Hur stort är ditt marknadsvärde?

Inlägg #1: Postat: 2011-02-21 08:17:00
Anna Drangel
Har svårt att se framför mig hur någon skulle komma på idén att skälla ut någon som tigger. Det är så oerhört känslokallt.

Visst kan man till mans tycka att det är jobbigt när man råkar ut för tiggande människor. Tänker på när jag var i Afrika och barn sprang efter och sträckte ut händerna. Tänk om jag skulle vända mig mig mot dem och skälla ut dem! Vad sjukt!

Den kvinnan som skällde ut den tiggande kvinnan lever i en tro om att alla människor styr över sin egen tillvaro. Man är så att säga sin egen lyckas smed. Så är det inte alltid. Att den här kvinnan tiggde kan bero ett otal andra orsaker än att hon inte vill jobba. Vad skulle man själv välja? Sitta utanför ICA-maxi och tigga en dag eller gå och jobba? Svaret är enkelt...

Det är nästan så man önskar att en den där kvinnan själv skulle råka ut för en sån situation som hon inte behärskar så att hon bliri tvungen att förudmjuka sig.
Inlägg #2: Postat: 2011-02-21 09:27:00
Leif E Ström
Man kan också mäta humankapitalet i moralisk sugkraft. Enrons anställda tillhör Sveriges mest effektiva. Varje anställd drar in 8 milj svenska kronor/år. Företaget utsugarpolicy går under epitetet "Positiv återkoppling" – högre pris större efterfrågan.
Att pröva på med att skälla ut dem, är förmodligen lika meningslöst som att tro att vi lever i förnuftets tidevarv.
Inlägg #3: Postat: 2011-02-21 10:15:00
Leif E Ström
Rättelse: skall givetvis vara Fortum, dessutom har siffrorna i dagarna reducerats, enligt SvD Näringsliv drar Vattenfall in 3,2 milj/anställd, Eon 1.9 och Fortum 6,4 milj/år och anställd. Har skrivit en artikel om amerikanska Enron och tydligen gör det sig påmint i dessa kalla och kostnadseffektiva tider. Länk: sourze.se
Laddar...