Bojkotta bankernas betalkort!

Showing page 1 of 2: 1  2
Inlägg #1: Postat: 2001-11-12 11:58:00
Lena V
"Ni som butik kan ju bojkotta Visa om ni vill. Bankerna tvingar er knappast". Eftersom majoriteten av kunder numer betalar med kort så inser du kanske omöjligheten i att vägra. Vad bankerna bör göra är att debetera kunden som betalar med sitt kort istället för handlaren. På så vis blir avgiften direkt synlig för oss konsumenter och ramaskriet skulle ljuda så högt att bankerna fick hål på trumhinnan. Idag dols dessa avgifter som inbringar en MILJARD.
Inlägg #2: Postat: 2001-11-12 13:30:00
Mikael Svensson
Precis; det är en service ni tillhandahåller för era konsumenter. Tro fasiken att man vill betala med kort, så man slipper alla kontanter. Det finns massor av indirekta kostnader som drabbar oss konsumenter, men just detta skriker du åt...antagligen eftersom det drabbar dig personligen, hyckleri.
Inlägg #3: Postat: 2001-11-12 13:32:00
Mikael Svensson
Vidare; varför skulle kostnaden direkt drabba oss konsumenter? Det är ju ni som betalar för att ni får tillgång till VISA:s betalmöjlighet. Skall konsumenter betala eran lokalhyra också? Det är vidare heller inte troligt att eran kostnad vidareförs till konsumenten till en grad av 100.
Inlägg #4: Postat: 2001-11-12 13:40:00
Lena V
Jag äger inte butiken, utan är bara anställd! Butiken måste betala för att få tillgång till visa:s betalmöjligheter av den andledningen att många konsumenter väljer att betala med kort. Jag är själv konsument och tycker det torde vara självklart att bankerna debiterar kortanvändarna för avgifterna. Varför ska jag som konsument tvingas betala mer när jag väljer att betala kontant?
Inlägg #5: Postat: 2001-11-12 13:43:00
Lena V
Vidare; Kontentan blir naturligvis att ALLA får betala för dessa avgifter, eftersom butikerna höjer priserna för att kompensera det bortfall som fortfarande inbringar 1 miljard netto årligen till bankerna. Använd kort om du inte vill messa med kontanter, men betala SJÄLV för det!
Inlägg #6: Postat: 2001-11-12 15:31:00
Mikael Svensson
Det gör jag redan med diverse avgifter. Men du verkar inte förstå vad jag skrev ovan. Även när du tar ut pengar i bankomat kostar det pengar, transaktioner mellan bankerna. Det är precis samma sak. Eller trycker du dina egna pengar?
Inlägg #7: Postat: 2001-11-12 15:37:00
Lena V
Transaktionen betalas av bankerna. Jag förstår att du vill handla med ditt kort och tycker att det är ok så länge någon annan betalar. Varför inte banka på banken istället som tar dessa smygavgifter? Jag äger inget kort och tänker inte ansöka om ett heller så länge rådande ordning gäller. När bankerna beslutar sig för att köra med öppna kort och kan motivera avgifterna, kanske.
Inlägg #8: Postat: 2001-11-12 16:10:00
Christian
Mikael ,såvitt jag vet är uttag och överföringar fortfarande gratis. Det innebär ju ingen merkostnad för mig som privatperson att ta ut pengarna i automat. Kortet har jag ju redan betalt för medan Lenas är en utgift som slår ytterligare mot mig som kund. Eller har jag inte heller förstått vilka avgifter som vi betalar?
Inlägg #9: Postat: 2001-11-12 17:25:00
Carro
Om du är kund hos Nordbanken och tar ut pengar i en av SEBs automater betalar Nordbanken en avgift till SEB för den tjänst du har utnyttjat hos dem. allt sånt här är kostnader bankerna emellan som du som privatperson aldrig får som debiteringspost på ditt kontoutrdag
Inlägg #10: Postat: 2001-11-12 17:27:00
Carro
Lena, det var väldigt vad du har hakat upp dig på den där summan, du har aldrig funderat på storleksordningen av affärerna som inbringar vinsten? Och jag är då inte säker på att det verkligen rör sig om en miljard netto, statistik ljuger så lätt, så lätt...
