|
Inlägg #1: Postat: 2011-01-05 10:48:00
|
|
Torbjörn Sassersson |
Rättelse:
Jag skrev: "Den internationella rymdstationen ISS måste manövreras bort för att minska risken att drabbas av avfallet från de kinesiska kärnvapenproven."
Borde stå "testerna" istället för "kärnvapenproven".
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2011-01-05 14:47:00
|
|
Patrik |
Myeckt oroväckande att Kina så oansvarigt skräpar ner i omploppsbanorna. Med tanke på deras relativa nyankomst på rymdarenan är det chockerande om de redan står för 50 av rymdskrotet.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2011-01-05 17:21:00
|
|
Aguirre |
Skrämmande....jag är bara rädd att detta kommer att användas för att slå i oss "gula faran" skräcken igen..f.n. har man ju fullt sjå med att få oss att frukta muslimer..skall vi nu frukta de gule igen oxå....USA och dess lydstater i Europa står inför en krigssatsning är jag rädd..där krigspropagandan för fullt pågår..
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2011-01-05 23:14:00
|
|
Bizon |
Propagandakrig snarare än rymdkrig! Rymdskrotet har det talats om redan för 20 år sedan, alla dessa steg som cirklar runt i atmosfären efter tidigare prov och uppskjutningar - någon gång bör en städning övervägas, förresten trodde jag den redan börjat. För inte så länge sedan såg man satteliter passera lite nu och då över jorden på sina ständigt cirklande banor - nu för tiden har jag noterat att dom glesat ut. Kanske var det stegraketerna som hunnit falla tillbaka, men jag tycker det hänt alltför fort för att bara vara sporadiskt. "Stjärnornas krig" talade man om för några år sedan då usa hade för avsikt att rigga ett misilförsvar med anfallsfunktion på stationer i strategiska omloppsbanor. Att Kina vill visa att dylika arrangemang inte är så säkra kan man ju förstå. usa kan ju alltid kalla Kineserna för terrorister i beprövad anda och nationalisera Kinesernas tillgångar i amerika så kan ju sverige ta efter och ta tillbaka volvo - så kan ju Kineserna svara med att stoppa all leverans av högteknologisk hårdvarudata och annat smått och gott vi är vana att kunna handla till billigt pris osv till skiten brakar samman - nej jag tror dom bara vädrar munnarna. Och usa har fullt upp med annan cirkus dom ställt till med - som ett och annat land med självbevarelsedrift börjar förstå att dra sej ur.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2011-01-06 20:16:00
|
|
Patrik |
Visst, Bizon, detta har speciellt med USA att göra. Nedskräpning i rymden angår bara dem. Ironi Sedan är det naivt att tro att man kan "rensa upp". Det är inte skräp utmed en väg. Rymdskrot blir en dödlig fara för rymdresenärer, och vid en viss punkt kommer rymdskrot som krockar med rymdskrot att medföra en lavinartad mängd småfragment i omlopp.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2011-01-06 22:25:00
|
|
Bizon |
#5 Jo du Patrik - det mycket vi har att bekymra oss över - rymdresenärer :- Jo jag vet att skyttlarna är igång lite nu och då - men ärligt talat, personligen anser jag att vi ska ordna upp problematiken på jordens yta först - det finns tillräckligt att göra här. När vi kommit tillrätta med orättvisorna i världen, krigen och miljögifterna,,, ja då om det fortfarande är intressant, kan vi kika närmare på rymden - om du förstår?
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2011-01-07 12:56:00
|
|
Thomas L. Aabo |
Auguerre, har en ringa uppfattning om människors förmåga att fatta saker.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2011-01-08 01:09:00
|
|
Aguirre |
Ja Thomas, kanske du har rätt i...men din kommentar gör inte tillståndet bättre :-
|
| |