|
Inlägg #21: Postat: 2010-11-13 14:53:00
|
|
Leif-Arne |
Gustav IV Adolf var förvisso ingen speciellt förtjänstfull kung, mea maxima culpa, det är helt riktigt, däremot Gustav VI Adolf som Gunnar så förtjänsfullt påpekat. Förmodligen den mest duglige kung Sverige haft sedan Karl XIV Johan.
|
| |
|
Inlägg #22: Postat: 2010-11-13 16:51:00
|
|
Jan Brunnegård |
Gustav VI A hade nog dragit lärdom av föregångarna hur kungar inte skulle vara...Han hade också hunnit bli ganska gammal o ev klok innan han tillträdde.
|
| |
|
Inlägg #23: Postat: 2010-11-14 09:32:00
|
|
Mats Persson |
Vi bör komma ihåg att en del av vår säkerhetspolitik har inneburit att vi skall vara "Alliansfria i fred, syftande till neutralitet i krig". Med krig har då befarats det kalla krigets stormakter i hett krig. Den situationen har ju dessbättre inte uppstått och vi har inte behövt vara nerutrala.
Men i övrigt håller jag med Dig. Vi kan inte ha en offentligt arvoderad monark som har en demokratisyn Kung Bhumibol eller kvinnosyn som är lika medeltida som själva ämbetet. Kanske i synnerhet inte med det valspråk han valt?
|
| |
|
Inlägg #24: Postat: 2010-11-15 20:25:00
|
|
A Persson |
|
| |
|
Inlägg #25: Postat: 2010-11-16 02:25:00
|
|
Sunny fri |
Kungen gör bara vad de andra ur samma kretsar gör. Och kungarna brukade i Sverige ha s.k "frillebarn" som de tog hand om ekonomiskt.
För min del är jag inte monarkist och de enda ställena jag förväntar mig kungligheter är på Operan,i operetter o musiclas samt i barnens sagoböcker.
|
| |