Inlägg #1: Postat: 2010-10-27 11:23:00
|
Leif-Arne |
En intressant text, det finns en blatte i oss alla. Jag brukade retas med min bror, som har en mörkare pigmentering än mig, att han fick repressentera våra blattegener.
|
|
Inlägg #2: Postat: 2010-10-27 14:33:00
|
Björn |
Du ångrar alltså att du inte var tre gånger värre än gubbarna själv och sparkade ner dom? Herregud, du har ju missat poängen helt och hållet. Vi måste vara BÄTTRE än skitstövlarna, dom trångsynta, rasisterna och våldsmännen.
|
|
Inlägg #3: Postat: 2010-10-27 15:01:00
|
Thomas L. Aabo |
Det där lärde jag mig bemöta, tack vare min far, redan på lågstadiet. Varje gång de sa danske skideröv till mig svarade jag med "jävla inföding ! "
|
|
Inlägg #4: Postat: 2010-10-27 16:00:00
|
Inger Olsson |
Tack för en reflekterande text.
|
|
Inlägg #5: Postat: 2010-10-27 18:29:00
|
Bizon |
Vi och dom-mentaliteten förefaller som en oskiljaktig del av den mänskliga naturen - liksom detta att äga "makt" reell eller tillkämpat inbillad vilket vanligen gäller inom alla sociala strukturer - det gäller att hitta sin plats i hierarkin. Den åkomman har de flesta ungar med sej i generna. Nu talar artikeln om "blattar" och ingår som en del av "Du rör inte min kompis" kampanj", men förhållandet att se angripbara skillnader hos våra medmänniskor gäller i lika hög grad både barn och vuxenmobbing där inte några så kallade rasmässiga skillnader förekommer. Kampanjen som sådan borde för att få full legitimitet även riktas till personer med utländsk bakgrund som ofta har ganska så väl utvecklade fördomar mot både varandra beroende på varifrån dom kommer och infödda så kallade "svennar". I princip är alla lika goda kålsupare - och vad som verkligen hjälper mellan samhällets olika grupper är nog i första hand rättvisa och mellanmänsklig kommunikation...
|
|
Inlägg #6: Postat: 2010-10-30 17:55:00
|
Per |
Och tänk att det händer precis samma sak idag. När det kommer in sverigedemokrater i ett rum så reser sig några och går. Och ändå är de så blinda att de inte ser att de agerar på exakt samma sätt som människan har gjort historiskt.
|
|
Inlägg #7: Postat: 2011-08-08 20:15:00
|
AEVelin |
Nu fick jag mersmak av Michael Nyqvist!
|
|
Inlägg #8: Postat: 2012-08-30 11:46:00
|
Therese A |
En mycket bra text som ger eftertanke. Jag har själv en bekant/släkting som sitter som ledamot för SD i sin stad
och verkar helt fast i tänkandet vi och dom, och om hårfärgens betydelse. Tio femmor från mig. :
|
|