|
Inlägg #1: Postat: 2010-11-25 00:24:00
|
|
sunny fri |
Spännande.Du får skriva en uppföljare när det hela är avgjort
O vad jag känner igen mig ifrån yngre år.Min Käre lyckades få mig att byta folkabussen mot en husvagn o vidare till ett ödetorp i skogen innan vi mellanlandade i ett radhus.Sedan dess har vi renoverat många små torp ute i ödemarken men bytt oss närmare o närmare kollektivet som är hemma.Det sista avvecklades för ung 10 år sedan.Nästa flytt går till skogskyrkogården.
Men dottern,som har tillgång till stuga både på Koster o i de värmländska skogarna kom i våras hem med lysande ögon.De hade hittat ett någolunda avskilt hus på pendelavstånd från stan som alternativ. O vad jag gläder mig för deras skull.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2010-11-25 17:41:00
|
|
Leif-Arne |
Tack för din kommentar Sunny. Ibland verkar det som någon skämtar aprillo med en. Vår bas från årskiftet kommer att bli staden med ringmuren. Men jag kommer att långpendla till mitt nya jobb i Umeå. Sonen blir husvakt ännu ett tag. Allt snurrar. Men det blir å andra sidan inte enaghanda.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2010-11-25 18:53:00
|
|
Janne B |
Undrar om du hamnar i Visby eller Kalmar. Du är mig till så stor glädje att jag önskar dig allt gott i det du företar dig. Själv bor jag i en ideallägenhet, seniorlägenhet anpassad efter min hälsa o mina behov. Nära o bekvämt är mina ledord just nu.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2010-11-26 01:33:00
|
|
Leif-Arne |
#3 Visby blir det, och för min del även Umeå. Mycket stök och bök just nu, men å andra sidan inte långtråkigt.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2010-11-26 01:41:00
|
|
jan Brunnegård |
UMEÅ nästan älskar jag efter ca 30 år på plats. Jag önskar dig hälsa o trevigt arbete.....säger Nattuppen Jan som varit alldeles för lite på Gotland men mycke på Öland...
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2010-11-26 02:24:00
|
|
Leif-Arne |
Det har varit mycket nu en tid, var mycket nära att hamna i Kina men så blev det Umeå, ser fram mot att kunna åka ländskidor. Dottern däremot trivs mycket bra i Beijing, nu har hon ordnat deltidsjobb som privatlärare i engelska.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2010-11-26 03:07:00
|
|
Pia I |
Du är förunnad.....
Själv har jag försökt minimalisera mitt liv. Bor nära jobb, tunnelbana och stan´. Utan bil och ägodelarjag har det vanligaförbereder jag mig för Indien nästa år.
Men Gotland är underbart. Tänk att få bo nära ringmuren...
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2010-11-26 03:48:00
|
|
Jan Brunnegård |
Jasså Pia - en nattuggla är på gång också. // Leif-Arne , jag vet ju att du läst massor av kinesiska o ville väl höra det på plats igen. Är det rymdskoledottern som är i Kina? // Nu väntar jag på lokaltidningen trots snödrivorna.
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2010-11-26 03:55:00
|
|
Jan Brunnegård |
Ringmurar kan vara till besvär. Ca 1920 by7ggde man en Missionskyrka i Kalmar på en billig tomt. Men ofta när folk satt i kyrkan hördes ordentliga knak i väggarna så expertis tillkallafes efter 50 år? De konstaterade att halva kyrkan stod på fast mar. Under mittdelen av kyrkan låg en kraftig mur. Medan resten av kyrkan var byggd på den gamla staden soptipp som sjönk ihop mer o mer. Så kyrkan höll sakta på att gå av på mitten. Så på 1960 talet fick man bygga nytt på en stabilare tomt i närheten - man byggde ej på lösan sand.
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2010-11-26 10:00:00
|
|
Leif-Arne |
Statsmuren runt Kvarnholmen i Kalmar, som ännu vissa mindre bitar finns kvar av, är yngre än den i Visby. Den medeltida staden Kalmar låg ute vid slottet. Det finns en liten bit av den och vallgraven bevarade.
|
| |