Halva halvljuset är inte nog

Inlägg #1: Postat: 2010-11-25 16:51:00
Leif E Ström
Saknaden av veckoslutens flygande besiktningar blir mera påtaglig ju äldre man blir. Som ung och bilburen var det pest. I dag kör bilisterna med endast justa ekipage då det rullar ut från besiktningen med godkänt protokoll. Tidigar var buset infångat per automatik då varenda kärra vinkades in vid på och utfarter. Farbror polisen påstod att de skulle "kolla reservdäcket", men det blev på köpet en helvisitation och olovligt gods hamnade hos de rättmätiga ägarna och ambulerande tjuvar hamnade där de skulle vara.
Inlägg #2: Postat: 2010-11-26 22:27:00
LJohn
Du har uppenbarligen ingen aning om vad ett lampbyte på verkstad idag betingar? Kan för vissa modeller röra sig om tusenlapper, pga halva bilen måste demonteras för at komma åt lampan. Byte vid vägkanten är ofta omöjligt.
Den tid då man kunde köpa en rund 7" ljusinsats glasreflektor för 9.75 på Biltema är numer helt förbi. 70-talet
Idag är alla ljusinsatser specialdisajnade och passar bara till ett par årsmodeller, dvs de blir dyyra. Lamporna kan också vara av nya urladdningstypen a 500:-/st. Plus montering..
Ju mer prylar ju dyrare,
Inlägg #3: Postat: 2010-11-26 23:29:00
Leif-Arne
#1 Inte reservdäcket, däremot varningstriangeln, en händig lag som används av polis i syfte att få genomsöka ett fordon utan domstolsorder. Men rutinerade bovar vet att ha en triangel i baksätet för att slippa öppna kofferten.
Inlägg #4: Postat: 2010-11-27 20:10:00
Lennart Lundwall
LJohn uttrycker sig som om han försvarar trähattarna som vinglar omkring utan lyse på sina bilar därför att det är krångligt och dyrt att låta byta ut trasiga lampor. Jag hoppas att jag har missförstått meningen med hans svar. Ett fordon med trasigt ljus ska givetvis inte brukas i trafik.
Inlägg #5: Postat: 2010-11-29 07:56:00
LJohn
inlägg #4
Lite svårt för ironi va?
Mitt inlägg var kritik över de som tror att bilåka, "det kostar bara bensinen"..
Dagens bilar är så special i varje modell och detaljer som belysning tillhör avdelningen slitdetaljer, till ett ohemult pris. Om man ens hittar en verkstadsmöjlighet inom rimlig tid. På en del fordon kan du inte ens byta lampa vid vägkanten!
Det var också kritik mot verkstäderna som glatt rensar din plånbok när de ska göra standardreparationer. När jag inför besiktn köpte två fabriksnya piratinsatser till min gamla bil -97 till <40 av originalpriset berättade säljaren glatt om de allt de tjänade på att sälja nya insater och originalens begränsade livslängd och hållbarhet, "disajn" för funktion.
Kan du inte själv blir bilåka den enorm kostnad i hushållet. Jag monterade själv, ställde in själv och fick att godkänt på SBP..
Inlägg #6: Postat: 2010-11-29 10:49:00
Lennart L
Jag anade nog att LJohn inte försvarar dom som kör omkring utan ljus på fordonet. Och kostnaden för bilägandet kan endast kapas till anständig nivå exakt som du beskriver det: Jaga runt efter delar och jobba själv. Den som inte klarar det får betala 12-1500:-/ verkstadstimme. Eller åka kollektivt. Mitt körkort fyller 50 år till våren. OK, jag har fått det indraget fyra gånger under åren därför att jag gillar att gasa endast på öde 70-vägar och nån gång 290 på motorväg och jag tycker mycket om R-motorcyklar. Så kostnadsbiten vi har att släpa på har jag klar för mig efter 150.000 mil. Men vi får aldrig låta eftermarknadens ockrare och dålig trafikövervakning bli ett försvar för sämre underhåll av våra fordon.
Kör försiktigt och ha det gott i julesnön!
Laddar...