är väl rätt givet va. Så säg mig vad genus frågan har med detta ämnet att göra för jag ser det inte. |
| Inlägg #9: Postat: 2011-03-09 08:30:00 | |
|
Leif-Arne Undvall |
Visst kan man skämta aprillo om bruk och missbruk av alkohol, -"Ska du med ut till vedbon Petter, -Tackar tackar". Å andra sidan, behandlingen av barn i utsatta situationer har fått en del uppmärksamhet den sista tiden, med rätta. Hur myndigheter kan bör eller inte agera är föremål för debatt. MEN, det är i princip omöjligt att debattera den frågan utan att gå in på missbrukets enorma betydelse. Missbruka av alkohol och andra, illegala, droger är den största anledningen till barns utsatthet och misär. Det är snudd på varje barns rättighet att växa upp i en alkoholfri miljö, det är en utmaning man ställs inför när man blir förälder. Ta den.
|
| Inlägg #10: Postat: 2011-03-09 09:39:00 | |
|
Jocke S-43 |
8 Ja du, frågar du så får jag väl svara. Vad f-n har "genusfrågan" med nånting att göra? Det är inte jag som hittat på den, men om du går in i vilken statlig myndighet som helst, eller förening som får statligt bidrag, så skall allting genuscertifieras idag. Dvs anpassas till statlig s.k. "jämställdhet". Och allt detta kunde vara OK, om det inte vore synonymt med statsfeminism. Det finns genusvetenskap och dito anpassning på universiteten, osv osv Eva Lundgren var en, hört talas om henne. Nu gick hon, delvis avpolleterad, fick miljoner.
Iaf, "genus", här: tjejerna tar över killarnas sämre vanor. Det är hos de förra som drickandet ökar mest, OCH de tål minst. Men det är lika illa på individnivå förstås. Och som sagt, jag har inte hittat på det vinklade "genusbegreppet". Jag bara raljerar lite inom seriösa ramar. |
| Inlägg #11: Postat: 2011-03-10 19:26:00 | |
|
Hansson |
Ba haba, det låter som det är finare ord för rett s-t snack. från #10
|
Sourze [loggan] © Nättidningen Sourze, ett registrerat massmedium hos Radio- och
TV-verket. Sourze är också ett registrerat varumärke.
Databasens namn är Sourze. Ansvarig utgivare är Carl Olof Schlyter.