Sverige är sjukt av tillväxt

Showing page 2 of 2: 1  2
Inlägg #21: Postat: 2011-02-02 16:44:00
Spartacus70
Dag, kolla själv paragraf 6Länk: riksbank.se Det framgår tydligt att kassakravet får högst vara 15 så 0 hamnar ju liksom innanför ramarna. Swedbank skriver på sin hemsida "Swedbank förutser högre kassakrav i bankerna...". Detta hittade jag på SEB´s hemsida "Våren 1994 var Riksbanken nära att dödförklara kassakravet som penningpolitiskt styrmedel. Motivet var att kassakrav ansågs ålderdomligt. Det gav även upphov till snedvridningseffekter. Kravet fick dock finnas kvar i riksbankslagens sjätte paragraf. I dag, 16 år senare, har kravet återuppväckts från törnrosasömnen. Det ses nu som ett bland flera verktyg som kan dämpa hushållens skuldsättning." Makalöst. Mao har staten själva varit mycket delaktiga i bankkrisen.
Inlägg #22: Postat: 2011-02-02 16:45:00
Spartacus70
Länk till SEB´s sidaLänk: seb.se som jag tagit ovanstående ifrån.
Inlägg #23: Postat: 2011-02-02 17:14:00
Spartacus70
Jag märkte att du kommer bara till startsidan, så skriv in "kassakrav" i sökfältet upp i högra hörnet och välj sedan den första länken som dyker upp. Rätt chokerande saker de skriver bla "Riksbanken valde att behålla kassakravet 1994 av två skäl:

1.ett framtida behov skulle kunna uppstå
2.ett medlemskap i EMU skulle kräva att kassakrav ingick i vapenarsenalen. Frågan är om vi nu nått den punkt som innebär att ett behov synliggjorts." Tja, kan ett sådant behov ha dykt upp?
Inlägg #24: Postat: 2011-02-02 17:38:00
Dag Nilsson
Spartacus, tack för att du tog dig tid. Nu är jag helt med. Du hade rätt från början i det att lagen som reglerar kassakrav aldrig upphävdes.
Inlägg #25: Postat: 2011-02-02 17:41:00
Spartacus70
What are friends for ;
Inlägg #26: Postat: 2011-02-02 22:11:00
Jocke S-43
Instämmer med LK. Alldeles för många jobb idag, särskilt i väst, är kontraproduktiva. Drar mycket energi och orsakar både växthuseffekt och mängder av sopor. Reinfeldt är en Utfilippad pajas som dessutom skyller på männen att kvinnorna inte jobbar heltid! Sänk männens arbetstid i stället, som idag ger mer utrymmer för kvinnlig överdriven konsumtion! Nu svor jag nog i Gudrun-kyrkan---
Inlägg #27: Postat: 2011-02-03 10:00:00
Eschaton
Ja, en del av jobbsituationen i Sverige börjar likna den i forna östblocket med totalt meningslösa terapijobb, typ gräva grop för att sen fylla igen den.
Inlägg #28: Postat: 2011-02-03 14:04:00
Eschaton
Vågar vi vara viga? Vågar vi vara vaga? Vem vet vart vinden viner? Vilken väg vi verkligen vill välja? Vulturiska valutakrafter vässar vidriga vapen. Vi väljer vendetta.
Inlägg #29: Postat: 2011-02-03 20:24:00
Hedda
jag tror att åsikten mest är för att provocera. Det fins många länder i europa med högst 0 i tillväxt, exvis spanien, grekland, portugal och irland. Överallt drar de ned på pensioner och löner och höjer skatten och lägger ned en massa offentlig service. Annars går inte budgeten ihop. På vilket sätt skulle det bli bättre i Sverige om vi oxå fick det så???
Showing page 2 of 2: 1  2
Laddar...