|
Inlägg #1: Postat: 2011-02-05 10:27:00
|
|
Pia I |
Frankofil, betyder alltså en som gillar Frankrike, men inte är fransman?
Ja, mycket konstigt händer. I går kom en person fram till mig i skolan och frågade om jag har mjölk till personalrummet. Jag ringer till firman som jag beställer av och ska beställa dubbelt så mycket mjölk till nästa veckas order för att överraska.Då får jag veta, att beställningen jag gjort till på måndag finns inte. Hade jag inte ringt, hade vi inte fått några varor nästa vecka. Det var enbart för att jag blev tillfrågad om mjölk, som jag ringde till leverantören.
Aldrig har någon leverans missat förut.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2011-02-05 14:06:00
|
|
Terjes |
Hej Pia!
Ja du - frankofil är jag men kan lika gott vara anglofil eller germanofil då jag trivs mycket bra i dessa två länder. Norgefil är jag däremot inte någon stor passion!
Mjölk är inte min grej men där ser du vad som kan överraska! "Mjölk är ett farligt gift och det omger Halmstads Stift" för att parodiera ett annat känt uttryck. /Mvh Terje
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2011-02-07 09:53:00
|
|
mats hägglöf |
Har ägnat mycken tid åt hjälpsändningar. År 1992 i samarbete med Radio Stockholm uppmanade jag stockholmarna att skänka ett par väl hopknutna skor med inneliggande sockor i en kontainer på Sergels torg för vidarebefordran till kurderna i norra Iraq. Det var julmånad och insamlingen höll på att gå mig över styr - drygt 60 000 par fick jag, vilka lagrades i en tom ladugård på Wenngarn. Läkarmissionen betalade frakten och i direktsändning starx före jul kunde Radio Stockholm berätta om att leveransen kommit fram. I november i år bytte jag bostad, och den som tog över vår gamla var en 35-årig kurd med familj.
På min fråga varför han valt Sverige att fly till, berättade han att han som tonåring i Iraq varit med om att ta emot och lasta av en trailer med 60 000 par skor som gåva från Stockholm. Hans empati för Sverige blev så stor, att han bestämde sig för det landet som nytt hemland. Han har ävlagt lärarexamen här och arbetar som språklärare. Bingo!
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2011-02-07 18:13:00
|
|
Terjes |
Hej Mats!
Toppenstory! Du visar exakt vad jag menar! Det är osannlikt mycket av det som händer...Mvh Terje
|
| |