|
Inlägg #1: Postat: 2010-11-04 12:08:00
|
|
steno |
Numera trycker man på en knapp och fönster åker upp och ner, värme sprutar ut eller kyler men det fanns en annan tid. Kommentera och berätta om era biläventyr
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2010-11-04 13:39:00
|
|
Janne B |
Alltid skönt att se dina artiklar och jag vet av ditt CV att du uppskattat mig.Jag har haft massor av bilar men få långresor. Men ska se om jag har ork att skriva lite om några älskade bilar - jag har nog haft 20 stycken. Nu har jag haft tre st SAAB 900 i rad.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2010-11-04 14:26:00
|
|
steno |
Saab brukar vara pålitliga som väl begagnade. Jag hade några nya leasingbilar, där var jag glad att jag slapp betala reparationerna. En gåta som jag fortfarande inte fått löst är om Renault CV4 hade en fungerande värme. På min fungerade den ej
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2010-11-04 16:37:00
|
|
Janne B |
Renault cv4 hade väl en vattenkyld motor där bak.Med i princip samma värmesystem som andra bilar, dock underdimensionerat p g a bristande utrymme. Så fattade jag det då. // Sedan kom Renault 4 L Kallad Laban som hade en underbar värme. Den var nästan lite SUV med hög markfrigång. Förträfflig studentbil.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2010-11-04 21:01:00
|
|
steno |
Tja jag köpte en på avbetalning för 2600. Hade ett otal punkteringar. Värmen fungerade ej, jag reklamerade den till Volvofirman jag köpt den av. Men den funkade inte. Någon Renaulfirma fanns inte i närheten och några pengar till reparationer hade jag väl inte heller. Efter att nästan ha frusit sönder fötterna på en resa bytte jag till en större avbetalning, en Opel Olympia -56 men med underbar värme
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2010-11-05 09:11:00
|
|
Mona |
En klassisk tema för en novell där läsaren får uppleva att karaktärerna byter sin roller av anklagare till anklagad
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2010-11-05 10:05:00
|
|
Jan Olsson |
Min Renault CV4 kokte mellan Malmö & Lund - 16 km.- Bytte bort den på Mårtenstorget i Lund - hos Volvoförsäljaren där - detta var 1958 - tyckte att PV 444 var rena drömmen efter CV4:an. - Franska bilars dåliga kylare beror på en skattefråga i Frankrike - beskattas efter rymden på kylaren - i alla fall på 50 & 60 talet - hur det är nu,vet jag inte. -
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2010-11-05 11:07:00
|
|
steno |
Hej olycksbroder. Det var 1956 och jag hade fått ett nytt bättre jobb i Ludvika. Däcken på CV:n såg nya ut men lika förbannat blev det ständiga punkteringar. En gång två däck på samma resa. Jag fick ställa mig och invänta en buss med ett däck i handen. Jag antar att den värme som måste finnas skulle kunna fixas med någon enkel justering men jag fick tillbaka bilen med samma iskyla..Tröttnade och skaffade en ny. Sedan kunde jag sitta i skjortärmarna och köra
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2010-11-05 11:17:00
|
|
Leif-Arne |
#8 En sådan Opel är jag närapå tillverkad i. I vilket fall så tillbringade jag många timmar under mina första år i baksätet på en 56- Olympia på snirkliga grusvägar mellan Sverige och Norge. Min far ställde undan sin motorcykel då han köpte Opeln, sedan stod den i stallet till veckorna innan jag skulle fylla 18 då han, av någon för mig outgrundlig anledning, sålde den.
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2010-11-05 13:16:00
|
|
steno |
Han tyckne nog att du skulle lära dig vara försiktig i en egen bil...
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2010-11-05 14:21:00
|
|
Leif-Arne |
#10 Kanske, men det hade han inget för, jag gick till banken och köpte mig sedan en mycket större maskin.
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2010-11-16 02:31:00
|
|
Sunny fri |
*fnissar i natten*
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2010-11-16 08:45:00
|
|
steno |
Tack Sunny. Jag hade ett tag tanken att jag skulle fortsätta farsen och låta hp bli mea aggressiv, be mackägaren om namn på vittnena, anklaga dem för försök till mened, kräva skadestrånd etc för att åstadkomma ett fullständigt rollbyte, kanske så extremt så läsarna till slut började fundera på om hp inte ändå var skyldig. En absurd fars. Kanske i nästa novell!
|
| |