Inlägg #41: Postat: 2011-02-17 06:50:00
|
Dag Nilsson |
#39 - Som den före detta sovjetmedborgaren sa: "Vi utgick ifrån att allt som meddelades via massmedia var lögn, tills det var officiellt förnekat." --- Det är en sund inställning, anser jag.
|
|
Inlägg #42: Postat: 2011-02-17 08:36:00
|
Bizon |
Aguirre och Lordchaos - jag ser inte Sourzedebattörerna som ett representativt urval av svenska folket - lite kluven kan man vara inför detta faktum, dels med sorg konstatera att så mycket kunskap och insiktsfullt engagemang sker utan att har någon verklig klangbotten i befolkningen i stort,,, men även med lättnad då vissa virrhjärnor gödslar diskussionerna med sina dunster som inte är värd den energi som åtgår att sprida eländet. ------------ Själv är jag inte för censur i någon organiserad form, men lite självcensur vore inte helt fel.
|
|
Inlägg #43: Postat: 2011-02-17 08:59:00
|
Kalle Tuntolej |
Är också mycket tveksam till aukoriteter påstår, samt till människor som uttalar sig tvärsäkert om att andra människor har fel.
|
|
Inlägg #44: Postat: 2011-02-17 09:12:00
|
Bizon |
Ja Kalle - särskilt det gennerella i resonemangen brukar ha för många undantag - men hur ska man göra utan generalisering för att kunna resonera över huvud taget - man kan ju inte göra så mycket annat än att diskutera en sak i taget...
|
|
Inlägg #45: Postat: 2011-02-17 09:16:00
|
Kalle Tuntolej |
Jag håller med dig om det Bizon!
|
|
Inlägg #46: Postat: 2011-02-17 09:28:00
|
Dag Nilsson |
"Sådant skall edert tala vara, att Ja är Ja och Nej är Nej. Vad därutöver är, är av ondo." Matt. 5:37 - När man rakt ut säger vad man tycker, finns det alltid de som anser detta vara osund självhävdelse. Men jag anser att de som inte tål sådant tal istället bör fråga sig själva varför de inte tål det. Att en människa klart ut säger - just nu tycker jag detta! betyder vare sig att det sagda är rätt eller att andra förväntas slaviskt underkasta sig det sagda. Det betyder bara att vi vågar visa vilka vi är, att vi slutar vara tvetydiga för att slippa risken att uteslutas ur gemenskapen.
|
|
Inlägg #47: Postat: 2011-02-17 10:00:00
|
Bizon |
Jo Dag - de sociala utstötningsmekanismerna är starka härskarinstrument. Frågan är hur människan ska kunna komma ur den praktiken. Åsikter kan ändras - en åsikt är vanligen inte en permanentad och oföränderlig, men om den en gång uttalats offentligt så sitter den som klistrad som en etikett på personen som en gång varit oförsiktig nog att ha yttrat sej. Ta bara Lars Ohly som exempel - hur många gånger har han måst dementera att han inte vill införa sovjetdiktatur i detta land. I ideologiska frågor är det lättare att mogna och ändra inställning och försvara den rätt vi har att faktisk ändra oss. I trosfrågor av religiös natur är det svårare då en tro vanligen har med att avsvära sej eget tänkande då det underställs de religiösa doktrinerna - även om det inte utesluter vissa anfall av sunt tvivel.
|
|
Inlägg #48: Postat: 2011-02-17 10:22:00
|
Dag Nilsson |
"Den som inte vill regeras av Gud kommer att regeras av tyranner" - William Penn --- Jag menar att den som känner sin totala förankring och obrottsligt lojala lydnad till - Livet, kan inte längre på ett skrämmande sätt uteslutas av splittrade människor. Allt handlar om att finna sin alldeles egna, unika förbindelse till det vi hela tiden är ett med. Det handla om att ta sig förbi våra maktgalna ledare. Genomskåda det grepp som zionister och fascister i vansinnig förening tagit över Sverige, USA, England och hela västvärlden i övrigt. VAKNA! NU! VAR TYDLIG. Det är inte de som in i det sista stannar kvar vid rouletten på Titanic, som blir räddade.
|
|
Inlägg #49: Postat: 2011-02-18 23:18:00
|
gunnar |
#41 Sant! Skillnaden är att politikerna är styrda/ägda av samma massmedia du förnekar. Hoppas du inte förnekar ditt eget förnuft bara...
|
|
Inlägg #50: Postat: 2011-02-21 18:10:00
|
Spartacus70 |
#42 FB och twitter kom väl till av den anledningen. Sourze känns lite ibland som klubben för ömsesidig beundran. Sticker man ut i mängden så går det fort att påtala detta. Därför är det extra kul att man går folk på nerverna ibland. Förhoppningsvis kan känsloutbrotten leda till lite mer eftertanke och ett bredare perspektiv. Utanförskap och mobbning kommer ur ett snävt perspektiv av få som sprids vidare till många. Det är dax och vända på tratten och låta de få veta att det är just de mångas individualism och unika egenskaper som tillsammans väver denna matta som är vår mänsklighet. Ni är bara tofsarna längst ut på kanterna som lätt kan klippas av eller nötas bort.
|
|