Den där djävla yttrandefriheten

Inlägg #1: Postat: 2001-11-13 09:29:00
Stefan Holmqvist
Jag förstår inte frågan. Är den total så är den villkorslös och utan regler. Alla får ta sitt ansvar. Däremot är det ju fortfarande OLAGLIGT att påstå vissa saker. Där återfinns gränsen. Det är juridik och har ingenting med moral att göra.
Lagar utformas av riksdagen sist jag kollade. mvh
Inlägg #2: Postat: 2001-11-13 12:42:00
peter horal
OK-jag hajar men det är viktigt att straffet för ex. grova felaktiga personangrepp står i propotion mot den skada angreppet åsamkar.
mvh
Inlägg #3: Postat: 2001-11-13 12:42:00
Olof Öberg
Jag tycker att den i största möjligaste mån skall vara total. Undantag skall göras för sådant som kan innebära direkt fara för andra skrika "det brinner" i en biograf, förtal och liknande. Hets mot folkgrupp hör inte ditt. Det är en godtycklig lag, som används som tillhygge av moralisterna. Är homosexuella en folkgrupp? Kvinnor? Män? Kapitalister? Det finns exempel på "hets" mot alla.
Inlägg #4: Postat: 2001-11-13 14:58:00
Stefan Holmqvist
Olof och Peter: För att konkretisera mig lite. Vi kan ta exemplet i pappersform. Ser jag barnporr i brevlådan polisanmäler jag bolaget som gjort det. Att skjuta brevbäraren eller tryckeriet är lite eeeh överilat.
Inlägg #5: Postat: 2001-11-14 09:49:00
Martin
Är det mao ok att trycka barnporr?
Inlägg #6: Postat: 2002-01-25 09:38:00
Stefan Holmqvist
Nej jag tycker inte det är okej men jag tror det är lagligt. Det är förbjudet att inneha eller dista den.
Laddar...