Mubaraks tal ett hån mot folket

Den här tråden diskuterar artikeln Mubaraks tal ett hån mot folket.
Inlägg #1: Postat: 2011-02-03 14:54:00
Lena Olsson
Tack, andra manniskor ar vora broder.
Inlägg #2: Postat: 2011-02-03 21:03:00
Hedda
De som bor i Egypten verkar ju ha bra skäl för att vara sura på Mubarak. Jag har aldrig varit där och vbet inte så mycket om landet annat än att det tillantalet är det största arabiska landet och att befolkningen växer väldigt snabbt. Hur ska alla dom få arbete, och hur ska man förhindra att det blir några präster som tar över makten? Stackars tjejer i spånt fall, säger jag, och tänker på iran.
Inlägg #3: Postat: 2011-02-03 21:32:00
alhambra
Länk: youtube.com
2 minuter som avslöjar den egyptiska säkerhetsapparatens rätta ansikte.

Trots den pågående massakern över obeväpnade demonstranter på Tahrirtorget med huliganer från den hemliga polisens medverkan och arméns suspekta passivitet har alltfler människor samlats på torget för att stödja demonstranterna som kämpat en förtvivlad kamp hela natten och dagen. Och de fortsätter för tionde dagen i rad! Unga och gamla, män, kvinnor och barn, kristna och muslimer, sekulära och religiösa tillsammans har de lyckats tack vare en enastående organisationsförmåga och mod parera våg efter våg av huliganer beväpnade med skarp ammunition, molotovflaskor, stenar, knivar och svärd !. Demonstranterna lyckades ändå stänga av de flesta ingångarna till torget och bygga improviserade barrikader. Deras enda vapen är stenar. Över 900 sårade ligger utspridda på det stora området och många läkare har anslutit sig till dem och försöker hjälpa så gott de kan. Men det är svårt att ta sig genom huliganernas vägspärrar. Många kvinnor riskerar livet för att smuggla in mediciner och mat till demonstranterna. Regeringen försöker utmåla demonstranterna som extremister som följer utländska agendor och förbereder via sina uppköpta kanaler folket till den katastrof som väntas ifall de bestämmer sig att tömma torget.

Dessa är ödestimmar för egyptiernas och världens kamp för demokrati, rättvisa och mänskliga rättigheter. Låt inte framtida generationer säga att vi har svikit dem. Sprid kunskap om dessa övergrepp till alla. Kräv från medier och politiker ett klart ställningstagande. På vems sida står de? Slaktarna eller folket?
Inlägg #4: Postat: 2011-02-04 06:10:00
Lena Olsson.
Sog film dar de kor med minibussar over medmanniskor fortryckta araber som springer undan i panik.Barn och gamla.Det kunde ha varit vi.Det ar nog inte ratt att vara, neutral.
Inlägg #5: Postat: 2011-02-04 15:20:00
Marcus
Bra artikel! Fast det där med gasen inte helt rätt rätt, Israel köper gasen billigare än vanliga egyptier, det är sant och helt sjkukt.

Men det där gas-köer känner jag inte till??? Nu har jag inte varit på dom mest fattiga ställena, men jag har varit runt en hel del och inte sett en enda gas eller bröd kö. Det brukar åka omkring en gasbil och sälja gas, 25Kr fick jag betala som västerlänning. Mina egyptiska kompisar tror jag betalar 12kr för en stor flaska som räcker många månader, kanske ett halvår eller år. Jag vet inte om det är det samma som gasbrist och gasköer.
Inlägg #6: Postat: 2011-02-04 15:20:00
Marcus
Bra artikel! Fast det där med gasen inte helt rätt rätt, Israel köper gasen billigare än vanliga egyptier, det är sant och helt sjkukt.

Men det där gas-köer känner jag inte till??? Nu har jag inte varit på dom mest fattiga ställena, men jag har varit runt en hel del och inte sett en enda gas eller bröd kö. Det brukar åka omkring en gasbil och sälja gas, 25Kr fick jag betala som västerlänning. Mina egyptiska kompisar tror jag betalar 12kr för en stor flaska som räcker många månader, kanske ett halvår eller år. Jag vet inte om det är det samma som gasbrist och gasköer.
Inlägg #7: Postat: 2011-02-04 15:33:00
alhambra
Marcus! Folk har dödat varandra i dessa köer, särskilt brödköerna är ökända. Det händer ofta att gasen försvinner helt från marknaden. Och priserna idag är betydligt högre än dem du nämner. Det handlar förstås om de fattiga kvarteren där folk är helt beroende av subventioner. De rika behöver inte stå i några köer.
Laddar...