|
Inlägg #1: Postat: 2011-02-25 20:10:00
|
|
forsblom |
Tack för en bra artikel Michael. Du sätter fingret på en mycket känslig punkt samtidigt som du underförstått ber oss att välja mellan en amerikansk och en europeisk moral vad gäller utrikespolitik. Men du bortser från det faktum att USA är underbyggt av en civilreligion som genomsyrar hela det amerikanska samhället och som anser att USA är utvalt av Gud för att leda hela världen till frälsning, slå upp civilreligion i engelska Wikipedia. Vilket betyder att valet mellan USA och EU inte borde vara så svårt som du hävdar.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2011-02-26 18:52:00
|
|
ombudet |
Tack! Ärligt talat så ville jag undvika att dra in den religiösa aspekten trots en medvetenhet om att den betyder mycket men så fort man gör det så tenderar diskussionen att handla om religioner istället för det som är artikelns huvudsakliga tema.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2011-02-26 19:14:00
|
|
Aguirre |
"Om vi tror på vårt eget system så måste vi helt enkelt stå upp för det"..hehe..ja det är väl uppenbart att de som driver systemet och de som mest av allt säger sig "tro" på det och lever gott på det..vid minsta prövning inte klarar att stå upp för "demokratin"...Jag tror det säger en del om våra "demokratiskt" valda..men det säger mycket mer om hur "demokratiskt" systemet verkligen är...När din lagledare tippar på "bortaseger" skapar det misstro i laget kan jag tänka.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2011-02-27 18:33:00
|
|
Diplomatenologgad |
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2011-02-27 18:54:00
|
|
Jan Olsson |
Hoppas Linna bättre förstår utanförskap - nu när hon lär känna Zigenarproblematiken? -
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2011-02-27 18:58:00
|
|
Aguirre |
Yupp...våra folkvalda kan utåt,gentemot valboskapen, ha olika åsikter..men när det gäller utbetalning av pengar till sig själva och sina hantlangare är de eniga så det ryker.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2011-02-28 15:33:00
|
|
Thomas L. Aabo |
Michael om du stör dig på vad USA har gjort. Ge då exempel på vad USA skulle ha gjort i s t ä l l e t!
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2011-02-28 16:01:00
|
|
ombudet |
Tja, man kanske inte skulle ha stött general Pinochet i Chile, man kanske inte skulle ha stött Saddam Hussein 1979, man skulle kanske inte ha gjort vapenaffärer med Iran i Iran-contras affären, man kanske inte skulle ha påstått att Irak hade massförstörelsevapen, man kanske inte skulle ha inlett krig i Afghanistan, man skulle kanske inte sälja vapen till Saudiarabien för 60 miljarder dollar som man nu gör i en nyligen undertecknad affär, man kanske skulle ha verkat för apartheids avskaffande i Sydafrika långt tidigare etc. etc. Framförallt så kanske man inte i så många avseenden skulle säga ett och göra nåt annat.
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2011-02-28 16:03:00
|
|
ombudet |
Jag ser för övrigt på microbloggen att Carl-Olof Schlyter är bekymrad över vad som ska stå på den libyske överstens gravsten........ :-
|
| |