|
Inlägg #1: Postat: 2010-12-22 21:36:00
|
|
steno |
Fin början och fint slut, en färdig historia i sig. Jag skulle göra en särskild historia med det som du stoppat emella
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2010-12-23 11:02:00
|
|
Leif E Ström |
Tack Lennart, det känns liksom lite oroligt när du förflyttar oss bakitiden. Barndomsminnet har samma struktur som ett läskpapper medans dagens mera liknar en vaxduk. Efter att nu ha läst din artikel blir det en lunch som består av havregrynsgröt med mjölk från glasflaska, som har röd kapsyl, samt sportbröd med Raketost. Efter det, på med för korta skidbyxor som har rem runt foten och pjäxor med lädersula som alltid stod vid hallelementet och torkade sönder. Algotsjackan var ett måste och Kilroymössans hakrem skall placeras i munnen. Har jag tur står Sundinplanken kvar utanför porten. När jag kommer hem blir det varm Mazzetti vattenchoklad och frallor. Avslutar kvällen med att bygga på min Revellmodell av SS America. Eftersom det nu är 1952, så blir min John Blund-läsning giganten "Vilda Västern" i miniformat.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2010-12-23 14:26:00
|
|
Lennart Lundwall |
Leif har förstått det hela. Att med viss respekt se sin barndom i backspegeln och glädjas åt att få vara med i den tid allt gick framåt och uppåt. Oscariapjäxorna böjde sig liksom uppåt när man torkade dom vid vedspisen. Jag har dom kvar och skall strax ge mig ut i julesnön på träskidorna med stålkant från Tobo Bruk. Vidare forskning i ämnet finner man i tidskriften Nostalgia.
Mvh Lennart
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2010-12-23 18:05:00
|
|
Jan Olsson |
Mina Oscariapjäxor var redan utslitna av en annan gosse - Träskomakaren hade fått dom av gossens mamma /hade blivit för små/ - Min mamma fick syn på dom hos honom.- Då hände det som var min pina 1943 -Mamma lät honom sätta träskobottnar på dom - jag fick dom,och var till allmänt åtlöje - endast fattigt folk gick omkring med dylika fotbeklädnader - åtminstone i Malmö Stad 1943 - Jag som var lång redan innan - blev nu 5 cm längre - och hala var dom också,lika mycket snö som i år var det också - det minnet sitter klockrent fast hos mig,ännu efter 67 år - men blöt om fötterna blev jag INTE! -
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2010-12-28 04:37:00
|
|
Stor-Nasse |
Det var det inte alls.
|
| |