Jämlikhetskriget, för vem?

Inlägg #1: Postat: 2001-11-11 13:47:00
Carola
Skönt Christian att du förstår min poäng.
Inlägg #2: Postat: 2001-11-12 00:47:00
Bo
Bra Christian. Jag håller med dig. Men du vet väl om att det du skriver är EXAKT vad feminismen står för bland annat? Alltså är du på god väg att bli feminist...
Inlägg #3: Postat: 2001-11-12 01:35:00
Christian
Bo. det blir stolpe ut här nånstans! Felet ligger i dem som förstör för de som verkligen har jämlikhet som målsättning. Därför har jag skrivit en artikel här som uttryckligen förklarar varför jag inte vill kalla mig feminist. Jag vägrar omnämna mig själv som feminist när feministernas led är smockfulla i högljudda idioter. Var tog jämlikheten vägen i de kretsarna?
Inlägg #4: Postat: 2001-11-12 14:00:00
Bo
Christian. Jag tänkte EXAKT som du för några år sedan. Jämlikhet UTAN feminism, typ. Så jag förstår dig. Men skyll inte enskilda människors agerande på en hel samhällssyn. Annars kliver du bara ner i sandlådan igen. Feminism som ideologi är större än så. Läs böcker i ämnet, vettja!
Inlägg #5: Postat: 2001-11-12 14:21:00
Christian
Jag läser men ser mig omkring också. Hade jag blivit vegetarian i dagsläget hade jag vägrat kalla mig vegan, jag är för jämlikhet när detta är mänskligt möjligt men jag vägrar kalla mig feminist. Feminismen är vad de offentliga feministerna gör den till, inte vad definitionen i böcker säger. Är Göran Persson socialdemokrat? Enligt vilka definitioner?
Inlägg #6: Postat: 2001-11-13 02:59:00
Bo
Jag bävar inför vad en sådant resonemang leder till när det gäller andra samhällssyner. Om man vill veta vad exempelvis marxism är, så ska man INTE läsa Marx/Engels? Och liberalism då? Ska man inte söka upp dess innebörd i böcker heller? Varför har vi universitet egentligen? Kan vi inte istället sitta i ring och läsa Aftonbladet för undervisning av begreppen "demokrati" eller "fascism"?
Inlägg #7: Postat: 2001-11-13 09:44:00
Christian
Nja, jag kan ju hålla med om Marx ideer men vara emot vad dagens marxister gjort av marxismen. Frågan är ju då om jag ska ska kalla mig marxist. Jag hade valt att inte göra det. Men igen, tycker du att Göran Persson är socialdemokrat? Enligt nutida definitioner är han ju det men vad tror du Erlander eller Palme hade sagt om den saken? Vem hade haft rätt att använda titlen??
Laddar...