Inlägg #1: Postat: 2010-12-06 12:04:00 | |
Kenneth Åhrlin |
Listan över cyklisternas försyndelser kan göras lång. Jag brukar då och då köra buss, turisttrafik, i Stockholm. Som skribenten beskriver så cyklas det på alla upptänkliga ställen. Ett exempel. Jag körde Birger Jarlsgatan mot Nybroplan. En cyklist körde mot inte mindre än fem rödljus. Jag han lagom upp vederbörande vid varje rödljus och när det slog om till rött. Jag stannade givetvis men cyklisten trampade oberörd vidare. Polisen då, var var den? Förmodligen upptagen med att stoppa bussar och lastbilar för att kontrollera att ingen överskrider gällande arbetstider.
En annan grupp som kan infogas med cyklisterna. Fotgängarna. Att lagen stadgar att fordon skall stanna för att släppa över gående vid övergångsställen betyder inte att fotgängaren har rätt att bara kliva rakt ut på övergångsstället utan att ägna trafiken en minsta blick. Det torde väl ändå vara betydligt enklare för en person att stanna till tio sekunder än att ett fordon vägande allt ifrån 15 ton och uppåt måste stanna för att sedan med motorn på höga varv och utspyende avgaser så sakteliga sega igång. Ett annat sätt är att stå vid övergångsstället och vänta tills bussen har tre, fyra meter kvar och då plötsligt kliva rakt ut och med en ilsken blick, om man nu ides titta, mot bussen för att den inte stannade ögonblickligen när vederbörande klev ut. De som tydligen skulle behöva en rejäl utbildning i trafikvett är tveklöst cyklisterna och fotgängarna. Visst, det finns också fordonsförare som tycks ha tanken att de äger gatorna och kör därefter. Men skulle Stockholms bilister uppträda som cyklister och fotgängare är risken stor att det blir ganska tomt på gatorna för de flesta skulle bli av med sina körkort. |
Inlägg #2: Postat: 2010-12-06 15:55:00 | |
Jan Olsson |
Huka Eder,ni fotgängare & velocipedryttare - man är ute efter Edra skalpar,eller kontanta medel - i form av bötesbelopp,i olika valörer -TIPS! - Vid korsande av gata - gänga enbart med fötterna,å därför avsedda,s.k.Zebrarandiga gatstumpar - och då endast då dessa ej äro upptagna av andra fordon - Rid eder velociped endast på därför avsedda banor,s.k.cykelbanor - på det att det må gå Er väl,och ni länge må leva på jorden - glöm inte ridhjälmen - Med dessa små råd,bör Ni bliva väl sedd av andra i stadsvimlet - hoppas undertecknad - Mvh.
|
Sourze [loggan] © Nättidningen Sourze, ett registrerat massmedium hos Radio- och
TV-verket. Sourze är också ett registrerat varumärke.
Databasens namn är Sourze. Ansvarig utgivare är Carl Olof Schlyter.