|
Inlägg #1: Postat: 2011-01-11 15:06:00
|
|
steno |
Mycket levande och intressant skrivet. Jag läser gärna mer om resan och om Frankrike. Jag har heller inte fått uppfattningen att fransmän är snobbiga och arroganta. Tvärtom Utom möjligen turistguider vid kontore
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2011-01-11 18:00:00
|
|
Jocke S-43 |
Tackar Steno! Det finns även en del I från ett par veckor tillbaka, och del III följer senare, med avrundning. Man kan säkert träffa på snobbiga och dryga fransmän, det har även jag gjort men min erfarenhet är att artighet sas "ingår i kulturen" även hos ungdomar.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2011-01-12 11:56:00
|
|
Jocke S-43 |
Om en stund upphör mitt wifi för denna gång, okänt när nästa inträffar. Men härda ut - eller varning, en dag dyker jag upp igen! Så för eventuella kommentarer till denna artikel tackar jag tills vidare på förhand! JS
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2011-01-12 14:02:00
|
|
Bizon |
Mycket intressant - min ständigt burna reslust gjorde sej omedelbart på mind. Har provat husbilslevenet fast bara i sverige. En Scania med ett 8x2,4 meters skåp konverterade jag till ett ganska trevligt bo - vägskatten som på den tiden betalades månadsvis i förskott hindrade av ekonomiska skäl några vidare turer, men så fick jag fatt i 9 st fina timmerlänsar från Norrland i stål - tre gånger en meter i diameter som jag svetsade ihop en en flotte av på 15,5 x 5 meter där jag placerde Scaniaskåpet och sålde chassit - och kallade resultatet "husbåt". Hon fick namnet "Missishippi" - jag gillar sjöutsikt och den allmänna hygienen blir så mycket lättare nära vatten. Tar gärna del av nästa del i din resa Jocke - och ska leta upp den första vid tillfälle.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2011-01-17 21:12:00
|
|
Jocke S-43 |
Låter intressant Bizon med din Scania, kanske värt en artikel? Överhuvudtaget är detta med alternativ livsstil mer i ropet än någonsin. Träffar en hel del sådant folk, mobilt. När det gäller husbilssliv finns det förstås även en miljömässig dimension. Vi lever alla på en planet som är "ett mobilt hem", i ett sådant måste man hushålla med resurserna. Allt som förbrukas måste ersättas, allt som är förbrukat måste tas om hand.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2011-01-17 21:15:00
|
|
Jocke S-43 |
Föresten, del tre i serien finns här: "Med svensk pension till France passion!"
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2011-01-17 21:15:00