Walk for Capitalism!

Inlägg #1: Postat: 2001-11-07 22:04:00
Per Bylund
Camilla, du använder dig av felaktiga definitioner. Dock har du rätt i att människan i grunden är egoist. Egoism är per se att se till sig själv främst--detta erkänner jag gladeligen att jag gör. Det gör säkerligen du också. Om du inte gör det är du annans slav--eller hycklare. Egoism innebär dock INTE att se till sina egna intressen på andras bekostnad, vilket vore en förlustaffär för jaget. Att medvetet välja ett agerande som man själv förlorar för kan aldrig vara egoistiskt!
Inlägg #2: Postat: 2001-11-08 17:45:00
gisela
Ja, fy FAN vad egoistiskt att inte tro att folk är dumma i huvudet! Fy FAN vad egoistiskt att inte tvinga andra att dela med sig. Fy FAN vad egoistiskt med frihet. Fy FAN att ge folk möjlighet till faktiskt solidaritet. Fy fan säger jag bara.
Inlägg #3: Postat: 2001-11-08 23:04:00
Emil Brännmark
Vad som är egoistiskt är att ignorera att människor faktiskt har det dåligt. Företag är inte människor, företag styrs av vinstkrav och aktiemarknaden. Företagen bryr sig inte om solidaritet eller omtänksamhet. Därför ska inte företag ha makten. För så blir det, iaf som utvecklingen verkar idag.
Inlägg #4: Postat: 2001-11-09 18:13:00
Per Bylund
Emil--i en kapitalism har inte företagen "makten". 1 det finns ingen formell makt på marknaden; 2 den enda "makten" som finns innehas av kunden, som helt styr över utbud och efterfrågan. Och vem är kund om inte du och jag? Var finns de största kundgrupperna om inte i Afrika och Asien?
Inlägg #5: Postat: 2001-11-10 14:09:00
gisela
Jag antar att faktumet att Hong Kong gick från att vara skitfattigt till världens femte rikaste land eller whatever bara betydde onda saker för de som bodde där? Att de fick det bättre är irrelevant, det viktiga är att de hade en oreglerad marknad och den är ju by default ond och det var bättre när alla var lika fattiga?
Inlägg #6: Postat: 2001-11-10 17:29:00
Per Bylund
gisela! Vad 17 pratar du om????
Inlägg #7: Postat: 2001-11-12 01:35:00
Robert K Huselius
Vi konsumenterna må ha makten, men storkapitalismen kan vara lugn, för vi kommer aldrig att utöva den i tillräckligt stor utsträckning. Vi kommer aldrig att konsumera efter rationella och solidariska övervägningar, vi kommer att fortsätta styras av reklamen och gotta oss åt tron på att vi utövar makt.
Laddar...