Inlägg #1: Postat: 2011-01-20 16:30:00
|
Jan Olsson |
Norrmän är icke att leka med,syns jej!
|
|
Inlägg #2: Postat: 2011-01-20 17:59:00
|
Lennart Lundwall |
Ju äldre och mer fjärran från arbetsplatsen jag blir desto skojigare är det att läsa arbetsplatsreportage ur backspegeln. Terje har skrivit ett skojigt sådant och han får gärna berätta mer. Sextiotalet var en märklig tid då livet lekte... Ni skulle ha varit med, ungdomar!
|
|
Inlägg #3: Postat: 2011-01-21 08:43:00
|
Terjes |
Hej Jan o Lennart!
Jo jag är naturligtvis född norsk, men då Norge inte gick med i EU, men Sverige 1994, blev jag svensk! Det är alldeles för många national-egoistiska-lusekoft-fundamentalister i Norge! Och Lennart har rätt! Mycket roligt att titta i backspegeln, 60-talet var en härlig tid, ALLT var möjligt!Ha en trevlig helg! Mvh Terje
|
|
Inlägg #4: Postat: 2011-01-23 16:02:00
|
steno |
När jag var 17 och hade någon månad kvar till 18 fick jag jobb som resande försäljare på Värmland och Bohuslän Dal. Chefen trodde jag var mycket äldre men frågade inte. Jag sade att jag inte kunde titträda förrän någon månad senare. Jag började i körskola och övningskörde morgon och kväll. Efter en månad ringde chefen en fredag och var irriterad, när skulle jag komma? På måndag, sade jag. Jag hade köpt en gammal DKW-39 samma dag och skulle köra upp på lördagen. Jag klarade uppkörningen med ett nödrop. Besiktningsmannens mun såg ut som ett sträck när han fick nita bromsen två gånger när jag började med att försöka tränga mig ut i körfilen på Kungsgatsan i rusningen. Jag körde upp till Värmland under kvällen och förnatten. Körkortet skickades från Länsstyrelsen, det tog 14 dagar men jag klarade mig från kontroll
|
|
Inlägg #5: Postat: 2011-01-23 17:51:00
|
Jan Olsson |
Hej alla Ni laglydiga medborgare!/evad som gäller körkort/ När jag tog körkort 1963,då hade jag redan kört ca 15,000 mil utan. - men det kostade mig 30 dagar i "buren" - för vanemässig olovlig körning - men betänk vilken glädje under tiden - steno/DKW 39;a cabriocoach hade jag redan 1948,och stoltserade med på sommaren,- på vintern var den för kall - jag var 15 år,men 1,90 lång - så ingen tyckte det var konstigt - att se lite barnslig ut är ju inte förbjudet!- ack ja,vilka tider!
|
|
Inlägg #6: Postat: 2011-01-23 18:56:00
|
Jan Brunnegård |
Boende långt ut på landsbygden utanför Falköping så körde jag alla slags motorcyklar innan jag ens fyllt 16 år. Fattar inte att ägarna vågade låna ut sina Norton mm värda flera tusen kr till mig.Men jag gjorde aldrig en miss./ Men sedan jag fått körkort o bil blev jag nästan exemplariskt laglydig.
|
|
Inlägg #7: Postat: 2011-01-23 20:53:00
|
Terjes |
Hej Jan O, Jan B o Steno!
Brottslingar! He he he Själv bodde jag på bondvischan och började köra bil på skogsvägar redan vid 14 års ålder..EN engelsk Hilman!
Mitt körkort kostade 210 NOK, 3 lektionstimmar á 25 kr, teorikurs o uppkörning 135 NOK! De ni! /Mvh Terje
|
|
Inlägg #8: Postat: 2011-01-23 21:30:00
|
Jan Olsson |
Hej Terjes! - Jag har skrivit en längre epistel på SOURZE om hur jag lärde mig köra bil - kanske finns kvar under mitt namn? - Mvh.
|
|
Inlägg #9: Postat: 2011-01-23 22:31:00
|
Terjes |
Hej Jan!
Skall kolla! /Mvh Terje
|
|
Inlägg #10: Postat: 2011-01-24 16:17:00
|
steno |
Roger Mooore! Jag hade motorcykel redan vid 15. Blev stoppad av polisen samma dag då jag körde kompisen på en skryttur. Vi var storväxta och jag hade huva och motorcykelglasögon. "Körkortet" sa polisen Glömt den hemma, svarade jag."När är du född?" Jag funderade bara en sekund och sen nämnde jag min brors födelsedag och år, han är fyra år äldre. Efter övetalnig gick han ch visade upp körkortet dan efter. Sedan lånade jag körkortet när jag åkte på semester och ett år till Jan jag åkte med min Deka i smällkallaste vinter.Fick säljaren att montera in en plåtbit bakom kylaren och en slag från den in i kupén. Fartvinden gav en ljum värme...
|
|
Inlägg #11: Postat: 2011-01-24 16:32:00
|
Jan Brunnegård |
Genialisk montör. Ja nog minns jag många kalla bilar på 1940 1950 talen / Jag har varit med o trimmat mopeder. Vi köpte stora trattar som vi vände mot fartvinden och så en slang till förgasaren. Det gav en viss turbo-effekt - tyckte vi....
|
|
Inlägg #12: Postat: 2011-01-24 16:52:00
|
Terjes |
Mitt värsta motorcyckelminne? 1965, en 125 ccm Tempo/Sachs och -36gr, snödrev och klockan var 05:00 långt ute på bondvischan och en mycket smal väg. Jag var tidningsbud som extraknäck när jag gick på gymnasiet för att finansiera mitt segelflygande! Då kom plogbilen! Jag upptäckte att det inte fanns plats för oss båda så jag körde lite lätt ner i diket! Föraren hade dok upptäckt mig, stannade och sa: -" Hopp in i bilen så får du en varmkopp kaffe, men låt motorn gå på tomgång!" Där satt vi och drack kaffe och spärrade all trafik, men det kom ingen.... Jag tror det var den bästa kaffekoppen jag har druckit! Mvh Terje
|
|
Inlägg #13: Postat: 2011-01-25 21:13:00
|
Jan Brunnegård |
Det måste ha varit ett väldigt framsteg för 1950 talets pendlare att kunna köpa en trampmoped för knappt 1000 kr och sedan ta sig till jobbet fortare o lättare. En del var utrustade med plexiglasruta fram och stänkskydd nedtill./ I nästa steg köpte 10 000 tals jobbare de lätta motorcyklarna på ca 125 kubik som kbnallade på i ca 60 km fart. Även till dem kunde man köpa extra grejer så de mer påminde om skootrar. Husqvarbnas Rödmyran blev en klassiker - men gick snart att få i olika färger .Men dessa lite gubbiga maskiner lockade inte de unga, så HQ måste ta fram de sportiga Silverpilen och Guldpilen...Ett tag var det ett väldigt smattrande i hundratals svenska byar o samhällen....jag minns det som i går...
|
|