Inlägg #11: Postat: 2001-11-12 17:28:00
Carro
"När bankerna beslutar sig för att köra med öppna kort och kan motivera avgifterna, kanske." Vad är det med avgifterna som du inte har förstått? Det är ju självklart att en sådan här hantering innebär kostnader!
Inlägg #12: Postat: 2001-11-12 17:33:00
Lena
Carro: Läs min artikel en gång till är du snäll. Småhandlarna som lever på marginalen är på väg att duka under när marginalen äts upp av bankens smygavgifter. Jag säger det bara en gång till. Låt banken debitera kunderna som väljer att betala med kort! Ni som forfarande väljer att betala med kort när ni efter ett par kontoutdrag inser hur mycket pengar det rör sig om är fria att göra det!
Inlägg #13: Postat: 2001-11-12 17:36:00
Lena V
Forts. Låt mig och alla andra som betalar kontant slippa merkostnaden som hanteringen innebär! Låt innehavarna av små butiker slippa stänga igen för att bankerna knaprar upp deras lilla marginal!
Inlägg #14: Postat: 2001-11-12 17:39:00
Carro
men herre jösses! det är väl ett fritt land vi lever i, så det står alla butiker fritt att vägra ta emot kort! föreslå det för din chef istället, så får vi se vad han/hon säger! Nordbanken har i alla fall alltid debiterat sina kunder för små kortköp, tidigare var det 3 kr per transaktion under 300 kr, nu har de sänkt gränsen till 100 kr
Inlägg #15: Postat: 2001-11-12 17:45:00
Lena V
Uppenbarligen har du inte förmågan eller viljan att förstå detta problem. Majoriteten av konsumenter väljer att betala med kort, det är inte en fråga om kortets vara, eller inte vara. Det är en fråga om kniven på strupen för många småbutiker. Eftersom du vill fortsätta betala med kort för att det är bekvämast be my guest, men betala för det SJÄLV! over and out
Inlägg #16: Postat: 2001-11-12 17:45:00
Carro
Den som sig i leken ger, han får leken tåla. Butiker som inte vill vara med i leken kan låta bli
Inlägg #17: Postat: 2001-11-12 18:41:00
Mikael Svensson
Christian: Nej, du har helt rätt. Men det är just min poäng också. Det innebär heller ingen merkostnad att änvända ditt VISA-kort. Du får inte betala när du handlar med det etc. Och du får heller inte betala när du tar ut pengar. Bakom bägge fallen ligger dock kostnader, Lena vill dock att det ska haneteras annorlunda.
Inlägg #18: Postat: 2001-11-12 18:44:00
Mikael Svensson
Lena, försöker en gång till. När du tar ut pengar från en bankomat, så betalar din bank en avgift till den bank som har bankomaten. Denna avgift varierar oftast mellan 5-15kr/uttag. Denna avgift drabbar INTE dig direkt som kund, dvs. du får inte stå för avgiften själv. Dock är det ju en avgift som banken har, så indirelt "får du täcka de
Inlägg #19: Postat: 2001-11-12 18:46:00
Mikael Svensson
forts. ". Så om du vill att VISA-användare skall täcka avgiften direkt så måste det också betyda att du VILL att det ska kosta pengar när du tar ut kontanter från en bankomat. För du vill väl stå för dina egna kostnader direkt, du är väl inte en parasit? Som sagt, dina argument är extremt ihåliga. Vi utsätts hela tiden för dessa "ohederliga indirekta" kostnader som du talar om.
Inlägg #20: Postat: 2001-11-12 18:46:00
Mikael Svensson
forts. Men jag upprepar frågan: era konsumenter kanske skulle betala eran lokalhyra också, eftersom det är en indirekt kostnad som de ändå får bära, eftersom den läggs på slutpriserna? Du borde nu inse hur dumt ditt resonemang blir...
Showing page 1 of 2: 1  2
Laddar...