Låst tråd

Inlägg #1: Postat: 2010-12-26 11:35:00
Teddy Widegren
Tråden "RÄTTFÄRDIGA KRIG? listan" har hakat upp sej - endast den sista kommentaren av 12 kan läsas under dagens kommentarer. Går det att åtgärda?
Inlägg #2: Postat: 2010-12-26 19:45:00
microfilosofen
Bäste Teddy W: jag själv, författaren av texten, tog självmant bort den häromdagen. Och varför? Texten var en sk tanke-dikt om pacifism.
Men alltför många kommentarer från vissa drog i väg hela frågan till det man kallar Bibeltolkning och analys av religiösa dogma.
För mig är det EN HELT ANNAN FRÅGESTÄLLNING. Så fortsättningen? -
de kommentatorer jag avser vet vilka de är och är naturligtvis välkomna att starta egna trådar av religiös karaktär. Förvisso är jag präst i Svenska Kyrkan, men här på Sourze, ligger mina fria tankar om livet under rubriken "Litteratur och poesi". Då känns det rätt att inte "måsta vara" kristendomens försvarsadvokat. Inte hela tiden.
Mvh KY - alltså Christer Kyreus
Inlägg #3: Postat: 2010-12-26 20:22:00
Bizon
OK Christer - jag förstår. Jag antar även att du som en av oss andra det fria ordets uttolkare inte avsett att tysta andras tal och tankar. De kommentarer som redan gjorts är ju inte bara skrivna till dej utan till oss alla. Förmodar att du varit omedveten om konsekvensen av denna bristfälliga funktion. Sedan kan jag ju tycka att har man presenterat en tanke och givit människor möjlighet att reagera på den och sedan som du uttrycker det, att //alltför många kommentarer från vissa drog i väg hela frågan till det man kallar Bibeltolkning och analys av religiösa dogma// ja då tycker jag att man får stå sitt kast och bemöta detta utifrån de synpunkter som vi andra medmänniskor har och förtydliga eller framhålla de kvaliteter som avsetts. Att sticka svansen mellan benen och strypa diskussionen har inte mitt gillande - det är ett underkännande av den mänskliga kommunikationens möjlighet till förståelse. Jag vill dock inte klandra dej om du känt dej frustrerad och känt att du inte fått fram det du vill ha sagt, och jag kan förstå att det är annorlunda att möta människan i en annorlunda verklighet än från en predikstol med en församling som bara sitter och hummar med - predikan är skriven och utgången given alla går hem och i morgon är en ny dag - ammen. Säkert är det nyttigare erfarenheter du kan skörda i mer öppna diskussioner bland tänkande människor och skulle jag ge dej ett råd vore det att repa lite mod - försök möta verkligheten utan att utlösa fallskärmen nästa gång - kanske blir det ett hårt fall, kanske inte - livets nu avgör om du ger det din tillit...
Inlägg #4: Postat: 2010-12-27 07:10:00
Dag Nilsson
Kanske ett onödigt syrligt inlägg av Bizon i frågan. Men i princip håller jag med honom. Det är alltid spännande att se vilka associationsbanor som vaknar till liv hos medmänniskorna. Ibland kommer det mest oväntade upp i ljuset. Och det är väl så man kan lära känna livet?
Inlägg #5: Postat: 2010-12-27 10:41:00
microfilosofen
KYREUS ´slutord på denna min tråd från början:
1. Jag älskar allemansrätten.
2. Jag njuter av stora trädgårdar med alla slags frukt.
3. Men jag kan också se skillnad på äpplen och päron.
3. Själv har jag stått på många slags torg och pratat
växtlighet med alla slags människor.

Så, amen,detta ovan var en sk metafor. I någon mån.

* Christer Kyreus *
Inlägg #6: Postat: 2010-12-27 11:47:00
Bizon
Bäste örtagubbe #5 - Ja växtligheten är intressant och att torgföra sina odlingars frukter kan kännas både tillfredsställande och lönsamt om dom är smakliga, vackra och gillas av människor. Men det är nog så att inte alla kan gilla allt - ibland är det för sött, ibland för syrligt och blommorna passar inte alltid till tapeten hos Svensson, men kanske hos af Silverstjärt - att kasta den unika tulipanarosen som av misstag hamnat i din korg berövar du dock livet och den som kan förstå dess skönhet en stund av världslig lycka i sin sorg.
Laddar...